2011-06-28, 03:30
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av five.
...

Bra skrivet! Vill tillägga ett par saker.

Citat:
Detta betyder att köplatsen

2011-07-16 00.01
(obs! inte rätt datum)
Kommer vara först på alla bostäder han söker. Ingen kan tränga sig före honom.

Medans

2011-07-16 23.06

Ligger på plats 23 * 60 + 6 = 1386.

Han kommer nog få vänta ett tag innan han kan få en bostad.

Listan fortsätter till nästa dag också

2011-07-17 00.01
detta är alltså plats 24 * 60 + 1 = 1446

Detta stämmer, men det man måste tänka är att alla som är med i novischutlottningen söker inte bostad sedan. Eftersom reserver även de kan vara med i utlottningen så tror jag systemet fungerar så att alla som gjort en bostadsansökan och bor utanför pendlingsavstånd får en köplats (oavsett om man är antagen till en utbildning eller inte). Så även om det tekniskt sett t.ex. har utdelats säg 1000 köplatser så behöver det inte finnas 1000 bostäder för att "beta" av kön.

Citat:
Om du ligger etta på listan till en bostad när den går ut vid midnatt, så får du den. Du får då ett mail där det står

Stämmer bra, men man kan även få bostaden om man ligger 2:a vid midnatt om t.ex. 1:an inte vill tacka ja till bostaden.
Citera
2011-06-28, 22:07
Medlem
Tack så jättemycket, har funderat kring det där och inte orkat sätta mig in än, så tack så jättemycket
Citera
2011-06-28, 23:40
Medlem
the_mechanixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZDLR
Tack så jättemycket, har funderat kring det där och inte orkat sätta mig in än, så tack så jättemycket
Second that, grymt bra jobb med inlägget five.!

Bara för att få det helt klart nu så jag jag inte fuckar upp totalt och sumpar allt (förlåt om jag är trög, vill bara vara helt säker): När lottningen är klar (18 juli) så ska jag gå in och klicka på de bostäderna jag vill ha och sen dagen efter (efter midnatt) så godkänner jag om jag har "vunnit" någon. Frågan är då, om jag inte får någon alls, vad händer då? Eftersom jag som sagt är bortrest så kommer jag inte ha speciellt mycket tillgång till internet, så hur länge håller de här utlottningarna på?
Citera
2011-06-29, 00:03
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_mechanix

Bara för att få det helt klart nu så jag jag inte fuckar upp totalt och sumpar allt (förlåt om jag är trög, vill bara vara helt säker): När lottningen är klar (18 juli) så ska jag gå in och klicka på de bostäderna jag vill ha och sen dagen efter (efter midnatt) så godkänner jag om jag har "vunnit" någon. Frågan är då, om jag inte får någon alls, vad händer då? Eftersom jag som sagt är bortrest så kommer jag inte ha speciellt mycket tillgång till internet, så hur länge håller de här utlottningarna på?

Du går in och markerar 1-3 bostäder som du är intresserad av. Dagen efter bokningstiden utgått bör du få ett sms och ett mail om du blivit erbjuden ett kontrakt (tacka inte nej till kontraktet, eftersom du förlorar din köplats då). Kontraktskrivning sker elektroniskt. Om du inte får något händer ingenting, du kan fortsätta att boka 1-3 nya bostäder. Utlottningen sker som sagt vid ett specifikt datum (står på afb.se), men jag antar du menar hur länge afb lägger ut bostäder som är för novischer. Om jag inte missminner mig så är det bostäder fram till inflyttningsdatum 1 oktober, så vid slutet av september bör det inte finnas särskillt många bostäder kvar. Den största majoriteten av bostäderna som släpps har inflyttningsdatum 1 september.
Citera
2011-06-29, 00:08
Medlem
the_mechanixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Du går in och markerar 1-3 bostäder som du är intresserad av. Dagen efter bokningstiden utgått bör du få ett sms och ett mail om du blivit erbjuden ett kontrakt (tacka inte nej till kontraktet, eftersom du förlorar din köplats då). Kontraktskrivning sker elektroniskt. Om du inte får något händer ingenting, du kan fortsätta att boka 1-3 nya bostäder. Utlottningen sker som sagt vid ett specifikt datum (står på afb.se), men jag antar du menar hur länge afb lägger ut bostäder som är för novischer. Om jag inte missminner mig så är det bostäder fram till inflyttningsdatum 1 oktober, så vid slutet av september bör det inte finnas särskillt många bostäder kvar. Den största majoriteten av bostäderna som släpps har inflyttningsdatum 1 september.
Låter som jag kommer få offra lite av semestern för att mecka med det här, men det får det såklart vara värt. Tack återigen för alla svar, tror jag har greppat allt nu. Får hoppas på det bästa, att allt går smidigt och bra.

(Bara för det kommer jag säkert komma in på Uppsala eller inte alls. )
Citera
2011-06-29, 00:12
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Jag har länge velat skriva en guide för hela novischlotteriet, mest för att det var så jävla förvirrande när jag själv sökte.

Så here u have it, mod kanske kan länka i main post?

Citat:
Bra skrivet! Vill tillägga ett par saker.
Tycker att ni båda skrivit bra saker, och ni finns nu tillagda i trådstarten. Eftersom ni inte skrivit era inlägg som Q&A så valde jag att "bara" kopiera era inlägg och lägga in i en länklista som jag skapade. Vill ni att er text ska in i i Q&A-formatet i det allra första inlägget så hör av er via pm (så att vi inte stör tråden med administrativa diskussioner) till mig så löser vi det.

Tack för att ni bidragit med bra inlägg!

/FrasseFloyd, moderator
Senast redigerad av FrasseFloyd 2011-06-29 kl. 00:18.
Citera
2011-06-29, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the_mechanix

Eftersom jag som sagt är bortrest så kommer jag inte ha speciellt mycket tillgång till internet, så hur länge håller de här utlottningarna på?

Det är bara en utlottning, men 10 nya bostäder läggs upp varannan dag typ, till september eller längre iaf.

Jag tror det var typ 2500-3000 köplatser förra året. Jag fick plats 60 nåt

Citat:
Detta stämmer, men det man måste tänka är att alla som är med i novischutlottningen söker inte bostad sedan.

Det kanske är sant,har jag inte tänkt på.

Citat:
Stämmer bra, men man kan även få bostaden om man ligger 2:a vid midnatt om t.ex. 1:an inte vill tacka ja till bostaden.

Precis, framgick lite längra bak i min post

Citat:
Du går in och markerar 1-3 bostäder som du är intresserad av.

Dock är det rätt onödigt att söka en bostad som har typ (91/120) dvs att du skulle hamna på plats 91 om du sökte den. Osannolikt att alla tackar nej då :P

Jo en viktig grej är att om du söker en bostad, och får kontraktförslag på den, så kan du INTE tacka nej och tänka "ässch den var typ dålig, jag har lite is i magen och väntar någon dag till så lär en bättre komma upp".
För om du söker en bostad och får den, så är din lotteriplats förbrukad. Om du då tackar nej måste du ställa dig i den "vanliga" bostadskön, där du måste stå i typ minst ett år för att få chans på någon bostad, och dessutom inte har tillgång till novischbostäderna.
Senast redigerad av five. 2011-06-29 kl. 11:42.
Citera
2011-07-04, 13:05
Medlem
Plugga i Alnarp, hitta bostad i Lund?

Hej!

Ska nog börja plugga på SLU i Alnarp, utanför Lund. Ringde och hörde med AF bostäder om jag kunde söka bostad via dom. Det går dock inte. Är det möjligt för mig att hitta studentbostad i Lund och plugga på SLU, i Alnarp?
Citera
2011-07-04, 13:52
Medlem
FrasseFloyds avatar
Ta dig en titt på de alternativa studentboenden som jag nämner här. Jag vet inte vilka krav de ställer på de boende men någon kanske kan tänka sig att hyra ut till en SLU:are.
Citera
2011-07-04, 13:52
Medlem
FrasseFloyds avatar
Trådar sammanfogade.

/moderator
Citera
2011-07-04, 16:00
Medlem
Citat:
...

När du kommit in på din utbildning i Lund så söker du till Akademiska Föreningen (http://studentlund.se/).

Sedan anmäler du en bostadsanmälan på AFB, vid anmälan så anger du betalningsdatum till Akademiska Föreningen (det är 300kr för att vara med där).

...
När man kikar på AFB:s hemsida, vid registrering för bostadsansökan, står det följande vid "Betald terminsavgift den:";
Fylls endast i av dig som idag bedriver aktiva studier (min 15 hp/termin) vid Lunds Universitet och har betalt terminsavgift för innevarande termin. Du som för första gången är antagen till studier vid Lunds Universitet och ännu inte betalt din terminsavgift ska alltså inte fylla i detta fält.

Innebär detta att man inte behöver ansöka till Akademiska Föreningen om det är första gången man söker till Lunds Universitet?
Citera
2011-07-04, 16:06
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peowaw
När man kikar på AFB:s hemsida, vid registrering för bostadsansökan, står det följande vid "Betald terminsavgift den:";
Fylls endast i av dig som idag bedriver aktiva studier (min 15 hp/termin) vid Lunds Universitet och har betalt terminsavgift för innevarande termin. Du som för första gången är antagen till studier vid Lunds Universitet och ännu inte betalt din terminsavgift ska alltså inte fylla i detta fält.

Innebär detta att man inte behöver ansöka till Akademiska Föreningen om det är första gången man söker till Lunds Universitet?
Nej, det innebär att du inte behöver fylla i det fältet. Det står ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in