2010-12-25, 18:45
Medlem
Smerdyakovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedblom
Jag har planer på att flytta till Lund, då jag bor en bit ifrån Lund har jag inte kunnat vara och titta hur det ser ut där och vilka områden man ska bo i som student.

Jag har ställt mig i bostadskö, men det verkar inte finnas en kö i dess rätta bemärkelse utan det är mest först till kvarn vid starten av hösten?
Vilka studentbostadsförmedlingar finns det förutom AF Bostäder?
Var ska man bo om man som jag ska läsa på den tekniska delen av universitetet? Vilka områden är närmast? Jag bodde tidigare i Göteborg och där var det inte så enkelt att ta sig fram med cyklar och sånt, hur är det med det i Lund? Antar att det är bättre ordnat där?

Hur ska man göra med bostad ifall man inte får det direkt vid terminsstarten?
Det står flera gånger i tråden.
Citera
2010-12-26, 11:29
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Nej, inte över köket/allrummet. "Värsta" som kan hända är att behöva passera ingången till köket (beror på var i korridoren du får rum).

Surt om man får köksrummet dock.
Citera
2010-12-26, 17:38
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Jag har ställt mig i bostadskö, men det verkar inte finnas en kö i dess rätta bemärkelse utan det är mest först till kvarn vid starten av hösten?
Det stämmer till viss del. AFB:s bostadskö kan du stå i när du fått ditt antagningsbesked. Det sker en novischutlottning av rum i samband med terminsstart.

Citat:
Vilka studentbostadsförmedlingar finns det förutom AF Bostäder?
Skrev en lista några sidor tillbaka.

Citat:
Var ska man bo om man som jag ska läsa på den tekniska delen av universitetet? Vilka områden är närmast?
Jag skulle gärna bo i stan om jag hade möjlighet. De AFB-bostäder som är närmast LTH är nog Sparta och Delphi, kolla kartan på AFB:s hemsida.

Citat:
Hur ska man göra med bostad ifall man inte får det direkt vid terminsstarten?

Bo på vandrarhem/Tåget, hotell eller hos någon kompis.

Citat:
Jag bodde tidigare i Göteborg och där var det inte så enkelt att ta sig fram med cyklar och sånt, hur är det med det i Lund? Antar att det är bättre ordnat där?
Cykel är populärt i Lund.
Citera
2010-12-26, 18:28
Medlem
Måste bara fråga om någon bor på Kämnarsvägen och hur är det att bo där?
Nu förväntar jag mig inga "det är ingen skillnad att bo där" utan mera, hur är boendet? Är det nedgångna lägenheter eller är de upprustad?
Citera
2010-12-27, 14:00
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Måste bara fråga om någon bor på Kämnarsvägen och hur är det att bo där?
Nu förväntar jag mig inga "det är ingen skillnad att bo där" utan mera, hur är boendet? Är det nedgångna lägenheter eller är de upprustad?
De berömda enrummarna som ligger som små fyrkanter staplade på varandra är rejält nergångna. Alla jag känner där mår dåligt över sitt boende och gör allt för att flytta därifrån.

De större bostäderna som ligger "bakom" är betydligt fräschare.
Citera
2010-12-27, 18:46
Medlem
Knase.s avatar
Citat:
4.3 Överlåtelse av bostadshyresavtal till annan med godkänd bostadsansökan som varit folkbokförd tillsammans med hyresgästen på avtalsadressen under minst två (2) år, medges av AF Bostäder efter ansökan och sedvanlig prövning. Ny hyresgäst förlorar sin köplats.
Betyder det här att min bror som köat i tre år kan ta vilken lägenhet han vill och överlämna den till mig? Vi har båda varit folkbokförda i över två år.
Citera
2010-12-27, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
De berömda enrummarna som ligger som små fyrkanter staplade på varandra är rejält nergångna. Alla jag känner där mår dåligt över sitt boende och gör allt för att flytta därifrån.

De större bostäderna som ligger "bakom" är betydligt fräschare.
Aha! Jag trodde att Kämnärsrätten var lite av den fashionabla studentboenden man kunde välja då det var väldigt lång kö till deras bostäder när jag stod i bostadskö hos AFB i höstas.
Citera
2010-12-27, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knase.
Betyder det här att min bror som köat i tre år kan ta vilken lägenhet han vill och överlämna den till mig? Vi har båda varit folkbokförda i över två år.

Jag tolkar det som att om ni båda varit folkbokförda på samma AFB-lägenhet i minst 2 år, kan du ta över kontraktet.
Citera
2010-12-27, 21:11
Medlem
Lavios avatar
Tjena!

Har plats 2010-12-27 09:52, som tur är så har jag lägenhet jag kan slagga i ett par månader i Lund. Min fråga är, ung hur länge tror ni jag kommer att få vänta innan jag har rimlig chans att få lägenhet? 1 månad? 2, 3? Ett år?
Citera
2010-12-27, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavio
Tjena!

Har plats 2010-12-27 09:52, som tur är så har jag lägenhet jag kan slagga i ett par månader i Lund. Min fråga är, ung hur länge tror ni jag kommer att få vänta innan jag har rimlig chans att få lägenhet? 1 månad? 2, 3? Ett år?
Har du riktigt jävla tur så kan du kanske få en under anstormningen av lägenheter i maj/juni men om man ska vara lite mer realistisk så är det nog tidigast december 2011 som gäller.
Citera
2010-12-27, 21:54
Medlem
Lavios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theyn
Har du riktigt jävla tur så kan du kanske få en under anstormningen av lägenheter i maj/juni men om man ska vara lite mer realistisk så är det nog tidigast december 2011 som gäller.

Okej! Tack för snabbt svar.

Förresten, ser att många korridorrum är i första hand ämnade för nya studenter.. Hur blir det i så fall om jag söker lägenhet i juni/dec? Då är jag ju inte längre ny student och har då därför inte tillgång till de lägenheterna.. Men jag gissar att utöver dom så finns det ett gäng andra lägenheter som alla har tillgång till?
Citera
2010-12-27, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavio
Okej! Tack för snabbt svar.

Förresten, ser att många korridorrum är i första hand ämnade för nya studenter.. Hur blir det i så fall om jag söker lägenhet i juni/dec? Då är jag ju inte längre ny student och har då därför inte tillgång till de lägenheterna.. Men jag gissar att utöver dom så finns det ett gäng andra lägenheter som alla har tillgång till?

Du kommer ha tillgång till andra lägenheter/rum också, men de ska du försöka knipa INNAN novisherna kommer in i systemet eftersom de har förtur till alla korridorrum Är för övrigt tveksam till att du skulle få något denna terminen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in