2010-10-23, 12:45
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedransnamn
Säg att man skulle tilldelas en 3:a eller 4:a genom afb, eller vad som helst egentligen, och hittade någon som hade exempelvis en 2:a och man ville byta, skulle afb godkänna det?

En annan fråga: Om man hade en afb-lägenhet med flera rum, hur stor rätt skulle man ha att hyra ut något av de mindre rummen, till mindre än hälften av hyran alltså, men sätta restriktioner på hur den man hyr ut till får bete sig i lägenheten? Typ: jag bestämmer hur/när/om med fester, jag har den huvudsakliga rätten till vardagsrummet/mina möbler som jag är rädd om som finns där/ du får låna mina saker som jag har i köket men du ska hålla ordningen efter dig själv osv. ..? Alltså både ur ett afb-perspektiv och ur ett socialt acceptabelt perspektiv, när man inte längre är en tjugoåring som står ut med vad som helst - hur mycket värdbitch kan man vara?
Ur ett socialt acceptabelt perspektiv får du väl vara hur mycket värdbitch som helst, så länge du har ett skrivet kontrakt som ni båda har skrivit under, och som ger dig rätt att vara så pass bitchig.

Hur det är ur ett AFB-perspektiv vet jag inte, men det enda jag kan tänka mig är att de vill veta om och godkänna att du hyr ut rummet.
Citera
2010-10-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Internationella studenter garanteras 500 rum

http://www.sydsvenskan.se/lund/artic...s-500-rum.html

Känns ju bra att rum för internationella studenter reserveras och här sitter man själv och står i kö för att få något rum.

Citera
2010-10-23, 12:48
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Internationella studenter garanteras 500 rum

http://www.sydsvenskan.se/lund/artic...s-500-rum.html
Jaså? Det är väl inte så konstigt att LU och LTH vill se attraktiva ut för utbytesstudenter?

Sen hur pass vettigt det är att ha fler studie- än boplatser kan ju diskuteras...
Citera
2010-10-23, 13:44
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedransnamn
Säg att man skulle tilldelas en 3:a eller 4:a genom afb, eller vad som helst egentligen, och hittade någon som hade exempelvis en 2:a och man ville byta, skulle afb godkänna det?

En annan fråga: Om man hade en afb-lägenhet med flera rum, hur stor rätt skulle man ha att hyra ut något av de mindre rummen, till mindre än hälften av hyran alltså, men sätta restriktioner på hur den man hyr ut till får bete sig i lägenheten? Typ: jag bestämmer hur/när/om med fester, jag har den huvudsakliga rätten till vardagsrummet/mina möbler som jag är rädd om som finns där/ du får låna mina saker som jag har i köket men du ska hålla ordningen efter dig själv osv. ..? Alltså både ur ett afb-perspektiv och ur ett socialt acceptabelt perspektiv, när man inte längre är en tjugoåring som står ut med vad som helst - hur mycket värdbitch kan man vara?
Skriver du och den du hyr ut rummet till ett kontrakt så kan du reglera väldigt mycket där. Det får visserligen inte vara oskäligt (tänk sunt förnuft så går det förmodligen bra) men är ni båda överens om villkoren så är det lugnt. Du kan skriva in att personen ska städa efter sig, att personen måste informera i tid innan eventuella fester (och att du måste godkänna detta) men du kommer stöta på ett litet problem: det är i princip omöjligt att definiera (för)fest. Så länge du inte tänker få personen att skriva under att han/hon aldrig får ta dit människor så blir det problematiskt.

Gentemot AFB behöver du inte tänka på något. Det är din lägenhet och du väljer vem som ska bo i den. Vill du ta betalt för något rum så gör du det. Kom dock ihåg att du inte får ta ut mer än vad som är rimligt. Är det en två där rummen i princip är lika stora kan du ta ut hälften. Bor ni i en fyra och personen får det minsta rummet kan hälften vara svårare att motivera.

All in all tycker jag inte att det verkar vara en vinst att reglera så mycket som du verkar vilja göra via ett kontrakt. Social sett så framstår du lite som en kuf. Dina önskemål är inte på något vis orimliga, så jag hade i ditt läge snackat med personen som vill hyra ett rum och berättat för denne hur jag vill ha det. Verkar förståelsen finnas så löser det sig ofta. Skriver du sedan in att du kan säga upp din hyresgäst med 1-2 månaders varsel om du inte trivs så tror jag att du är hemma.

