2014-04-22, 00:53
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ren-Potatis
Går det inte att ställa sig i någon bostadskö till bostäder som ligger nära LU om man inte har börjat studera där än?
Mikael Hansens kollegium. Kostar 50 kr/termin men de bryr sig bara om att du är aktiv student när du skriver på kontraktet. Lång kö, dock.
Citera
2014-04-22, 22:01
Medlem
Tjena mannar

Hur fungerar det där med novischlottningen. När registrerar man sig på afb för att man ska vara med i utlottningen, och hur vet afb att man är novisch?

Med vilket antagningsbesked kan man registrera sig med? Det preliminära (11 Juli), alltså det man tackar Nej eller Ja till. Eller det slutgiltiga (20 juli?)

När sätter man sig i den vanliga bostadskön på afb? Sker det vid tillfället man registrerar sig eller sker det då man gör en bostadsansökan?

Måste en bostadsansökan ske för att man ska vara med i novischutlottningen?

För att man ska vara med i den vanliga bostadskön, måste man vara med i Studentlund? Isf, Måste man det även när man är novisch och ställer sig i kön för första gången?
Citera
2014-04-22, 22:35
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fghann
Tjena mannar

Hur fungerar det där med novischlottningen. När registrerar man sig på afb för att man ska vara med i utlottningen, och hur vet afb att man är novisch?

Med vilket antagningsbesked kan man registrera sig med? Det preliminära (11 Juli), alltså det man tackar Nej eller Ja till. Eller det slutgiltiga (20 juli?)

När sätter man sig i den vanliga bostadskön på afb? Sker det vid tillfället man registrerar sig eller sker det då man gör en bostadsansökan?

Måste en bostadsansökan ske för att man ska vara med i novischutlottningen?

För att man ska vara med i den vanliga bostadskön, måste man vara med i Studentlund? Isf, Måste man det även när man är novisch och ställer sig i kön för första gången?

Novischlottningen prioriterar den som bor längst bort har jag för mig.

Så fort du är antagen registrerar du dig och ställer i kö.

Det får någon annan svara på.
Citera
2014-04-22, 23:39
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Novischlottningen prioriterar den som bor längst bort har jag för mig.

Så fort du är antagen registrerar du dig och ställer i kö.

Det får någon annan svara på.

Om man bor utanför Skåne får man väl ej novisch-status? Men alla utanför behandlas likvärdigt, oavsett om man bor i Kiruna eller Blekinge, vill jag minnas.
Citera
2014-04-23, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Om man bor utanför Skåne får man väl ej novisch-status? Men alla utanför behandlas likvärdigt, oavsett om man bor i Kiruna eller Blekinge, vill jag minnas.

Om man är från utanför Skåne och aldrig pluggat på LU/LTH får man novisch-status afaik.
Citera
2014-04-24, 23:16
Medlem
Hjälp!
Nu är det så att jag totalt sabbat relationerna med mina korridorare. Måste ha hjälp att snabbt fixa allt.

Nu är det så att min farbror är bonde i Norge. Min farsa har alltid klagat på det dyra köttet här i Sverige. Lite på skoj tog min farbor då med sig tre stycken levande grisar när han kom på besök nu i påsk (han har hundratals grisar så ingen större förlust). Dessa slaktades på gården (familjen bor i en villa några mil från lund, ute på landsbyggden. Borde egentligen åkt till slakteri men blabla).

Tyvvär (i det här fallet) är det dock en jävla massa kött en gris innehåller. Den första grisen tog mer än vad som fick plats i hela kylen och frysen tillsammans med alla andra jävla varor. Så åkte med skiten till korridoren. Alternativet var att kasta allt. Fyllde alla tre kylskåp och frysar med med skiten. Helt propfullt och fick t.o.m. kasta lite som inte fick plats. Nästan alla i korridoren var hemma under påsken så det var lungt i huset och träffade ingen i korridoren eller grannkoridorerna.

Nu idag och igår kom de dock hem och det blev det jävla liv Låsades naturligtvis som inget och att jag också varit hemma och varken sett eller hört något. När en tjej skulle ta ut flera köttbitar från kylen och slänga och jag råkade vara i köket tog jag dock bitarna från henne och började steka. Sade att det är gott kött och att man måste visa solidaritet mot den som behövde förvara allt. Pga detta + att jag är relativt nyinflyttad börjar folk misstänka att det var jag. Får hela tiden konstiga blickar när jag går runt oh träffar folk i korridoren. Och alla har inte ens flyttat tillbaka än (akta er om ni bor på Sparta )
Citera
2014-04-24, 23:25
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLuvMoney
Hjälp!
Nu är det så att jag totalt sabbat relationerna med mina korridorare. Måste ha hjälp att snabbt fixa allt.

