Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-19, 13:14
  #1201
Medlem
levodopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sn1gel
Kom igår kväll hem från festival och ställde mig då direkt i kö hos AFB, men känns ju liksom som att det är ganska kört nu och att det blir ett par veckor med tält i Lund (vilket iofs verkar soft ). Men ah, har kommunen någon skyldighet att fixa mig boende till mig när jag bor där mer eller mindre hemlös?

Någon som vet hur sådant brukar lösa sig?

Visst hade de väl någon form av bostadsgaranti i Lund? Eller togs det bort?
Det här blev krångligare än man hade väntat sig iallafall. Är i precis samma situation.

Men jag tror snarare det är tvärtom, att du inte får plugga där om du är hemlös.
Citera
2010-07-19, 13:59
  #1202
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av levodopa
Visst hade de väl någon form av bostadsgaranti i Lund? Eller togs det bort?

Det har aldrig funnits någon bostadsgaranti i Lund så länge jag kan minnas (dvs sedan mitten av 90-talet). Och kommer knappast att införas på ett bra tag med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut.
Citera
2010-07-19, 14:48
  #1203
Medlem
Någon som vet nått om Laurentiistiftelsen studentboende? Bara überkristet folk och inget ståhej överhuvudtaget? Fick ett tips av en vän som är präst men vill inte hamna i något sektliknande utan en helt vanlig studentkorridor (dessvärre apdålig kötid på AFB) med skönt folk och festande.
Citera
2010-07-19, 16:36
  #1204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
Mitt ködatum
2010-07-09 02:33

Nån som lyckats få sämre?

2010-07-12 10:16... Inget innanför skåne ger novichstatus, trots att jag har över två timmar till lund med kollektivtrafik
Citera
2010-07-19, 17:53
  #1205
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLoc
Någon som vet nått om Laurentiistiftelsen studentboende? Bara überkristet folk och inget ståhej överhuvudtaget? Fick ett tips av en vän som är präst men vill inte hamna i något sektliknande utan en helt vanlig studentkorridor (dessvärre apdålig kötid på AFB) med skönt folk och festande.

Väldigt lite ståhej på Laurentiigården har jag hört. Inte helt stendött, men de har ju alkoholpolicy och sånt!
Citera
2010-07-19, 18:10
  #1206
Medlem
sn1gels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Väldigt lite ståhej på Laurentiigården har jag hört. Inte helt stendött, men de har ju alkoholpolicy och sånt!

Fan, hade nästan hoppats att alla satt dyngraka och drack rödvin direkt ur boxen skrikandes "KRISTI BLOD!". Besviken
Citera
2010-07-19, 18:27
  #1207
Medlem
AlterEgons avatar
Jag har blivit antagen på civilekonomprogrammet, men jag hade inte tillgång till dator under lottningstiden på AFB.
Jag har igår och idag reggat mig på majoriteten av:
* Akelius
* AndraHand.se
* CenterPlan – Gripen (Malmö)
* Contentus
* Espace (Landskrona och Helsingborg)
* Hitta din bostad
* ITBostad AB
* JM Fastigheter
* Landskronahem
* Landskrona kommun
* Lunds Kommuns Fastighetsbolag
* Lunds Studentskegård
* Lägenhetsbyte.se
* Michael Hansens Kollegium
* MKB:s studentlägenheter
i Malmö
* Parkängen, Malmö
* Svenska Kyrkans studentboende i Lund
* Student.se
* Studentbostäder i Helsingborg
* Studentbostäder i Malmö
* Sök bostad via Malmö stads webbplats
* Studenthemmet Micklagård
i Lund
* Studentlya.nu
* Studentsidan
* Vandrarhemmet Tåget i Lund

Det verkar dock vara ganska kört för mig att fixa bostad om jag inte lyckas få tag på någon andrahand genom blocket eller dyl.
Vad fan ska jag göra, är det helt kört för mig att studera i Lund!?
Det är ju helt löjligt vad få bostäder det finns.

