Citat:
Ursprungligen postat av nedransnamn
Säg att man skulle tilldelas en 3:a eller 4:a genom afb, eller vad som helst egentligen, och hittade någon som hade exempelvis en 2:a och man ville byta, skulle afb godkänna det?
En annan fråga: Om man hade en afb-lägenhet med flera rum, hur stor rätt skulle man ha att hyra ut något av de mindre rummen, till mindre än hälften av hyran alltså, men sätta restriktioner på hur den man hyr ut till får bete sig i lägenheten? Typ: jag bestämmer hur/när/om med fester, jag har den huvudsakliga rätten till vardagsrummet/mina möbler som jag är rädd om som finns där/ du får låna mina saker som jag har i köket men du
ska hålla ordningen efter dig själv osv. ..? Alltså både ur ett afb-perspektiv och ur ett socialt acceptabelt perspektiv, när man inte längre är en tjugoåring som står ut med vad som helst - hur mycket värdbitch kan man vara?

Skriver du och den du hyr ut rummet till ett kontrakt så kan du reglera väldigt mycket där. Det får visserligen inte vara oskäligt (tänk sunt förnuft så går det förmodligen bra) men är ni båda överens om villkoren så är det lugnt. Du kan skriva in att personen ska städa efter sig, att personen måste informera i tid innan eventuella fester (och att du måste godkänna detta) men du kommer stöta på ett litet problem: det är i princip omöjligt att definiera (för)fest. Så länge du inte tänker få personen att skriva under att han/hon aldrig får ta dit människor så blir det problematiskt.
Gentemot AFB behöver du inte tänka på något. Det är din lägenhet och du väljer vem som ska bo i den. Vill du ta betalt för något rum så gör du det. Kom dock ihåg att du inte får ta ut mer än vad som är rimligt. Är det en två där rummen i princip är lika stora kan du ta ut hälften. Bor ni i en fyra och personen får det minsta rummet kan hälften vara svårare att motivera.
All in all tycker jag inte att det verkar vara en vinst att reglera så mycket som du verkar vilja göra via ett kontrakt. Social sett så framstår du lite som en kuf. Dina önskemål är inte på något vis orimliga, så jag hade i ditt läge snackat med personen som vill hyra ett rum och berättat för denne hur jag vill ha det. Verkar förståelsen finnas så löser det sig ofta. Skriver du sedan in att du kan säga upp din hyresgäst med 1-2 månaders varsel om du inte trivs så tror jag att du är hemma.
Jag måste tyvärr reservera mig och säga att jag inte är 100% säker på allt det här. Det är mestadels simpel avtalsrätt, men jag kan ha missat något.
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Känns ju bra att rum för internationella studenter reserveras och här sitter man själv och står i kö för att få något rum.

Det är svårt att bli internationellt framstående om de som kommer hit inte får något ställe att bo på. För universitetet är utbytesstudenter en prestigevinst, och förmodligen så även ekonomiskt. Du har ju uppenbarligen någonstans att bo.