2013-07-14, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzpr
Det där gäller ju bara för novisch-statusen. Jag vill vara med i lotteriet utan att vara novisch.

Ni som varit med i lotteriet tidigare men inte tog er plats på Lunds Universitet, skapade ni bara nya konton och var med i lotteriet igen?

Det finns inget sätt att vara med i lotteriet utan att vara novisch.
Det finns bara ett lotteri och det är novischlotteriet.
Är du inte novisch får du ställa dig i vanlig kö.
Citera
2013-07-15, 10:05
Medlem
Triffiss avatar
Har (muntligt) fått ett rum på sparta.
Vad kan jag förvänta mig för kvalité och korridorskamrater?
Hur är egentligen en korridor uppbyggd? Tänker jag rätt att det liknar ett äldreboende med lite fler våningar?
Ska man ta med sig porslin, bestik och dylikt?
Citera
2013-07-15, 11:40
Medlem
Kygens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triffis
Hur är egentligen en korridor uppbyggd? Tänker jag rätt att det liknar ett äldreboende med lite fler våningar?

Jag var faktiskt där och tittade igår och jag kan säga att jag tyckte att Delphi såg fräschast och modernast ut. Sparta var lite mer schabbigt och de allmänna korridorerna påminde om de där jag gick i gymnasiet. Men Sparta har sin egna charm tycker jag. Jag kunde inte ta mig till korridorerna där rummen ligger, utan passersnyckel, så där har jag inte så mycket info.
Om jag får ett bra könummer blir det antingen ett korridorsrum i Delphi eller Sparta tror jag.
Citera
2013-07-15, 13:00
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Kom på en sak angående Novisch-lottningen. Måste man tacka JA till sin plats redan till imorgon för att vara med? I nuläget har jag inte valt att fylla i Ja/Nej ännu..

Du menar plats på utbildningen antar jag?
Citera
2013-07-15, 17:16
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Det brukar vara ganska trevligt på både Sparta och Delphi. En del bytisar och överlag bra folk. Jag gissar på att det är cirka tio rum i en korridor med ett gemensamt stort kök i ena änden. Porslin och sådant finns i korridoren men det skadar sällan att ta med lite special-grejer och kanske någon tallrik och bestick om det skulle vara brist på sådant i köket.
Citera
2013-07-15, 19:56
Medlem
Triffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kygen
Jag var faktiskt där och tittade igår och jag kan säga att jag tyckte att Delphi såg fräschast och modernast ut. Sparta var lite mer schabbigt och de allmänna korridorerna påminde om de där jag gick i gymnasiet. Men Sparta har sin egna charm tycker jag. Jag kunde inte ta mig till korridorerna där rummen ligger, utan passersnyckel, så där har jag inte så mycket info.
Om jag får ett bra könummer blir det antingen ett korridorsrum i Delphi eller Sparta tror jag.
Egna charm? På vilket sätt?
Hört att det ser ut som en öststatsbyggnad

Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Det brukar vara ganska trevligt på både Sparta och Delphi. En del bytisar och överlag bra folk. Jag gissar på att det är cirka tio rum i en korridor med ett gemensamt stort kök i ena änden. Porslin och sådant finns i korridoren men det skadar sällan att ta med lite special-grejer och kanske någon tallrik och bestick om det skulle vara brist på sådant i köket.
Jag får väl ta med mig en del alltså...

Hur är det sedan med umgänge i korridorer? Brukar många hänga tillsammans eller är man mer för sig själv som i en lägenhet? (väldigt generell fråga men undrar just om området sparta)
Citera
2013-07-15, 20:15
Medlem
Citat:
Hur är det sedan med umgänge i korridorer? Brukar många hänga tillsammans eller är man mer för sig själv som i en lägenhet? (väldigt generell fråga men undrar just om området sparta)

Helt omöjligt att svara på. Eftersom man delar kök blir det per automatik en viss gemenskap och är resten av folket i korridoren någorlunda sociala så blir det säkert en och annan fest eller middag tillsammans. Men det beror helt på människorna du hamnar med. Väljer du korridor med 6-9 inneboende blir det såklart mer sammanhållning än med 10-14 inneboende, osv.

Vad gäller saker att ta med så kan du förvänta dig att ni delar på köksutrustning såsom pannor, kastruller, tallrikar, bestick, glas, dammsugare, rengöringsartiklar och i vissa fall (om korridoren är någorlunda organiserad) även basvaror så som kryddor, salt, matolja (ni delar på kostnaden månadsvis).
Senast redigerad av bullgnome 2013-07-15 kl. 20:18.
Citera
2013-07-15, 21:40
Medlem
Verkar ha löst en lägenhet på Östra Törn, någon som vet hur det området är över lag? Ligger nära LTH där jag ska plugga, men hört lite om att det har ett lite sjabbigt rykte, någon med erfarenhet?

Tack
Citera
2013-07-15, 23:07
Medlem
gamlaborgens avatar
Paniksituation:

Reggade mig i förrgår till novischlottningen (alltså på AF-bostäder) och fick bekräftelse på att jag hade fått novischstatus. I min reguljära kvällsparanoia får jag för mig att logga in och kolla så att allt står rätt till varpå jag möts av texten "Nu är du ett steg närmare ett boende hos AFB. För att hyra bostad hos oss behöver du fylla i en ansökan." under fliken "Bostadsansökan". Vad fan? Måste jag göra om ansökan? På välkomstsidan står det o andra sidan "Mitt ködatum
Lottning pågår".
Citera
2013-07-15, 23:17
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamlaborgen
Paniksituation:

Reggade mig i förrgår till novischlottningen (alltså på AF-bostäder) och fick bekräftelse på att jag hade fått novischstatus. I min reguljära kvällsparanoia får jag för mig att logga in och kolla så att allt står rätt till varpå jag möts av texten "Nu är du ett steg närmare ett boende hos AFB. För att hyra bostad hos oss behöver du fylla i en ansökan." under fliken "Bostadsansökan". Vad fan? Måste jag göra om ansökan? På välkomstsidan står det o andra sidan "Mitt ködatum
Lottning pågår".

Jag har förstått det som att man bara ska vänta till imorgon och lottningen har skett. Efter det kan man fylla i en ansökan och börja söka lägenheter manuellt.
Citera
2013-07-15, 23:25
Medlem
gamlaborgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Jag har förstått det som att man bara ska vänta till imorgon och lottningen har skett. Efter det kan man fylla i en ansökan och börja söka lägenheter manuellt.

Okej, låter rimligt. Är du också novisch? Ser det likadant ut på din sida?
Citera
2013-07-15, 23:41
Medlem
iamzzleepings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamlaborgen
Okej, låter rimligt. Är du också novisch? Ser det likadant ut på din sida?
Jag är novisch och det står likadant på min sida. Du kan slappna av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in