2011-03-22, 21:38
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homeComingSoon
Planerar att läsa i lund nästa höst, dvs om drygt ett år. Att döma av tråden verkar det som en god idé att börja köa för bostad redan nu. Funderar på att ställa mig i kö på tex. AFB, eller är det helt onödigt då jag kanske bara kommer bli erbjuden bostad för kommande höst och därmed förlora min köplats när jag tackar nej? Är det smartare att köa någon annanstans i såhär god tid? Michael Hansen?

Tack på förhand.
För att stå i AFB:s kö måste du vara antagen till Lunds universitet, så där kan du inte ställa dig än. Ställ dig istället i kö där så fort du blivit antagen och hoppas på en bra plats i novischlotteriet. Vad du däremot kan göra är att ställa dig i kö hos Michael Hansens kollegium, även om kön där går ruskigt långsamt. Min köplats är inte mycket att hänga i granen och då har jag stått där sen hösten -09.
Citera
2011-03-22, 21:42
Medlem
snillet_1s avatar
Är det någon idé att söka till Lund, HT11, om man ännu inte står i någon bostadskö?
Citera
2011-03-22, 21:55
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Är det någon idé att söka till Lund, HT11, om man ännu inte står i någon bostadskö?
Ja. Du söker till AFB:s bostadskö och får förhoppningsvis korridorboende därigenom.
Citera
2011-03-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
För att stå i AFB:s kö måste du vara antagen till Lunds universitet, så där kan du inte ställa dig än. Ställ dig istället i kö där så fort du blivit antagen och hoppas på en bra plats i novischlotteriet. Vad du däremot kan göra är att ställa dig i kö hos Michael Hansens kollegium, även om kön där går ruskigt långsamt. Min köplats är inte mycket att hänga i granen och då har jag stått där sen hösten -09.

Glömde visst det där med antagning och AFB! Men tack för tipsen iallafall, ställde mig i kö på MHK.
Citera
2011-03-22, 22:01
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Ja. Du söker till AFB:s bostadskö och får förhoppningsvis korridorboende därigenom.

Är man garanterad en korridorsplats då? Annars är man ju rätt fucked...
Citera
2011-03-22, 22:06
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Nej, någon garanti finns inte. Vill du öka dina chanser kan du söka boende hos nationerna, och dammsuga blocket och liknande sidor efter bostadserbjudanden.
Citera
2011-03-22, 22:07
Medlem
Dest88s avatar
Citat:

Nej, ingen bostadsgaranti finns i Lund.
Citera
2011-03-22, 22:12
Medlem
Brukar AFB släppa korridorsrum med inflyttning i början av juni eller under sommaren? Jag behöver nämligen någonstans att bo till hösten och nu börjar de ju samla ihop korridorsrum för höst-novish-släppet. Så bör jag plocka något med inflyttning i maj eller klarar jag mig om jag väntar? För sedan i höst är det 1-2 månader innan novishförturen går ut om jag minns rätt.
Citera
2011-03-22, 22:18
Medlem
snillet_1s avatar
Hur stor är chansen att man får ett korridorsrum då?
Citera
2011-03-22, 23:14
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sirloin
Brukar AFB släppa korridorsrum med inflyttning i början av juni eller under sommaren? Jag behöver nämligen någonstans att bo till hösten och nu börjar de ju samla ihop korridorsrum för höst-novish-släppet. Så bör jag plocka något med inflyttning i maj eller klarar jag mig om jag väntar? För sedan i höst är det 1-2 månader innan novishförturen går ut om jag minns rätt.
Beror på hur din plats i kön är. Hur länge har du köat? För väldigt många får man helt enkelt ta vad som bjuds. Jag själv har stått i kö i fyra år nu och får välja precis vad jag vill, men så är det ju definitivt inte för alla.

Edit: för att svara på din första fråga släpper AFB under hela året, minns inte hur mycket det är under just sommaren, men det dyker upp titt som tätt då också.
Citera
2011-03-22, 23:38
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Hur stor är chansen att man får ett korridorsrum då?

Om du deltar i novischutlottningen:
-på hösten hyffsad chans (varierar från år till år, förra året var det ungefär hälften som fick - inga officiella siffror från afb dock, utan detta är vad jag uppskattar)
-på våren extremt god chans

Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Edit: för att svara på din första fråga släpper AFB under hela året, minns inte hur mycket det är under just sommaren, men det dyker upp titt som tätt då också.

Fast just korridorsrum med 9månaders hyra brukar väl nästan aldrig släppas med inflyttning typ 1 juni, 1 juli, 1 augusti? De sparar väl dessa åt novischerna.
Senast redigerad av Dest88 2011-03-22 kl. 23:43.
Citera
2011-03-22, 23:59
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88

Fast just korridorsrum med 9månaders hyra brukar väl nästan aldrig släppas med inflyttning typ 1 juni, 1 juli, 1 augusti? De sparar väl dessa åt novischerna.
Kan mycket väl vara så, tänker nog mer på bostäder generellt. Korridorsrum på Magasinet och Tomegapsgården brukar ju dock inte lottas ut bland novischer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in