Jag måste tyvärr reservera mig och säga att jag inte är 100% säker på allt det här. Det är mestadels simpel avtalsrätt, men jag kan ha missat något.
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Känns ju bra att rum för internationella studenter reserveras och här sitter man själv och står i kö för att få något rum.

Det är svårt att bli internationellt framstående om de som kommer hit inte får något ställe att bo på. För universitetet är utbytesstudenter en prestigevinst, och förmodligen så även ekonomiskt. Du har ju uppenbarligen någonstans att bo.
Citera
2010-10-23, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
hit inte får något ställe att bo på. För universitetet är utbytesstudenter en prestigevinst, och förmodligen så även ekonomiskt. Du har ju uppenbarligen någonstans att bo.
Jag hade också någonstans att bo innan jag fick mitt korridorrum. Men det var 30 mil bort.
Citera
2010-10-23, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Det är svårt att bli internationellt framstående om de som kommer hit inte får något ställe att bo på. För universitetet är utbytesstudenter en prestigevinst, och förmodligen så även ekonomiskt. Du har ju uppenbarligen någonstans att bo.

Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Jag hade också någonstans att bo innan jag fick mitt korridorrum. Men det var 30 mil bort.

Ah, jo, för mig är det inte egentligen något problem men för människor som Winterfall (som bodde långt bort innan) är det ett problem.
Citera
2010-10-24, 21:52
Medlem
Hur fungerar det med köreglerna på AFB?

"Aktiva studier bedrivs av bostadssökande och hyresgäst som kan uppvisa ett studieresultat från Lunds universitet eller därtill knuten utbildning på annan studieort om minst 15 högskolepoäng per termin (studiekravet). Doktorander skall på motsvarande sätt kunna uppvisa en aktivitetsgrad om minst 50 % per termin."

"Uppfylls inte studie- och medlemskravet, vilket fortlöpande kontrolleras av AF Bostäder, förlorar den bostadssökande sin köplats. Hyresgäst riskerar på samma grunder att förlora sitt hyresavtal."

Någon som vet hur hårt detta tas? Jag tog endast 25 poäng i Lund förra läsåret och tänker använda min kötid relativt snart, kommer de kolla mina studieresultat i samband med att jag får ett kontrakt och sedan kommer min kötid strykas?

Någon som har lite erfarenhet?
Citera
2010-10-24, 22:54
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askmolnet
Någon som vet hur hårt detta tas? Jag tog endast 25 poäng i Lund förra läsåret och tänker använda min kötid relativt snart, kommer de kolla mina studieresultat i samband med att jag får ett kontrakt och sedan kommer min kötid strykas?

Någon som har lite erfarenhet?

Kötid kollas när du får ditt kontrakt, har du inte uppfyllt alla villkoren hela tiden så får du inte kontraktet och din kötid stryks. Frågan är bara om du ska ha tagit poängen eller varit registrerad för dem.
Citera
2010-10-25, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Kötid kollas när du får ditt kontrakt, har du inte uppfyllt alla villkoren hela tiden så får du inte kontraktet och din kötid stryks. Frågan är bara om du ska ha tagit poängen eller varit registrerad för dem.

Givetvis måste man ha tagit de 15 poäng som krävs:

"Aktiva studier bedrivs av bostadssökande och hyresgäst som kan uppvisa ett studieresultat från Lunds universitet eller därtill knuten utbildning på annan studieort om minst 15 högskolepoäng per termin (studiekravet). Doktorander skall på motsvarande sätt kunna uppvisa en aktivitetsgrad om minst 50 % per termin."
Citera
2010-10-25, 15:28
Medlem
Kan inte hitta inlägget i tråden (kanske ha raderats av mod?) men någon skrev att man skulle undvika Vildanden eftersom det ligger "helt off". Men jag håller inte med på den punkten då det tar knappt 10 minuter att cykla från Vildanden till Centrum.
Citera
2010-10-25, 15:45
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Kan inte hitta inlägget i tråden (kanske ha raderats av mod?) men någon skrev att man skulle undvika Vildanden eftersom det ligger "helt off". Men jag håller inte med på den punkten då det tar knappt 10 minuter att cykla från Vildanden till Centrum.

Kanske beror på att det är en bit till skolan?
Citera
2010-10-25, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Kanske beror på att det är en bit till skolan?
Studerar man tex. på LTH så får man skylla sig själv om man bosätter sig på Vildanden. Men det är bara att stiga upp tidigare och samtidigt få motion på köpet när man cyklar till skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in