Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-22, 18:23
  #2401
Medlem
jag har en liten fundering, jag läser fristående kurs den här terminen och stor således i AFBs bostadskö sedan ett halvår tillbaka, förmodligen kommer jag inte blir antagen till ett program i höst utan istället söka VT 12 istället.

Kommer jag att kunna behålla min köplats? Kankse genom att betala terminsavgift fast jag inte studerar?
Citera
2011-05-22, 19:26
  #2402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Painray
jag har en liten fundering, jag läser fristående kurs den här terminen och stor således i AFBs bostadskö sedan ett halvår tillbaka, förmodligen kommer jag inte blir antagen till ett program i höst utan istället söka VT 12 istället.

Kommer jag att kunna behålla min köplats? Kankse genom att betala terminsavgift fast jag inte studerar?

Tveksamt! När du blir erbjuden en lägenhet måste du skicka intyg på att du har tagit poäng under hela den tiden du stått i kö!
Citera
2011-05-22, 22:13
  #2403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maintenant
Tveksamt! När du blir erbjuden en lägenhet måste du skicka intyg på att du har tagit poäng under hela den tiden du stått i kö!

Korrekt.


Varje ny termin måste man också uppdatera sin bostadsansökan med nytt datum för inbetalad terminsavgift.
Citera
2011-05-28, 19:54
  #2404
Medlem
Hur fungerar det egentligen? När kan jag börja köa? Står dessutom att jag inte har någon kötid?
Citera
2011-05-28, 20:01
  #2405
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskmas1
Hur fungerar det egentligen? När kan jag börja köa? Står dessutom att jag inte har någon kötid?
Läs tråden, alternativt ring afb, alternativt läs själv på http://www.afb.se/sv/Om-AFB/Vara-bos...h-hyresvilkor/

Citera
2011-05-31, 23:51
  #2406
Medlem
Någon som satsar på korridor på sparta till hösten?
Vi i vår korridor ser fram emot att få välkomna lite nytt folk!

Edit: Svarar gärna på frågor om någon undrar något mer specifikt.
__________________
Senast redigerad av Lakrids 2011-05-31 kl. 23:53.
Citera
2011-06-02, 09:41
  #2407
Medlem
ginger-arabs avatar
tjaba

har sökt till lund men är inte säker på om jag kommer in på första antagningen, men rätt säker på andra. eftersom lottningen är dagarna efter första antagningen så är jag körd att hitta något boende från början eller?

jag kommer bli novisch iaf eftersom jag gör bostadsansökan innan 10 augusti och min novischstatus ska tydligen gälla hela höstterminen. är det någon som har något hum om hur lång tid det kan ta innan man hittar något som novisch som inte varit med i lottningen?

när man väl får ett boende så ska man tydligen skicka in sitt antagningsbesked, kan man inte vara med i lottningen fastän man ej blivit antagen än och vänta med att hitta boende tills efter andra antagningen?
Citera
2011-06-02, 09:59
  #2408
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginger-arab
tjaba

har sökt till lund men är inte säker på om jag kommer in på första antagningen, men rätt säker på andra. eftersom lottningen är dagarna efter första antagningen så är jag körd att hitta något boende från början eller?

jag kommer bli novisch iaf eftersom jag gör bostadsansökan innan 10 augusti och min novischstatus ska tydligen gälla hela höstterminen. är det någon som har något hum om hur lång tid det kan ta innan man hittar något som novisch som inte varit med i lottningen?

när man väl får ett boende så ska man tydligen skicka in sitt antagningsbesked, kan man inte vara med i lottningen fastän man ej blivit antagen än och vänta med att hitta boende tills efter andra antagningen?
https://www.flashback.org/sp30950021 Jag är inte helt 100 på detta, men jag vet att reserver har lyckats få novischbostad.
Citera
2011-06-03, 11:45
  #2409
Medlem
Tygsaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakrids
Någon som satsar på korridor på sparta till hösten?
Vi i vår korridor ser fram emot att få välkomna lite nytt folk!

Edit: Svarar gärna på frågor om någon undrar något mer specifikt.

Jag hade tänkt satsa på Sparta i första hand och Parantesen i andra hand!

Har lite funderingar:
Bor det mycket teknologer på Sparta? Jag har hört att det festas rejält mycket på Sparta, plugget går först för mig men vill självklart festa också. Är Sparta inte att rekommendera i fall man vill sitta hemma fredags- och lördagskvällar och räkna matte?

Hursomhelst, taggar inför hösten! Ska bli sjukt nice att flytta ner till Lund!
Citera
2011-06-03, 16:06
  #2410
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tygsax
Jag hade tänkt satsa på Sparta i första hand och Parantesen i andra hand!

Har lite funderingar:
Bor det mycket teknologer på Sparta? Jag har hört att det festas rejält mycket på Sparta, plugget går först för mig men vill självklart festa också. Är Sparta inte att rekommendera i fall man vill sitta hemma fredags- och lördagskvällar och räkna matte?

Hursomhelst, taggar inför hösten! Ska bli sjukt nice att flytta ner till Lund!

Sparta är helt klart att föredra framför parentesen om du vill sitta hemma och räkna matte på helger. På sparta, likt de flesta anndra ställen beror det väl helt på vilken korridor du hamnar i.
Citera
2011-06-03, 18:22
  #2411
Medlem
Bonnarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginger-arab
tjaba

har sökt till lund men är inte säker på om jag kommer in på första antagningen, men rätt säker på andra. eftersom lottningen är dagarna efter första antagningen så är jag körd att hitta något boende från början eller?

jag kommer bli novisch iaf eftersom jag gör bostadsansökan innan 10 augusti och min novischstatus ska tydligen gälla hela höstterminen. är det någon som har något hum om hur lång tid det kan ta innan man hittar något som novisch som inte varit med i lottningen?

när man väl får ett boende så ska man tydligen skicka in sitt antagningsbesked, kan man inte vara med i lottningen fastän man ej blivit antagen än och vänta med att hitta boende tills efter andra antagningen?
Du kan fortfarande vara med i lotteriet även om du inte blir antagen vid första antagningstillfället. Däremot behöver du vara antagen för få tillgång till bostaden.
Citera
2011-06-03, 19:08
  #2412
Medlem
Hej allihopa!

Jag ska börja plugga Civilekonomprogrammet i Lund till hösten. Jag har varit inne och läst på tusentals olika trådar angående bostadssituationen.
De slutsatser jag har dragit är att ställa sig i kö till allt som går att ställa sig i kö till, och sedan vara inne på blocket, bopoolen m.m. för att försöka fixa andrahandsuthyrning.
Om jag inte lyckas fixa något andrahandskontrakt så är det AFB:s novischlottning som gäller för mig. Det jag nu undrar över är hur stor chansen är att jag får något korridorrum där innan terminstart?
Stämmer det även att man inte kan få något på nationerna förrän man aktiverat sig (alltså efter terminstarten)?
Om jag skulle få ett ruttet "könummer" på AFB under lottningen och inte kunna få något andrahand (har inte lyckats med det hittills), är det verkligen så att jag blir hemlös?

Jag är väldigt tacksam för svar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback