2015-07-14, 13:48
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Nästan inga lägenheter ingår i novischlotteriet. Det är ibland någon minimal etta, men det är kanske ingenting jag skulle vänta alltför länge på. Å andra sidan, hamnade du långt fram i kön kommer du ju inte längre bak om du väntar, och får väl någonstans att bo ändå.

Som jag sa, har man ett väldigt bra ködatum kan man lätt vänta några veckor och se. Jag hänvisar till min egen situation för två år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
För framtida novischer som vill ha bostad via afb kan det tilläggas att mitt könummer var mellan 650-680 (klockan 11.00~)och jag vid den här tiden låg etta på en hel del korridorrum. Förhoppningsvis kan jag citera det här om ett år.

Postade detta 2013-08-02 och fick ett rum till första september, vill man vara med på nollning och bestämt vägrar bo hos en fadder första veckan ska man givetvis hitta något med inflyttning i augusti. Med min kötid hade jag för övrigt ingen chans på några ettor.
Citera
2015-07-14, 13:56
Medlem
Carcosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carcosa
med hänsyn till afb:s hemsida:

"Novischernas köplatser fördelas genom lottning. Anmälan till novischlottningen sker genom att du gör en bostadsansökan under lottningsperioden som pågår den 9-13 juli 2015. Efter gjord ansökan är din köstatus på Dina sidor ”Lottning pågår”. Lottningen av köplatser genomförs den 14 juli 2015. Efter lottning ändras köstatusen på Dina sidor till den lottade köplatsen som är ett ködatum med klockslag. Du som inte uppfyller villkoren för novischförtur, får ditt ködatum direkt och kan börja boka bostäder som inte är reserverade för novischer."

på min sida står det "lottning pågår" - betyder det att jag på något sätt slunkit igenom systemets sprickor och trots att jag kom in på en utbildning ht14 (dök dock aldrig upp, tackade bara ja, men det ska ju räcka för att diskvalificera novischstatus) ändå kommer få novischstatus i år igen? jag kanske till och med är berättigad till det och bara missuppfattat kraven.

lär ringa afb och få rätsida på det nu i veckan. återkommer med svar, även om spådomar om möjlig utgång uppskattas

med hänsyn till mitt förra inlägg (läs citerade) så fick jag idag trots allt ett könummer. ett uselt könummer med cirkus 1000 före mig, förvisso, men jag var övertygad om jag - genom att bli antagen förra året, tacka ja, men aldrig dyka upp - hade förbrukat min novischstatus. har jag missat någonting, eller kan jag boka det lilla jag har chans på utan risk att förlora eventuell bostad ett par dagar/veckor/månader in för att någon på AFB uppdagat missen?
Citera
2015-07-14, 14:05
Medlem
eriksuns avatar
Vad anses som ett bra könummer? Har fått 2015-07-09 12:48
Citera
2015-07-14, 14:05
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:
med hänsyn till mitt förra inlägg (läs citerade) så fick jag idag trots allt ett könummer. ett uselt könummer med cirkus 1000 före mig, förvisso, men jag var övertygad om jag - genom att bli antagen förra året, tacka ja, men aldrig dyka upp - hade förbrukat min novischstatus. har jag missat någonting, eller kan jag boka det lilla jag har chans på utan risk att förlora eventuell bostad ett par dagar/veckor/månader in för att någon på AFB uppdagat missen?

Tror knappast att dom har gjort någon miss

Ligger också kring plats 1000. Vad är chansen att få en bostad på detta? Hur länge bör man söka på novischbostäderna innan man ska ge upp och gå på blocket osv?
Citera
2015-07-14, 14:28
Medlem
Carcosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evron
Plats 2208 innebär förmodligen att det kan ta ett ganska bra tag innan du får en boplats genom AF. Börja utforska andra alternativ.

Har plats 440 (7/9 07:20). Hoppas jag hinner få något innan 31 aug.

Kom in på AFBs hemsida nu. Under KÖTID står det "Du står inte i bostadskön just nu". Har jag förlorat min novischförtur eller vad är det frågan om?

samma sak hände mig precis. jag var inne för inte 10 minuter sedan och då stod mitt ködatum, men nu möts jag av detta - är det ett resultat av överbelastningen, eller har något gått åt helvete?
Senast redigerad av Carcosa 2015-07-14 kl. 14:34.
Citera
2015-07-14, 14:42
Medlem
Citat:
samma sak hände mig precis. jag var inne för inte 10 minuter sedan och då stod mitt ködatum, men nu möts jag av detta - är det ett resultat av överbelastningen, eller har något gått åt helvete?
Resultat av överbelastning så du kan vara lugn. Det har kommit upp för mig ett par gånger med men vänta ett tag och testa att logga ut/in igen så borde det lösa sig!

Förresten, har köplats 1100 och har gett upp hoppet om en lgh, tror ni att man kan få ett rum på parantesen med detta könummer?
Citera
2015-07-14, 14:46
Medlem
Står "kan ej återställa lösenordet" när jag försöker skicka mail till min mail. Riktigt dåligt detta. Dock lovande att alla jag snackat med har fått höga nummer och på flashback samma fenomen vilket innebär att oddsen för ett bra nr är bättre än de var igår.
Citera
2015-07-14, 14:50
Medlem
Carcosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xzand3N
Resultat av överbelastning så du kan vara lugn. Det har kommit upp för mig ett par gånger med men vänta ett tag och testa att logga ut/in igen så borde det lösa sig!

Förresten, har köplats 1100 och har gett upp hoppet om en lgh, tror ni att man kan få ett rum på parantesen med detta könummer?

tack, nu slapp jag hjärtattack. puss
Citera
2015-07-14, 15:16
Medlem
Mah3s avatar
2015-07-10 08:47

Har jag någon chans att få lägenhet? Om inte, ett korridorsrum i alla fall?
Citera
2015-07-14, 15:52
Medlem
Fick 2015-07-10 05:10 som kötid/datum... Svårt att veta vad som är ett bra datum och vad som är ett dåligt, antar att det jag fick inte är bra
Citera
2015-07-14, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mah3
2015-07-10 08:47

Har jag någon chans att få lägenhet? Om inte, ett korridorsrum i alla fall?

Den 10:e är dag två, så du har 60*24 (ett dygn i minuter) + 8*60+47 = Plats 1967

Med en sån plats är det i princip omöjligt att få en lägenhet och troligtvis ganska svårt att få korridorsrum (till terminsstart iaf)

Om ni vill veta vad som är bra plats och inte, är det inte svårare än att gå tillbaka 1-2 år i tråden och kolla hur det gick för folk då.
Citera
2015-07-14, 15:59
Medlem
Schizofrenens avatar
Hur länge läggs det ut bostäder för novischer? Ser att de som ligger ute idag har inflyttning 1/8. De som har inflyttning ex 1/10 (som rimligen borde vara lättare att få plats på om man inte sitter på ett speciellt bra nummer) - när kommer dessa ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in