Har jag rätt till att behålla min plats på Lunds Universitet och göra uppehåll i ett år så jag har en chans att fixa boende och göra något annat under det året?
__________________
Senast redigerad av AlterEgon 2010-07-19 kl. 18:32.
Citera
2010-07-19, 20:01
  #1208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie.
Jag ringde iaf nu och frågade. Hon sa att det kommer fortsätta komma upp fler rum en bra tid, men att det är osannolikt att det kommer upp fler rum med inflyttning augusti.

That sucks, man vill ju gärna ha rummet iordning innan skolan börjar. Och vart fan ska man bo en vecka då?

Ofta så går det att lösa med folk som du börjar plugga med, om du har någon nollning på programmet du ska läsa så prata med någon av de ansvariga / dina faddrar så går det säkert att lösa. Det är samma historia år efter år...
Citera
2010-07-19, 22:52
  #1209
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sn1gel
Fan, hade nästan hoppats att alla satt dyngraka och drack rödvin direkt ur boxen skrikandes "KRISTI BLOD!". Besviken

Haha, det hade faktiskt varit ganska festligt... I de lugnaste vatten du vet...

Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgon

Har jag rätt till att behålla min plats på Lunds Universitet och göra uppehåll i ett år så jag har en chans att fixa boende och göra något annat under det året?

Inte hos AFB iaf, de kräver att du varit aktiv student och studerat vid Lunds Universitet för att få stå i kö hos dem. Kolla kranskommunerna eller bo med några andra som inneboende!
Citera
2010-07-19, 23:04
  #1210
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgon
Jag har blivit antagen på civilekonomprogrammet, men jag hade inte tillgång till dator under lottningstiden på AFB.
Jag har igår och idag reggat mig på majoriteten av:
* Akelius
* AndraHand.se
* CenterPlan – Gripen (Malmö)
* Contentus
* Espace (Landskrona och Helsingborg)
* Hitta din bostad
* ITBostad AB
* JM Fastigheter
* Landskronahem
* Landskrona kommun
* Lunds Kommuns Fastighetsbolag
* Lunds Studentskegård
* Lägenhetsbyte.se
* Michael Hansens Kollegium
* MKB:s studentlägenheter
i Malmö
* Parkängen, Malmö
* Svenska Kyrkans studentboende i Lund
* Student.se
* Studentbostäder i Helsingborg
* Studentbostäder i Malmö
* Sök bostad via Malmö stads webbplats
* Studenthemmet Micklagård
i Lund
* Studentlya.nu
* Studentsidan
* Vandrarhemmet Tåget i Lund

Det verkar dock vara ganska kört för mig att fixa bostad om jag inte lyckas få tag på någon andrahand genom blocket eller dyl.
Vad fan ska jag göra, är det helt kört för mig att studera i Lund!?
Det är ju helt löjligt vad få bostäder det finns.

Har jag rätt till att behålla min plats på Lunds Universitet och göra uppehåll i ett år så jag har en chans att fixa boende och göra något annat under det året?
Glöm inte nationerna, det är nästan garanti på att få boende på vissa nationer om man bara är villig att engagera sig, kanske jobba nån dag i månaden. Tro mig, det är värt det.
Citera
2010-07-20, 00:40
  #1211
Medlem
AlterEgons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Haha, det hade faktiskt varit ganska festligt... I de lugnaste vatten du vet...



Inte hos AFB iaf, de kräver att du varit aktiv student och studerat vid Lunds Universitet för att få stå i kö hos dem. Kolla kranskommunerna eller bo med några andra som inneboende!

Ok, tack för svar.
Citera
2010-07-20, 00:41
  #1212
Medlem
AlterEgons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
Glöm inte nationerna, det är nästan garanti på att få boende på vissa nationer om man bara är villig att engagera sig, kanske jobba nån dag i månaden. Tro mig, det är värt det.

Ok, tack för svar.
Det låter som kanske min bästa chans, jag har verkligen inget emot att engagera mig på en nation, det verkar synnerligen roligt.
Hur bor man då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback