2011-07-21, 20:49
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouffette
Ni som fått bra kötid, runt 08:00 och bättre, sökte ni in tidigt också? Jag har fått 11:51 och sökte in en dryg timma tidigare.

Förövrigt, någon som har erfarenhet av Smålands nations korridorer? Jag har stått i passiv kö där sen januari, så är väl min enda chans om jag inte vill flytta in hos Jannis på blocket.

EDIT: Står på första inlägget att de är "grisiga". Tja, blir glad om jag får något, vad som helst utom Jannis.

Bor ej där, har bara varit på enstaka efterfester där så lita inte alltför mycket på mig men de har sett riktigt grisigt de gånger jag varit där. Men och andra sidan, hur många korridorer är fräscha klockan tre en lördagsnatt. Smålands är bättre än inget alls.
Citera
2011-07-21, 22:41
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tygsax
Hej! Jag har en fråga:

När läggs rum upp på afb-direkt?

Ang. genomsnittlig väntetid:

källa: http://www.afb.se/sv/Om-AFB/Kontakts...st-att-bo-pa2/
Om jag förstått det rätt så läggs bostäder ut på AFB-direkt om ingen sökt bostaden när den legat i den vanliga kön. I praktiken aldrig, alltså.
Citera
2011-07-22, 01:04
Medlem
Nu när jag äntligen bestämt mig för Sparta(mycket påtryckningar från killen...) så verkar det vara helt jävla omöjligt att landa en bostad där!

I Onsdags låg en bostad uppe, igår noll och idag en. Plus att när det låg en uppe i onsdags var det tokmånga som hade bokat den(jag tror att jag var etta på alla korridorsrum sent på kvällen förutom på Sparta där jag låg 6a!!

Vad är grejjen? Förövrigt så har jag sett att de korridorrum som legat uppe har varit möblerade, någon som vet om det endast är möblerade rum på Sparta? Jag vill nämligen hyra omöblerat...

Tacksam för svar !
Citera
2011-07-22, 07:42
Medlem
Citat:
Hej! Jag har en fråga:

När läggs rum upp på afb-direkt?

Ang. genomsnittlig väntetid:
Ursprungligen postat av AFB.se
Tillgången på lediga korridorrum med inflyttning 1 januari-1 mars 2011 var 328 st och 1 augusti-1 oktober 2010, 489 st. Läs mer om Särskilda kövillkor för novischer, Kapitel 2. Den genomsnittliga väntetiden under 2010 var ca 6,5 månader för ett korridorrum och ca 19 månader för en lägenhet.

Den här statistiken visar den genomsnittliga kötiden till korridorrum när även novischer räknas med. Men att titta på den statistiken är ganska missvisande om man själv inte för boende under novischperioden. Novischer får korridorrum med bara några dagars köande, vilket ingen annan får och räknar man med dem i statistiken över genomsnittlig kötid är det inte konstigt att den sjunker till 6,5 månader - men det är ju inget man ska räkna med om man inte har novischförtur.

Bostäder läggs upp på AFB direkt om det är kort inflyttningstid, t.ex. om de fått återbud eller liknande. Min pojkvän knep ett korridorrum på Parentesen genom AFB direkt för ca 4 år sedan. Sedan har jag inte sett något förens en vän till mig knep en 3a på Kämnärs nu i somras. Den lades upp på AFB direkt samma dag som det var inflyttning.

Citat:
Ursprungligen postat av winnama
Nu när jag äntligen bestämt mig för Sparta(mycket påtryckningar från killen...) så verkar det vara helt jävla omöjligt att landa en bostad där!

I Onsdags låg en bostad uppe, igår noll och idag en. Plus att när det låg en uppe i onsdags var det tokmånga som hade bokat den(jag tror att jag var etta på alla korridorsrum sent på kvällen förutom på Sparta där jag låg 6a!!

Vad är grejjen? Förövrigt så har jag sett att de korridorrum som legat uppe har varit möblerade, någon som vet om det endast är möblerade rum på Sparta? Jag vill nämligen hyra omöblerat...

