2011-06-03, 19:20
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Det jag nu undrar över är hur stor chansen är att jag får något korridorrum där innan terminstart?
Ungefär 3 % kanske. Vad vill du att vi ska svara här egentligen? Beror på hur många som ställer sig i kö och hur många bostäder som finns tillgängliga. Varierar oerhört.
Citat:
Stämmer det även att man inte kan få något på nationerna förrän man aktiverat sig (alltså efter terminstarten)?
Vissa nationer, främst de med många bostäder (Malmö, Helsingkrona, m. fl.) har novischutlottning vid inskrivningen vilket snabbt kan ge bostad. Men din nollning kommer vara i slutet av augusti (jag är inte ekonom, men den brukar väl ligga där nånstans) och då kommer du antagligen inte ha någon bostad eftersom inskrivningen inte är öppen vid det tillfället. Är du driftig mailar du alla nationer, alternativt läser deras hemsidor.
Citat:
Om jag skulle få ett ruttet "könummer" på AFB under lottningen och inte kunna få något andrahand (har inte lyckats med det hittills), är det verkligen så att jag blir hemlös?
Den där frågan är besvarad lika många gånger i tråden som tråden är lång ungefär. Det är helt upp till dig om du blir hemlös eller inte, men har du inga höga krav och är socialt driftig och öppen så ska du klara det på ett eller annat sätt.
Citera
2011-06-03, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Ungefär 3 % kanske. Vad vill du att vi ska svara här egentligen? Beror på hur många som ställer sig i kö och hur många bostäder som finns tillgängliga. Varierar oerhört.

Den där frågan är besvarad lika många gånger i tråden som tråden är lång ungefär. Det är helt upp till dig om du blir hemlös eller inte, men har du inga höga krav och är socialt driftig och öppen så ska du klara det på ett eller annat sätt.

Självklart så förstår jag att det handlar om utbud och efterfrågan. Det jag vill veta är historiken, alltså hur det ungefär har sett ut tidigare år. Okej, så ungefär 3 % av novischerna får bostad innan terminstart?

Hmm, vet inte riktigt om det är helt upp till mig eller inte. Om alla andrahandsuthyrningar "tar slut" så är det väl inte mycket man kan göra, social eller asocial om en vill fixa boende innan terminstart.

Tack för svaret :-)
Citera
2011-06-04, 09:14
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Självklart så förstår jag att det handlar om utbud och efterfrågan. Det jag vill veta är historiken, alltså hur det ungefär har sett ut tidigare år. Okej, så ungefär 3 % av novischerna får bostad innan terminstart?
Det var ett skämt. Ingen vet och ingen orkar föra statistik på sånt, inte ens AFB.

Citat:
Hmm, vet inte riktigt om det är helt upp till mig eller inte. Om alla andrahandsuthyrningar "tar slut" så är det väl inte mycket man kan göra, social eller asocial om en vill fixa boende innan terminstart.
Jo, det finns massvis med saker du kan göra om du läser tråden. Och det har i allra högsta grad att göra med hur du är som människa, jo.
Citera
2011-06-04, 09:57
Medlem
ginger-arabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnarn
Du kan fortfarande vara med i lotteriet även om du inte blir antagen vid första antagningstillfället. Däremot behöver du vara antagen för få tillgång till bostaden.

ok så jag kan vara med i lotteriet men måste sen vänta med att söka bostad tills andra beskedet kommit?
Citera
2011-06-04, 11:12
Medlem
Bonnarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginger-arab
ok så jag kan vara med i lotteriet men måste sen vänta med att söka bostad tills andra beskedet kommit?
Jag tror du kan söka bostad också faktiskt, men när du ska skriva på kontraktet krävs det att du är antagen till programmet. Är du inte antagen går lägenheten till nästa på listan istället.
Citera
2011-06-04, 12:10
Medlem
ginger-arabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnarn
Jag tror du kan söka bostad också faktiskt, men när du ska skriva på kontraktet krävs det att du är antagen till programmet. Är du inte antagen går lägenheten till nästa på listan istället.

