2012-08-23, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerdyakov
Nope det får du icke, men spara din kötid så kommer du kunna fixa något ännu saftigare inför nästa termin.
Enligt den här länken (http://www.afb.se/sv/Om-AFB/Ditt-boende/Bo-i-andrahand/) så kan jag det sålänge AFB godkänner det. Hur ligger det till egentligen?
Citera
2012-08-23, 18:09
Medlem
Karl Svampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123581321
Enligt den här länken (http://www.afb.se/sv/Om-AFB/Ditt-boende/Bo-i-andrahand/) så kan jag det sålänge AFB godkänner det. Hur ligger det till egentligen?
AFB godkänner det i princip endast om du ska resa iväg och plugga utomlands
Citera
2012-08-23, 18:10
Medlem
Afskums avatar
Citat:

Som jag har förstått det är det till för personer som läser utomlands några terminer och det är inte okej för alla andra. Tror också det är okej i vissa andra fall också, t.ex. sjukdom. Någon får gärna kolla upp det bättre, kommer inte in på afb nu.
Citera
2012-08-23, 18:16
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Nej, har en kompis som pratade med afb om exakt samma sak för en vecka sedan ungefär. Antingen får du ta rummet och hyra ut det svart, eller så sparar du din köplats och skaffar något från afb till jul.
Citera
2012-08-24, 14:58
Medlem
Tillflyktens avatar
Vad tror ni egentligen om att köpa lägenhet i Lund? Lägenheterna i Lund känns minst sagt
övervärderade och ligger ju nästan i samma prisklass som i Stockholm. Skulle AFB plötsligt
få för sig att bygga ut många bostäder är väl risken ganska överhängande att värdet på bostadsrätterna sjunker ganska kraftigt? Känns inte bra att använda hela csn-lånet på hyra,
men man vill ju inte göra en förlustaffär heller.
Senast redigerad av Tillflykten 2012-08-24 kl. 15:02.
Citera
2012-08-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillflykten
Vad tror ni egentligen om att köpa lägenhet i Lund? Lägenheterna i Lund känns minst sagt
övervärderade och ligger ju nästan i samma prisklass som i Stockholm.
Jag tycker, ur ett rent lekmansperspektiv, att det verkar jävligt övervärderat. Min polare hyrde en etta på S:a Esplanaden i andrahand i ett år som ägaren nu försöker kränga med 1,395 som utgångspris och intresset verkar oerhört svalt. Eftersom de som skulle vara intresserade av ettor i Lund primärt är studenter i 18-25-årsåldern (en normalt sett inte särskilt kapitalstark grupp människor) kan jag inte direkt se en framtida värdeökning i att punga ut nästan en och en halv miljon för en, om än nyrenoverad och central, etta på 30 kvadrat.
Citera
2012-08-24, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillflykten
övervärderade och ligger ju nästan i samma prisklass som i Stockholm. Skulle AFB plötsligt
få för sig att bygga ut många bostäder är väl risken ganska överhängande att värdet på bostadsrätterna sjunker ganska kraftigt? Känns inte bra att använda hela csn-lånet på hyra,
men man vill ju inte göra en förlustaffär heller.
Om du ska börja plugga i Lund nu och räknar med att bli kvar här åtminstone tre år skulle jag säga att ett lägenhetsköp skulle vara en god investering. Varför? Jo, i skrivande stund är bygget för MAX IV i full gång. Något forsknings-hokuspokus som väntas stå klart 2015 och kommer då skapa en hel del jobb, närmare bestämt 2000. http://www.lund.se/Medborgare/Ideern...i-Lund/Max-IV/

Kommer med stor sannolikhet vara en hel del forskare då som letar bostad. Om du har råd kan du hålla kvar lägenheten ytterligare några år till och vänta på att ESS blir klart, ska generera massvis utav jobb, väntas vara klart runt 5 år efter MAX IV. http://www.lund.se/Medborgare/Kommun...on-Source-ESS/

Edit: Läste nu att du skulle vara fadder. Men om du har 3-4 år kvar skulle jag tycka att det är en hygglig idé så länge du har likviditeten för det och kan leva ett normalt liv efter köpet.
Senast redigerad av Pellebelle 2012-08-24 kl. 21:06.
Citera
2012-08-26, 19:07
Medlem
Gröne Gunnars avatar
Ställde mig i AFB:s bostadskö den 7:e februari. När och var tror ni man kan klippa ett korridorsrum?
Citera
2012-08-26, 19:37
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gröne Gunnar
Ställde mig i AFB:s bostadskö den 7:e februari. När och var tror ni man kan klippa ett korridorsrum?

