2011-07-04, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Nej, det innebär att du inte behöver fylla i det fältet. Det står ju.
Allright, så då hoppar man bara över det där.. Tänkte bara på att five. skrev: Sedan anmäler du en bostadsanmälan på AFB, vid anmälan så anger du betalningsdatum till Akademiska Föreningen (det är 300kr för att vara med där).

När man blir medlem i Studentlund, måste man då bli medlem i en nation innan man räknas som AF-medlem och därmed är berättigad till AFB-bostadskö, eller kan man hoppa över det steget? Citerar från Studentlunds hemsida: "Efter du har registrerat dig måste du besöka den nation du vill vara medlem i. Först efter besöket på din nation får du ett medlemskort."
Citera
2011-07-04, 16:34
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peowaw
Allright, så då hoppar man bara över det där.. Tänkte bara på att five. skrev: Sedan anmäler du en bostadsanmälan på AFB, vid anmälan så anger du betalningsdatum till Akademiska Föreningen (det är 300kr för att vara med där).
Eftersom jag själv aldrig tagit ett kontrakt hos AFB så är jag inte helt säker på hur det fungerar. Däremot så är det generellt sett säkrare att gå på de råd som man får från den man vill interagera med (i det här fallet vill du interagera med AFB) men det absolut bästa är nog att kontakta dem och fråga. Säg att du läst på hemsidan men fått höra annat från andra som redan bor där.

Citat:
När man blir medlem i Studentlund, måste man då bli medlem i en nation innan man räknas som AF-medlem och därmed är berättigad till AFB-bostadskö, eller kan man hoppa över det steget? Citerar från Studentlunds hemsida: "Efter du har registrerat dig måste du besöka den nation du vill vara medlem i. Först efter besöket på din nation får du ett medlemskort."
Nej, det måste du inte. När du blir medlem i Studentlund placeras du i den fiktiva nationen "Valbar" och för att ändra detta måste du ta dig till en nation när inskrivningen börjat. Jag har info på när det är, men inte tillgängligt från där jag sitter just nu så vi kan ta den biten (som alltså är irrelevant för själva boendet) senare. Medlemskortet behöver du för att kunna ta del av allt som Studentlund har ett erbjuda i form av nations- och kårliv, rabatter och en massa annat. För just AF-boendet ska det räcka att du blivit medlem och betalat räkningen (och att du blivit antagen, såklart).
Citera
2011-07-04, 17:54
Medlem
Tänkte plugga på SLU i Alnarp nu till hösten, strax utanför Lund. Dock vill jag bo i Lund. Ringde AF bostäder och de berättade att jag måste plugga på Lunds universitet för att kunna ställa mig i kö. Är det möjligt för mig att plugga på SLU, i Alnarp men bo i studentbostad i Lund?

Om inte, vad borde jag göra för att bo i Lund?
Citera
2011-07-05, 19:22
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Questforanswer
Tänkte plugga på SLU i Alnarp nu till hösten, strax utanför Lund. Dock vill jag bo i Lund. Ringde AF bostäder och de berättade att jag måste plugga på Lunds universitet för att kunna ställa mig i kö. Är det möjligt för mig att plugga på SLU, i Alnarp men bo i studentbostad i Lund?

Tja, du kan ju alltid anmäla dig på en skitkurs i efterhand (sen anmälan) och sen söka på nation när du börjar. Men chansen att du lyckas få en väldigt snabbt är liten om du dessutom inte tänkt plugga i Lund. Afb är redan kört, även om du gör en senanmälan.

Och i vilket fall kommer du inte ha bostad när du börjar studera.
Citera
2011-07-11, 11:28
Medlem
ginger-arabs avatar
fick precis svar från afb att man måste vara antagen vid första antagningsbeskedet för att få vara med i lottningen. men som andra sagt här så kollar de väl inte om man är antagen förrän man skriver på kontraktet, så det är väl bara att ställa sig i kö ändå?
Citera
2011-07-11, 12:26
Medlem
Bonnarns avatar
Hej,

Jag har dålig tillgång till Internet i två veckor framöver. För att vara med i novischlotteriet är det den 14 juli man ska anmäla sig till kön då? Går det att vara med i lotteriet om man inte har tillgång till dator just den 14e?
Citera
2011-07-12, 10:25
Medlem
Vill kolla att jag förstått allting rätt angående novischutlottningen. Har några frågor:

1) Utlottningen kan inte ske innan själva antagningsbeskedet har kommit väl, eftersom man behöver någon kod från antagningen för att bli medlem på Studentlund? Men antagningsbeskedet kan ju lika gärna komma den 15e enligt studera.nu, så varför allt detta snack om novischutlottning den 14e? (Det kan väl egentligen komma när som helst under dygnen 14-15?)