ok, hur fungerar det med kontraktskrivandet? är det en specifik dag eller ett senaste-datum som man måste skriva på eller när man vill? vet ingenting om hur det fungerar, tänkte bara så att det inte blir så att man måste skriva på innan andra antagningsbeskedet kommit och därför sumpar det.
Citera
2011-06-04, 13:00
Medlem
yourpimpnesss avatar
Lugn nu, AFB är smarta nog att matcha tid för kontrakt inflyttning osv med antagningsbeskedet. Enda problemet man som t.ex är ekonom och ska nollas, då har man ungefär en vecka oftast där man inte har bostad. Dock så kan man i de flesta fallen kunna få bostaden några dagar innan det officiella inflyttningsdatumet. Några ekonomer som ska nollas i höst? Prepare to meet ur father då jag är fadder! Taggedytagg!
Citera
2011-06-04, 13:39
Medlem
klasklätters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yourpimpness
Lugn nu, AFB är smarta nog att matcha tid för kontrakt inflyttning osv med antagningsbeskedet. Enda problemet man som t.ex är ekonom och ska nollas, då har man ungefär en vecka oftast där man inte har bostad. Dock så kan man i de flesta fallen kunna få bostaden några dagar innan det officiella inflyttningsdatumet. Några ekonomer som ska nollas i höst? Prepare to meet ur father då jag är fadder! Taggedytagg!

Börjar ni också en vecka tidigare, dvs den 22 augusti? Hade jag ingen aning om.

Hälsningar från andra sidan vägen.

OnT: Förra året var det i min klass, vad jag vet, ingen som var bostadslös. Det var folk som bodde hos släktingar en ca 40 minuter med kommunala resmedel från lund, men det är ju inget problem. Hellre det än 100 mil.. De flesta fick faktiskt tag på ett korridorsrum som de kommer bo kvar i, i höst.

Så oroa er inte för mycket även om det kan bli lite stressigt precis innan terminstart!
Citera
2011-06-04, 14:50
Medlem
yourpimpnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasklätter
Börjar ni också en vecka tidigare, dvs den 22 augusti? Hade jag ingen aning om.

Hälsningar från andra sidan vägen.

OnT: Förra året var det i min klass, vad jag vet, ingen som var bostadslös. Det var folk som bodde hos släktingar en ca 40 minuter med kommunala resmedel från lund, men det är ju inget problem. Hellre det än 100 mil.. De flesta fick faktiskt tag på ett korridorsrum som de kommer bo kvar i, i höst.

Så oroa er inte för mycket även om det kan bli lite stressigt precis innan terminstart!

Precis, hälsar tillbaka

Saken är den att när du väl har fått något form av boende vare sig det är dåligt eller bra i Lund/Malmö så kan du snabbt lösa bostad de nästkommande veckorna om man bara låter folk få veta att man söker efter något. Kommer ihåg att jag fick flera lägenhetserbjudanden min första termin här och jag har kompisar som har flyttat 2-3 gånger sedan vi började i Augusti. Märkte att när jag flyttade hit så oroade jag mig alldelles för mycket.

GLHF så ses vi i höst!
Citera
2011-06-04, 16:39
Medlem
Citat:

Har alla ekonomer samma nollning, eller har t.ex. civilekonomerna en egen? Hur får man förövrigt info om nollningen? Med antagningsbeskedet?
Citera
2011-06-04, 16:47
Medlem
yourpimpnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinanza
Har alla ekonomer samma nollning, eller har t.ex. civilekonomerna en egen? Hur får man förövrigt info om nollningen? Med antagningsbeskedet?

Yes, alla som pluggar på ekonomi instutionen skall få en inbjudan till nollning kort efter antagningsbeskedet. Detta gäller de som går på följande program; Civilekonomi programmet, Ekonomie Kandidat och Systemvetenskapliga programmet.

EDIT: Tror det finns 400 platser för nollningen och platserna är alltid fulla efter ett par dagar så se till att vara snabbt ute när ni väl har fått erat antagningsbesked.
Citera
2011-06-04, 16:55
Medlem
Citat:
Yes, alla som pluggar på ekonomi instutionen skall få en inbjudan till nollning kort efter antagningsbeskedet. Detta gäller de som går på följande program; Civilekonomi programmet, Ekonomie Kandidat och Systemvetenskapliga programmet.

EDIT: Tror det finns 400 platser för nollningen och platserna är alltid fulla efter ett par dagar så se till att vara snabbt ute när ni väl har fått erat antagningsbesked.

Åh, vad spännande! Har inte varit med om någon nollning tidigare, bara pluggat på Stockholms Universitet och där hade vi inget sånt. Hur går nollningen till?

Jaha okej, så inbjudan kommer via post? Jag antar att instruktioner finns där över hur anmälan ska göras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in