Du kan nog knipa ett rum på vildanden innan jul. Vill du ha på ulrikedal skulle jag gissa på att du behöver vänta till början av vårterminen.
Citera
2012-08-26, 20:04
Medlem
Tillflyktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSquire
Jag tycker, ur ett rent lekmansperspektiv, att det verkar jävligt övervärderat. Min polare hyrde en etta på S:a Esplanaden i andrahand i ett år som ägaren nu försöker kränga med 1,395 som utgångspris och intresset verkar oerhört svalt. Eftersom de som skulle vara intresserade av ettor i Lund primärt är studenter i 18-25-årsåldern (en normalt sett inte särskilt kapitalstark grupp människor) kan jag inte direkt se en framtida värdeökning i att punga ut nästan en och en halv miljon för en, om än nyrenoverad och central, etta på 30 kvadrat.
Ja 1.4 miljoner för en etta i Lund känns ju bara makabert.

Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Om du ska börja plugga i Lund nu och räknar med att bli kvar här åtminstone tre år skulle jag säga att ett lägenhetsköp skulle vara en god investering. Varför? Jo, i skrivande stund är bygget för MAX IV i full gång. Något forsknings-hokuspokus som väntas stå klart 2015 och kommer då skapa en hel del jobb, närmare bestämt 2000. http://www.lund.se/Medborgare/Ideern...i-Lund/Max-IV/

Kommer med stor sannolikhet vara en hel del forskare då som letar bostad. Om du har råd kan du hålla kvar lägenheten ytterligare några år till och vänta på att ESS blir klart, ska generera massvis utav jobb, väntas vara klart runt 5 år efter MAX IV. http://www.lund.se/Medborgare/Kommun...on-Source-ESS/

Edit: Läste nu att du skulle vara fadder. Men om du har 3-4 år kvar skulle jag tycka att det är en hygglig idé så länge du har likviditeten för det och kan leva ett normalt liv efter köpet.
Har åtminstone fyra år kvar att plugga. Fördelen med att köpa lägenhet är ju att man kan
köpa en mindre tvåa i närheten av universitetet och hyra ut ett av rummen. Man får då en
billig månadskostnad samtidigt som ytterligare en part investerar pengar i ens egna lägenhet
som man sedan kan sälja förhoppningsvis utan förlust.

Nackdelen är att det blir jobbigt om ens inneboende plötsligt hittar ett nytt ställe och man
plötsligt har dubbel månadskostnad innan man hittar någon ny som kan flytta in. Möjligheten
finns ju som du sa också att hyra ut lägenheten när man själv har studerat klart och då blir det
ju en riktigt bra investering då någon helt annan betalar av lägenheten till sig själv.

Men risken finns ju alltid att AFB plötsligt börjar bygga som aldrig förr och att de redan
övervärderade lägenheterna i Lund sjunker tillbaka till prisnivån där de borde vara. Kanske
kommer MAX IV och de olika projekten motverka detta däremot, men man vet ju aldrig.

Det skulle vara så skönt om man kunde sälja lägenheten om några år och istället för att kämpa
på hyresmarknaden med dålig kötid, ha en handpenning för att köpa en bostadsrätt direkt där
man jobbar istället. Enda fördelen med hyra är ju att det är helt utan risk och att man inte
binder upp sig i Lund på något sätt.
Citera
2012-08-26, 20:06
Medlem
Tillflyktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gröne Gunnar
Jag fick ett rum på Sparta i mitten av januari i år med cirka sex månaders kötid.
Innan jul lär inte vara omöjligt för dig.
Senast redigerad av Tillflykten 2012-08-26 kl. 20:10.
Citera
2012-08-29, 11:44
Medlem
Jag fixade ett rum på Ulrikedal idag, jag skrev in sifferkoden och tryckte på signera kontrakt. Skickade även in antagningsbesked via mail. Är det här allt jag behöver göra? Och när kan jag ställa mig i kö igen (min gamla tid står fortfarande kvar under ködatum.)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in