2011-04-11, 18:58
Medlem
Smerdyakovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urverket
För min egen del så blir det inte till att söka bostad i Lund förrän HT12 då jag inte känner mig redo för en utbildning än. Tips på några bostadsköer man kan ställa sig i redan nu, förutom MHK?
LKF kan kanske vara nåt om man vill fixa ordentlig lägenhet de sista åren när man förhoppningsvis har najs flickvän. Men ställer du dig i MHK nu så kommer du förmodligen få rum där till HT12.
Citera
2011-04-11, 20:33
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Universitetet ser ju knappast till att bostäderna hålls nere. Men att bostadsbristen är så enorm, trots att det finns så pass många studentbostäder som det ändå gör (AFB, nationer, kollegium, osv), vittnar om universitetets storhet. Hade det bara varit att åka hit och allting löste sig hade någonting varit lite fel, trots att myndigheter givetvis ska se till att göra situationen bättre.
Jag är inte helt hundra men jag tror att Oxbridge garanterar de antagna studenterna bostad på något av deras college, visst ett annat system, men det visar att man kan vara ett starkt universitet och klara av att fixa bostäder till sina studenter. Sen är det ju givetvis så att det inte är en katastrof för Lunds Universitet att studenter tvingas tälta, men de har inget att förlora på att bygga fler bostäder.
Sen så finns det inte alls så många bostäder; det finns 25000+ studenter i Lund och AFB har ~5000 studentlägenheter (vissa är 2r osv, vissa korridorsrum), nationer + MH kollegium är lite mer än 1000.
Senast redigerad av Dest88 2011-04-11 kl. 20:39.
Citera
2011-04-11, 23:01
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Jag är inte helt hundra men jag tror att Oxbridge garanterar de antagna studenterna bostad på något av deras college, visst ett annat system, men det visar att man kan vara ett starkt universitet och klara av att fixa bostäder till sina studenter. Sen är det ju givetvis så att det inte är en katastrof för Lunds Universitet att studenter tvingas tälta, men de har inget att förlora på att bygga fler bostäder.
Sen så finns det inte alls så många bostäder; det finns 25000+ studenter i Lund och AFB har ~5000 studentlägenheter (vissa är 2r osv, vissa korridorsrum), nationer + MH kollegium är lite mer än 1000.
Jämförelsen med Oxbridge är orättvis då man betalar en rätt stor (om än lika stor som Ivy League, men ändå) avgift. Hade man haft råd att bygga fler bostäder i Lund hade man antagligen gjort det, och det är givetvis detta universitetet har att "förlora".

Det jag vill komma fram till är väl att det finns en anledning till att det är skitlätt att få bostad i Gävle, Borås, Kalmar, osv. Universitet är som företag - de erbjuder olika tjänster. Högskolorna i de mindre städerna lockar med enklare bostäder och i stort ett kanske bekvämare liv (mindre klasser => mer kontakt med lärare, enkel tillgång till bostad, fräscha lokaler)

Lunds universitet behöver inte lägga stora summor på något av detta (kolla på LTHs sunkiga lokaler och byggnader - trots detta är söktrycket högre än någonsin), studenterna kommer ändå. Nu är det givetvis en god gärning att förse studenterna med bostäder, och något som många anställda på universitetet dagligen jobbar med. Men det är lite väl svenskt att komma hit, till norra Europas största universitet, och tro att skolan helt sonika ska dela ut bostäder till höger och vänster.

Personligen har jag haft fem olika bostäder på snart fem år och har aldrig någonsin upplevt att det varit ett problem. Har bott hos allt ifrån gamla änkors övervåningar till nationshus. Men är man kräsen och feg får man det tufft.

Angående studentbostäderna som du räknade upp är väl detta ändå rätt många? Plus att det finns några till (Rosenius till exempel och massor med privata bostadsrättsinnehavare som hyr ut 4or till studenter via bopoolen, osv).

Jag fattar inte hur folk gör för att inte få bostad faktiskt. Och vad är problemet med att bo i typ Malmö ett tag?
Citera
2011-04-16, 12:39
Medlem
jag är en sådan som aldrig får några riktiga kompisar. jag vet inte exakt varför, men kanske har jag svårt att ta in folk. sedan brukar det va så att folk ofta klickar bättre med någon annan. och jag blir därmed ensam

jag undrar hur jag skulle klara mig om jag flyttade ner till lund i student korridor. vet att det är omöjligt att säga något om mina möjligheter. men kan någon som varit i liknande situation och valt att studera i studentstad berätta om hur det gick.

eller om någon känner nån som varit i en liknande sits som min.
Citera
2011-04-16, 16:32
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emv
jag är en sådan som aldrig får några riktiga kompisar. jag vet inte exakt varför, men kanske har jag svårt att ta in folk. sedan brukar det va så att folk ofta klickar bättre med någon annan. och jag blir därmed ensam

jag undrar hur jag skulle klara mig om jag flyttade ner till lund i student korridor. vet att det är omöjligt att säga något om mina möjligheter. men kan någon som varit i liknande situation och valt att studera i studentstad berätta om hur det gick.

Korridorsboende i Lund är antagligen det bästa som kan hända dig.
Citera
2011-04-16, 16:35
Medlem
Dest88s avatar
Citat:

Beror på vilken korridor man hamnar i fast jag tror korridorer i Lund är generellt sett ganska trevliga om man jämför med de i andra städer.
Citera
2011-04-17, 00:05
Medlem
Citat:

Det finns alla typer av människor i korridorsboende. Alla som bor på det sättet är inte översociala. Därmed tror jag inte att du skulle göra bort dig.
Citera
2011-04-17, 04:59
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88

England har marknadshyror.
Citera
2011-04-17, 07:04
Medlem
Citat:

ja, det eller raka motsatsen tror jag..

mitt mål med lund är också att träffa nytt folk. träffa nya vänner, jag får det det en chans.
Citera
2011-04-17, 07:15
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
ja, det eller raka motsatsen tror jag..

mitt mål med lund är också att träffa nytt folk. träffa nya vänner, jag får det det en chans.
Och då är Lund en fantastisk stad. Jag tror att Kannans poäng var att du i en korridor inte behöver känna någon press: möjligheterna finns men du kan också komma undan med att vara mindre social. Särskilt i korridor.

OT: att komma hem kvart över sju från en efterfest är baske mig trevligt. Kommer du hit får du vara med.
Citera
2011-04-20, 00:32
Medlem
Ställde mig i alla köer igår som länkas på hemsidan. Jag vet att jag är sent ute, men finns det någon realistisk chans att få tak över huvudet till hösten?
Citera
2011-04-20, 14:23
Medlem
Smerdyakovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikjoh169
Ställde mig i alla köer igår som länkas på hemsidan. Jag vet att jag är sent ute, men finns det någon realistisk chans att få tak över huvudet till hösten?
Inte genom kö, i så fall AFBs lottning men där kan du inte köa förrän första urvalet. Du får börja leta andrahands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in