2) Oavsett när antagningsbeskedet kommer, så är det detta som är "startskottet" för utlottningen, right? Så detta med "turnummer" blir lite konstigt då va? Säg att antagningsbeskedet kommer klockan 04.36 den 14e. Då ska man gå in och bli medlem på Studentlund snabbt som satan och sedan anmäla sig till novischutlottningen, tar kanske 4-5 minuter, så säg att första köplatsen kommer in 04.41, men den har ändå första köplatsen då eller? Fastän den kommer få "köplats" 4 x 60 + 41 = 281. (Lite luddigt där, hoppas ni förstår mig)

3) Så om jag förstått det rätt så ska man så fort antagningsbeskedet kommer vara så snabb som möjligt med att gå in på studentlund.se, betala och bli medlem och sedan in på afb.se och ställa sig i novischutlottningen? Hur lång tid tar det att bli medlem och så, måste man få något slags kvitto på betalningen som man använder vid utlottningen?

Hoppas ni förstod frågorna och kan svara på dem, kommer säkert fler frågor snart
Citera
2011-07-12, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Questforanswer

Min syrra pluggar på SLU och bor i Lund. Först bodde hon i en studentlägenhet som ägdes av Akelius, men något hände och hon var tvungen att flytta ut. Så nu bor hon på Blekingska nationen, men det krävde att hon hade jobbat där och kände lite folk inom nationen. Du kan inte bo på någon av AFBs fastigheter, men kolla med andra föreningar som Micklagård och sånt, är inte helt säker på hur det fungerar.
Citera
2011-07-12, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av five.
Men det fungerar lite annorlunda för novischlotteriet. Poängen med lotteriet är att man inte ska sitta och Reloada afb.se dagarna efter högskoleantagningen, för att få äldst datum. Istället får alla (som kvalificerats till novischer), vid novischdragninge, en "lotteri-köplats".

Det är ett lotteri.
Denna köplats kan man ju tycka borde vara en siffra. Det skulle ju inte krocka med "vanliga köplatser" på formen 2011-xx-xx eftersom det är bostäder bara för novischer.

Men nej, AFB krånglar till det ordentligt.

Man får ändå ett datum.
Ett datum som är en siffra.

Datumet börjar på en dag, typ någon dag innan dragningen, och det inkluderar även ett klockslag.

Såhär kan en köplats som man lottats till sig, se ut:

2011-07-16 04.02

Här kommer poängen: Varje minut efter 00.00, är en köplats.

Ja, jävligt onödigt :whoco5:

Detta betyder att köplatsen

2011-07-16 00.01
(obs! inte rätt datum)
Kommer vara först på alla bostäder han söker. Ingen kan tränga sig före honom.

Medans

2011-07-16 23.06

Ligger på plats 23 * 60 + 6 = 1386.

Han kommer nog få vänta ett tag innan han kan få en bostad.

Listan fortsätter till nästa dag också

2011-07-17 00.01
detta är alltså plats 24 * 60 + 1 = 1446

osv osv.

"Varför lottning?
En tidig ansökan ökar chansen att ha en bostad redan från terminsstarten. Vi vet att många extrajobbar eller på annat sätt saknar möjlighet att bevaka sitt antagningsbesked och vara tidigt ute med sin ansökan. Därför lottar vi köplatserna till dem som ansöker 14-17 juli."

http://www.afb.se/sv/Om-AFB/Novisch-ny-i-Lund/

Då blir det väl snarare så att alla tidpunkter mellan 14-17 juli blir lottnummer i första hand inte köplatser? Sedan lottas köplatserna ut den 18 juli och då kan en som ansökt den 16 bli före en som ansökt den 14?

Är jag rätt ute eller är en tidig ansökan fördelaktig under lotteriet också?
Senast redigerad av Chamonixx 2011-07-12 kl. 10:42.
Citera
2011-07-12, 11:04
Medlem
Bodde i en korridor vid Delphi förra terminen. Är nog bland de bättre korridorerna i Lund, rummen är kaklade och har trägolv (renoverat 09). Personligen trivdes jag inte varken i korridor eller i Lund men för den som gör det lär Delphi passa, finns dessutom gym+simhall i området och det är nära till Willys (som håller helt ok kvalité för basprodukter). Knappast långt om man pluggar ekonomi eller till ingenjör heller, men överlag tkr jag inte man direkt kan prata om avstånd i Lund. Har du en cykel den säsongen och busskort vid oväder är det hur lugnt som helst. Personligen gick jag mest vilket fungerade även om jag gärna hade haft en cykel.
Citera
2011-07-12, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chamonixx
"Varför lottning?
En tidig ansökan ökar chansen att ha en bostad redan från terminsstarten. Vi vet att många extrajobbar eller på annat sätt saknar möjlighet att bevaka sitt antagningsbesked och vara tidigt ute med sin ansökan. Därför lottar vi köplatserna till dem som ansöker 14-17 juli."

http://www.afb.se/sv/Om-AFB/Novisch-ny-i-Lund/

Då blir det väl snarare så att alla tidpunkter mellan 14-17 juli blir lottnummer i första hand inte köplatser? Sedan lottas köplatserna ut den 18 juli och då kan en som ansökt den 16 bli före en som ansökt den 14?

Är jag rätt ute eller är en tidig ansökan fördelaktig under lotteriet också?

Är det inte det jag sa då?

Ja alla novischansökningar mellan 14-17 kommer scramblas ihop och sedan fördelas på minuter från 14 juli där en minut är en plats.
Citera
2011-07-12, 12:52
Medlem
Det var säkert det du menade men jag ville bara bekräfta det. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in