2011-11-28, 13:08
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassapennan
bump!
Min elräkning har landat på ca 300 spänn i månaden under den tiden jag bott i en tvåa. Använder en del elektronik hemma och är ganska dålig på att stänga av prylar.
Citera
2011-11-28, 19:09
Medlem
eradicos avatar
Lite frågor om att bo på korridor, vissa är kanske dumma men jag chansar ändå:
* Ungefär vad ligger hyran på? Har sett på afb att det finns korridorsrum för mellan 2500-3200/månad i en nio månadersperiod. Jag bryr mig inte jättemkt om standarden så verkar det rimligt att satsa på något för mellan 26-2900?
* Av allt konstigt så har jag funderat på det här med kastruller och stekpannor, tar man med sig egen eller finns det på korridoren?
* Hur vanligt är det med möblerade korridorsrum?
* Vad är bäst om man vill ha sociala korridorsgrannar, är en stor eller liten korridor att rekomendera då?

Förstår att ingen kan svara på allt men många bäckar små =)
Citera
2011-11-28, 19:22
Medlem
cali2nas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
* Ungefär vad ligger hyran på? Har sett på afb att det finns korridorsrum för mellan 2500-3200/månad i en nio månadersperiod. Jag bryr mig inte jättemkt om standarden så verkar det rimligt att satsa på något för mellan 26-2900?
* Av allt konstigt så har jag funderat på det här med kastruller och stekpannor, tar man med sig egen eller finns det på korridoren?
* Vad är bäst om man vill ha sociala korridorsgrannar, är en stor eller liten korridor att rekomendera då?

Förstår att ingen kan svara på allt men många bäckar små =)

* Hyran varierar från 2600:- i skabbiga korridorsrum på ulrikedal och uppåt 3500:- på tomegapsgården
* Du kan ta med eget, men det brukar finnas. dock är de skabbiga.
* Relativt. Sådant får du kolla upp. Det beror helt på, tex. på nationer brukar det inte vara möblerat
* Nation är det bästa om du vill ha sociala grannar. gärna city-nation. se till att engagera dig i nationen, det förgyller din tid
Citera
2011-11-28, 19:28
Medlem
Citat:

Det tycker jag. Däremot tycker jag du ska fråga dig själv om du vill dela badrum med folk, för det är ofta man får göra det i den där prisklassen. Personligen tycker jag privat badrum är något heligt

Citat:

Det finns redan allmänna men de är av förståliga skäl ganska slitna så har du höga krav på bra matlagning bör du ta med egna. Jag använder de allmänna, så det är inget fel på dem i min korridor iaf.

Citat:

Ganska vanligt enligt vad jag har sett. Det är att rekommendera faktiskt.

Citat:

Bra fråga. Bor själv i en korre med 12 pers. Där finns en kärntrupp på sådär 4-5 som är väldigt sociala och ute, och andra som då gästspelar i kärntruppen. De allra flesta är att betrakta som sociala.

Tycker själv att 12 är ganska lagom, men har ju förstås inte upplevt så mycket annat.
Min flickvän bor förvisso med 3 st och de verkar ha det väldigt gemytligt också. Men har man otur med folket och man är sådär få, ja då blir det riktigt illa.
Citera
2011-11-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cali2na
* Nation är det bästa om du vill ha sociala grannar. gärna city-nation. se till att engagera dig i nationen, det förgyller din tid

Jo det instämmer jag på. Däremot finns det vissa avigsidor som att det knappt går att plugga eller sova hemma vissa kvällar/nätter då klubbarna är igång. Om det är värt det får man avgöra själv
Citera
2011-11-28, 19:46
Medlem
vassapennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Min elräkning har landat på ca 300 spänn i månaden under den tiden jag bott i en tvåa. Använder en del elektronik hemma och är ganska dålig på att stänga av prylar.

tack för svaret.

Passar det bra att plugga juridik och bo på Ulrikedal (har för mig att du bor där)? Jag ligger nämligen bra till i kön för att få en tvåa men tycker det känns lite deprimerande. Hittade den här videon på youtube som förvisso visar studentlyckan men ritningen är precis densamma som lägenheten på ulrikdal.

http://www.youtube.com/watch?v=x_vpAjCyIIY

Skulle du föredra att flytta till lägenhet på tomegapsgården eller magasinet om du fick chansen, för liknande hyra?
Citera
2011-11-28, 23:55
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassapennan
tack för svaret.

Passar det bra att plugga juridik och bo på Ulrikedal (har för mig att du bor där)? Jag ligger nämligen bra till i kön för att få en tvåa men tycker det känns lite deprimerande. Hittade den här videon på youtube som förvisso visar studentlyckan men ritningen är precis densamma som lägenheten på ulrikdal.

http://www.youtube.com/watch?v=x_vpAjCyIIY

Skulle du föredra att flytta till lägenhet på tomegapsgården eller magasinet om du fick chansen, för liknande hyra?
Ja, det tar mig knappt 10 minuter att cykla till Juridicum så på så vis är det inte några som helst problem. Dessutom har jag många vänner som bor här så på så vis trivs jag alldeles utmärkt. Visst kan man alltid bo bättre och hade jag fått samma standard på Tomegapsgården för samma hyra så hade jag nog tagit det eftersom det ligger än mer centralt. Magasinet lockar mig faktiskt inte. Det ligger inte jättecharmigt och tågtrafiken som går 24/7 hade gjort mig galen. Dessutom är det ganska dyrt att bo där.
Citera
2011-11-29, 11:23
Medlem
tefatspupillers avatar
Tänkte kanske flytta in i korridor i brist på annat boende. Men då vill jag gärna bo där så kort tid som möjligt. Hursomhelst, om jag tar ett korridorsboende via afb, försvinner då min köplats? Eller finns det något annat som försvåra och göra att det tar längre tid för mig att få lägenhet via afb?
Citera
2011-11-29, 12:47
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tefatspupiller
Tänkte kanske flytta in i korridor i brist på annat boende. Men då vill jag gärna bo där så kort tid som möjligt. Hursomhelst, om jag tar ett korridorsboende via afb, försvinner då min köplats? Eller finns det något annat som försvåra och göra att det tar längre tid för mig att få lägenhet via afb?
Använder du din kötid så försvinner den. Sök boende via någon annan hyresvärd istället, eller leta upp något i andra hand, så slipper du bli av med din köplats hos AFB.
Citera
2011-11-29, 13:55
Medlem
StenSturedys avatar
Är det många som normalt sett flyttar under/efter jul? Hoppas på att vi får in lite nytt blod i korridoren snarast.

Edit: För att klargöra, majoriteten av korrekompisarna är trevliga, men har en tjej med hund(...) i korridoren och ett par andra tveksamma karaktärer.
Citera
2011-11-29, 18:48
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSturedy
Är det många som normalt sett flyttar under/efter jul? Hoppas på att vi får in lite nytt blod i korridoren snarast.

Edit: För att klargöra, majoriteten av korrekompisarna är trevliga, men har en tjej med hund(...) i korridoren och ett par andra tveksamma karaktärer.

Det absolut enklaste sättet är ju bara fråga lite vänligt dina grannar om de hade tänkt stanna även nästa termin. Men generellt sett så är det fler som flyttar under jul än mitt under terminen, dock inte alls lika många som under sommaren.
Citera
2011-12-01, 00:57
Medlem
tlasaks avatar
Har läst fram och tillbaka på afb, men om jag planerar att börja plugga i lund nästa höst, går det inte att ställa sig i kö redan nu? Verkar som att man måste vara antagen för att ställa sig i kö, eller ska man bort se det och anmäla sig i alla fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in