Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Jag är inte helt hundra men jag tror att Oxbridge garanterar de antagna studenterna bostad på något av deras college, visst ett annat system, men det visar att man kan vara ett starkt universitet och klara av att fixa bostäder till sina studenter. Sen är det ju givetvis så att det inte är en katastrof för Lunds Universitet att studenter tvingas tälta, men de har inget att förlora på att bygga fler bostäder.
Sen så finns det inte alls så många bostäder; det finns 25000+ studenter i Lund och AFB har ~5000 studentlägenheter (vissa är 2

r osv, vissa korridorsrum), nationer + MH kollegium är lite mer än 1000.
Jämförelsen med Oxbridge är orättvis då man betalar en rätt stor (om än lika stor som Ivy League, men ändå) avgift. Hade man haft råd att bygga fler bostäder i Lund hade man antagligen gjort det, och det är givetvis detta universitetet har att "förlora".
Det jag vill komma fram till är väl att det finns en anledning till att det är skitlätt att få bostad i Gävle, Borås, Kalmar, osv. Universitet är som företag - de erbjuder olika tjänster. Högskolorna i de mindre städerna lockar med enklare bostäder och i stort ett kanske bekvämare liv (mindre klasser => mer kontakt med lärare, enkel tillgång till bostad, fräscha lokaler)
Lunds universitet behöver inte lägga stora summor på något av detta (kolla på LTHs sunkiga lokaler och byggnader - trots detta är söktrycket högre än någonsin), studenterna kommer ändå. Nu är det givetvis en god gärning att förse studenterna med bostäder, och något som många anställda på universitetet dagligen jobbar med. Men det är lite väl svenskt att komma hit, till norra Europas största universitet, och tro att skolan helt sonika ska dela ut bostäder till höger och vänster.
Personligen har jag haft fem olika bostäder på snart fem år och har aldrig någonsin upplevt att det varit ett problem. Har bott hos allt ifrån gamla änkors övervåningar till nationshus. Men är man kräsen och feg får man det tufft.
Angående studentbostäderna som du räknade upp är väl detta ändå rätt många? Plus att det finns några till (Rosenius till exempel och massor med privata bostadsrättsinnehavare som hyr ut 4or till studenter via bopoolen, osv).
Jag fattar inte hur folk gör för att inte få bostad faktiskt. Och vad är problemet med att bo i typ Malmö ett tag?