Nu är det så att min farbror är bonde i Norge. Min farsa har alltid klagat på det dyra köttet här i Sverige. Lite på skoj tog min farbor då med sig tre stycken levande grisar när han kom på besök nu i påsk (han har hundratals grisar så ingen större förlust). Dessa slaktades på gården (familjen bor i en villa några mil från lund, ute på landsbyggden. Borde egentligen åkt till slakteri men blabla).

Tyvvär (i det här fallet) är det dock en jävla massa kött en gris innehåller. Den första grisen tog mer än vad som fick plats i hela kylen och frysen tillsammans med alla andra jävla varor. Så åkte med skiten till korridoren. Alternativet var att kasta allt. Fyllde alla tre kylskåp och frysar med med skiten. Helt propfullt och fick t.o.m. kasta lite som inte fick plats. Nästan alla i korridoren var hemma under påsken så det var lungt i huset och träffade ingen i korridoren eller grannkoridorerna.

Nu idag och igår kom de dock hem och det blev det jävla liv Låsades naturligtvis som inget och att jag också varit hemma och varken sett eller hört något. När en tjej skulle ta ut flera köttbitar från kylen och slänga och jag råkade vara i köket tog jag dock bitarna från henne och började steka. Sade att det är gott kött och att man måste visa solidaritet mot den som behövde förvara allt. Pga detta + att jag är relativt nyinflyttad börjar folk misstänka att det var jag. Får hela tiden konstiga blickar när jag går runt oh träffar folk i korridoren. Och alla har inte ens flyttat tillbaka än (akta er om ni bor på Sparta )

Haha, du har alltså stoppat in två grisar i dina korridorskylskåp och nu låtsas som att det inte var du?

Jag hade tyckt det var fantastiskt roligt om min nyinflyttade korridorsgranne hade lagrat upp med två grisar, givet att denne hade bjudit och inte bara snott min kyl. Ni får väl se till att ha grisfest till helgen.
Citera
2014-04-25, 10:36
Medlem
findusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLuvMoney
Hjälp!

du måste trolla! eller så har du ingen som helst empati till dina medboende?
annars är det en roande historia för en utomstående att läsa
Citera
2014-04-25, 12:48
Medlem
Hur brukar lägenheterna släppas under sommaren? Man skulle ju helst vilja slippa betala en massa onödig sommarhyra så jag och några kompisar hoppas hitta en trea eller fyra lagom till augusti/september. Brukar det släppas några lägenheter så sent? Bokas allting upp redan i juni/juli?
Har ni några andra tips? Min köplats är från 2013 Januari för övrigt.
Citera
2014-05-04, 15:05
Medlem
Dckheads avatar
Jag har hört något om att man lottar ut lägenheter till studenterna i början av terminen? Hur stor är chansen att man får en om man är helt grön i Lund och börjar sin första termin till hösten? Lika stor som alla andras eller är det kötid och förtur som gäller även i lottningen?

Har enligt källa hört att både Lund och Malmö kör sådana här lottningar...
Citera
2014-05-11, 20:02
Medlem
Någon som har erfarenhet av Helsingkronas korridors rum?
Hur är rummens standard, människorna som bor där osv?

Generalisera på!
Citera
2014-05-12, 00:51
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R1ddaren
Någon som har erfarenhet av Helsingkronas korridors rum?
Hur är rummens standard, människorna som bor där osv?

Generalisera på!
Jag bor visserligen inte på HK men har en del polare som gör det. Både korridorrummen och lägenheterna är generellt sett i rätt bra skick, alla har egna badrum med dusch och toalett och dessutom balkong vilket i alla fall jag ser som ett stort plus. Hur folket är rent generellt vet jag inte men de jag känner där är i alla fall sjyssta typer. Korridorsköken verkar vara i helt OK skick och likaså de andra gemensamma utrymmena, TV, soffor och större balkong finns i alla gemensamhetsutrymmen och vissa korridorer håller sig med helt OK högtalare också. Räkna med att köken och "allrummen" eller whatever kommer husera fester/efterfester typ varje fredag och lördag oc att det kan gå vilt till ibland (en väns kridor luktade gammal fisk i flera veckar vid ett tillfälle), å andra sidan är folk trevliga och mitt intryck är att alla (inklusive vi som inte bor på HK) är relativt välkomna på alla vanliga fester och efterfester.
TL;DR: HK's boende är bra, om du gillar Tornavägens studentliv, jag skulle ta det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in