2012-03-06, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Klart det är lönt! För det första har du prioritet hos AFB när du väl blivit antagen och de flesta jag känner som pluggar här men är från sthlm, norrland och Öland fick bostad. Sen har du även alla kranskommuner (Veberöd, Dalby, Malmö, Arlöv, Åkarp, Hurva, Eslöv, Höör, Genarp, Lomma och Hörby) som ligger cirka 10-30 minuter från Lund. Dessutom så finns det en stor mängd privatpersoner som hyr ut bostäder och soffor. Jag har själv plats nummer 1-5 i kön efter fem månader i kön och då är jag helt utan novischförtur. Hör gärna av dig om du hamnar i Lund så kan jag höra med folk jag känner i Lund och i värsta fall kan vi nog gå splitties på mitt korridorrum om det bara rör sig om någon vecka.

Min erfarenhet är för övrigt att de som misslyckas med att hitta bostad när de flyttar till Skåne oftast är folk som vill bo i centrum av Lund och som inte är villiga att betala för sig. I de mindre orterna jag nämde så händer det för det mesta att bostäderna står tomma och att man i vissa fall har brist på folk som vill bo där. Det kanske inte är en helt optimal lösning men om det står mellan att bo i Åkarp (fem minuter med tåg) eller ge upp en läkarplats vet jag vad jag hade valt!
Grymt o höra. Jo, kinkig är jag inte, givetvis är jag också beredd att betala överpriser. Tittat runt lite i Lund och verkar ha en hel del fördelar. Lite lägre priser än Uppsala (vilket är enda konkurrenten studentstadsmässigt) och det är nära Köpenhamn. Sen är min flickvän från Kungsbacka så Öresundståget går direkt därifrån, får se om jag kan lappa ihop ett lite nuvarande knaggligt förhållande.

Plötsligt känns Lund lite mer attraktivt men jag ändrar mig varje vecka så får se vad förstavalet blir.

Dom kranskommuner du nämner . Är det bra kollektivtrafik eller ska man vara beredd på att hyra bil istället för o ta sig till skolan?
Citera
2012-03-06, 15:08
Medlem
kiwi22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Grymt o höra. Jo, kinkig är jag inte, givetvis är jag också beredd att betala överpriser. Tittat runt lite i Lund och verkar ha en hel del fördelar. Lite lägre priser än Uppsala (vilket är enda konkurrenten studentstadsmässigt) och det är nära Köpenhamn. Sen är min flickvän från Kungsbacka så Öresundståget går direkt därifrån, får se om jag kan lappa ihop ett lite nuvarande knaggligt förhållande.

Plötsligt känns Lund lite mer attraktivt men jag ändrar mig varje vecka så får se vad förstavalet blir.

Dom kranskommuner du nämner . Är det bra kollektivtrafik eller ska man vara beredd på att hyra bil istället för o ta sig till skolan?

Kollektivtrafiken är för det mesta bra och relativt utbyggd. Kolla skånetrafikens hemsida för detaljer.

Jag tycker du ska söka, och INTE oroa dig om bostad. Det löser sig alltid på något sätt. På något under får ju alla en bostad till slut, sen kan man som sagt diskutera geografiskt läge osv. I värsta fall får du väl slagga hos någon av oss Flashbackare som pluggar i Lund nu!
Citera
2012-03-06, 15:33
Medlem
kilmss avatar
Frågan har säkert ställts förut, men den är svår sökt.

När det står antal rum i korridor, är det alltid det som gäller? Även om man har delat sällskapsrum med en annan korridor?

T.ex på ena sidan är 13 rum och på andra 12.
Står det 13 eller 25?
Citera
2012-03-06, 18:09
Medlem
Witch-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Ja, det skall inte vara något problem.

Okej, tackar. Antar att i stort sätt alla routrar funkar till detta, givet att de är trådlösa. Köper nämligen isf en som är så billigt som möjligt.
Citera
2012-03-06, 18:33
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilms
Frågan har säkert ställts förut, men den är svår sökt.

När det står antal rum i korridor, är det alltid det som gäller? Även om man har delat sällskapsrum med en annan korridor?

T.ex på ena sidan är 13 rum och på andra 12.
Står det 13 eller 25?

Det är den totala siffran, så 13 rum per korridor vilket väl borde vara 6/7 rum per sida. Tror Parantesen har högst antal rum per korridor med 19.
Citera
2012-03-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Du vann i novischlotteriet? Hur stor är egentligen konkurrensen, d v s hur mycket tur hade du? Inbillar mig att den är stor och att du hade hyfsat mycket tur.
Om jag inte minns fel så räknade jag ut att om AFB lottade ut 1 bostad i minuten så var det 1150 personer före mig som fick bostad.

Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Det är den totala siffran, så 13 rum per korridor vilket väl borde vara 6/7 rum per sida. Tror Parantesen har högst antal rum per korridor med 19.
Snälla.. det heter Parentesen & det är 20 rum per våning.
Citera
2012-03-07, 08:24
Medlem
kilmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90

Okej tack! Har sett korridorer med 26.
Citera
2012-03-07, 12:08
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler

Dom kommunerna jag nämde kan jag tänka mig följande om:
Åkarp-Burlöv-Arlöv: Extremt bra tågförbindelser, går nog ett tåg var tjugonde minut som sämst på dagarna och ett i halvtimmen på nätterna. Tar cirka tio minuter från Lunds centralstation.

Genarp-Veberöd-Dalby-Södra Sandby-Lomma-Bjärred: Ligger oftast cirka 20-25 minuter bort, ibland tio minuter mindre ibland tio minuter mer. Är trevliga områden som har relativt bra kollektivtrafik och det går väl alltid någon buss i halvtimmen på dagarna så att ta sig till och från skolan går alltid. Brukar även finnas nattbussar som går någon gång i timmen.

Höör-Eslöv-Hörby-Hurva: Höör och Eslöv har en stor fördel att de har tåg. Tar väl mellan 30 och 35 minuter för att pendla. Mellan tågområdena går det oftast ett tåg var tjugo-trettionde minut. När det kommer till Hörby-Hurva-Rolsberga så ligger dessa mellan 20-35 minuter bort och har bussar. Under dagarna så går det bussar cirka en gång i halvtimmen, i rusningstider går de oftare. Dock är situationen för att ta sig dit på nätterna urusla och involverar tjugo minuters promenad genom ett industriområde för att ta bussen. Det går men är inte vidare roligt, kan funka om du till vilket pris som helst vill ha en bostad.

Överlag så funkar det rätt bra att bo inom Skåne om du vill plugga i Lund men de kranskommuner jag precis räknade upp är väl de bästa när det kommer till att bo inom ett område som ändå tillåter dig att ha liv i staden. Överlag så är det inte värre än att pendla utanför tullarna om du jobbar på söder i Stockholm typ. Utöver detta så har du även Malmö men där är bostadssituationen tuff om du inte är villig att ta en tvåa i Rosengård (vilket faktiskt inte är så otäckt som det låter). Det enklaste är om du söker till Lund och om du kommer in så kan du börja förberedda dig då. Överlag går boendet att lösa och de flesta i den lundensiska lokalpopulationen är väldigt trevliga och hjälpsamma, vet flera professorer som hyr ut rum åt studenter ibland.
Senast redigerad av eradico 2012-03-07 kl. 12:11.
Citera
2012-03-11, 15:33
Medlem
Vilket av AFs bostäder är bäst? Jag vill helst bo i korridor, med hopp om trevlig stämning. Tilläggas att jag pluggar på EC. Har fått upp ögonen för parentesen och ulrikedal, är det bra där? Delphi, tycker jag ligger väldigt off, har aldrig varit där äns. Någon som kan utvärdera åt mig?=)
Citera
2012-03-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakemutt
Vilket av AFs bostäder är bäst? Jag vill helst bo i korridor, med hopp om trevlig stämning. Tilläggas att jag pluggar på EC. Har fått upp ögonen för parentesen och ulrikedal, är det bra där? Delphi, tycker jag ligger väldigt off, har aldrig varit där äns. Någon som kan utvärdera åt mig?=)

Off är svårt att vara i Lund, med en cykel och ett hum om bra vägar är du i motsatt ända av staden på 20 minuter.
Citera
2012-03-11, 16:03
Medlem
eradicos avatar
Har ködatum 2011-10-10 och ligger på plats 9/22 som sämst just nu och 2/4 som bäst. Vad tror ni, är det rimligt att hoppas på ett korridorrum med inflytt runt den 1 maj? Fixar verkligen inte att bo kvar hemma.
Citera
2012-03-11, 17:27
Medlem
Karl Svampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Har ködatum 2011-10-10 och ligger på plats 9/22 som sämst just nu och 2/4 som bäst. Vad tror ni, är det rimligt att hoppas på ett korridorrum med inflytt runt den 1 maj? Fixar verkligen inte att bo kvar hemma.
Tror knappast att du kan få en bostad till den 1a maj, men det lär gå rätt fort. Har själv den 14/7 som köplats och har legat etta på de flesta korridorsrum i ca. 2 månader nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in