Tacksam för svar

Det finns möblerade och omöblerade rum på varje område. De möblerade rummen är betydligt färre till antalet och därför borde det komma ut bostäder som även är omöblerade. De är dock mycket populärare...
Citera
2011-07-22, 08:50
Medlem
Tygsaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmest
Den här statistiken visar den genomsnittliga kötiden till korridorrum när även novischer räknas med. Men att titta på den statistiken är ganska missvisande om man själv inte för boende under novischperioden. Novischer får korridorrum med bara några dagars köande, vilket ingen annan får och räknar man med dem i statistiken över genomsnittlig kötid är det inte konstigt att den sjunker till 6,5 månader - men det är ju inget man ska räkna med om man inte har novischförtur.

Aha, lite dålig still att publicera sådan missvisande statistik.

Jag räknar ändå med att kunna knipa åt mig ett korridorrum innan höstterminen är slut. Det borde väl vara rimlig med mitt könummer? (14/7 11.46)
Citera
2011-07-22, 09:01
Medlem
Citat:
Aha, lite dålig still att publicera sådan missvisande statistik.

Jag räknar ändå med att kunna knipa åt mig ett korridorrum innan höstterminen är slut. Det borde väl vara rimlig med mitt könummer? (14/7 11.46)

Jag skulle nog ta det lugnt och avvakta. Jag har jobbat på Göteborgs studentbostäder och erfarenheten därifrån är att nästintill alla novischer ställer sig i kön, men långt ifrån alla vill utnyttja sin köplats. Många har redan löst boende på annat sätt men ställer sig i kön för att de någon gång under studietiden kanske vill byta boende. Köplatsen är alltid väldigt relativ eftersom det aldrig går att förutspå vad personerna framför en i kön har för avsikter med sin köplats. Jag tror det löser sig för dig, ha bara lite is i magen.
Citera
2011-07-22, 10:07
Medlem
Fan i princip alla lägenheter på Delhpi och Sparta är ju möblerade (hittills) ! Kan man hyra ett möblerat rum och typ ta bort möblerna?
Citera
2011-07-22, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhed
Fan i princip alla lägenheter på Delhpi och Sparta är ju möblerade (hittills) ! Kan man hyra ett möblerat rum och typ ta bort möblerna?

Så här säger AFB på sin hemsida: "Vi hyr ut möblerade och omöblerade bostäder. Hyr du en möblerad bostad, är möblerna en del av ditt hyresavtal och kan inte väljas bort. Du ansvarar för möblerna under hela din hyrestid på samma sätt som för bostaden i övrigt. Saknas någon möbel när du flyttar, svarar du för hela nyanskaffningskostnaden. Några prisexempel: Stol 3 450 kr, resårmadrass 2 650 kr, sängstomme 4 200 kr."

Du kan alltså ta bort möblerna och ställa dem i ett förråd eller liknande, så länge de finns kvar när du flyttar ut om några år.
Citera
2011-07-22, 11:55
Medlem
Majkles avatar
Har tiden 2011-07-14 07:49
Vilket jag får till plats 668. Verkar fortfarande inte ha någon chans då..Eller?
Citera
2011-07-22, 12:11
Medlem
Tygsaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majkle
Har tiden 2011-07-14 07:49
Vilket jag får till plats 668. Verkar fortfarande inte ha någon chans då..Eller?

7 *60 +49 =469 Vilket är bra! Vad ska du plugga?
Citera
2011-07-22, 13:45
Medlem
Majkles avatar
Citat:
7 *60 +49 =469 Vilket är bra! Vad ska du plugga?

InfoCom!

menade självklart 469, vilket ändå låter ganska grovt. I och med att jag redan nu ligger på som bäst 12 plats och det är 00.00 den 24 juli som lägenheterna går ut. Lär behöva hitta annat de första månaderna i lund förstår jag det som?
Citera
2011-07-22, 15:48
Medlem
Tygsaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majkle
InfoCom!

menade självklart 469, vilket ändå låter ganska grovt. I och med att jag redan nu ligger på som bäst 12 plats och det är 00.00 den 24 juli som lägenheterna går ut. Lär behöva hitta annat de första månaderna i lund förstår jag det som?

Ja, jag skulle gissa på det. Men du borde kunna knipa någon med inflyttning september-oktober skulle jag tro då det är sagt att det skall släppas 500 rum totalt med novischförtur fram till dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in