2010-07-29, 01:51
Medlem
Hej!

Jag har fått ett andrahanskontrakt på en studentbostad i Delfinen i september och oktober (alltså bara två månader). Kommer det vara svårt för mig att sedan hitta en ny bostad för november (och januari)? Jag har stått i AFs bostadskö sedan februari (då jag pluggade på Lund på distans i våras). Det känns ju lite risky att behöva skaffa ett nytt boende i november Eller finns det folk som vill hyra ut rum november-januari? Kan man tex. få Af-bostäder i mitten av en termin?

Sorry om frågan är korkad, men har lite bråttom med svar (måste bestämma om jag vill ha andrahanskontraktet snart).
Citera
2010-07-29, 02:09
Medlem
Svårt att fixa bostad i Lund i mitten på en termin?

Jag har fått erbjudande om ett andrahanskontrakt på en studentbostad i Delfinen i september och oktober (alltså bara två månader). Är Delfinen ett ''trevligt'' område? Och kommer det vara svårt för mig att sedan hitta en ny bostad för november till januari? Det känns ju lite risky att behöva skaffa ett nytt boende i november. Eller finns det folk som vill hyra ut rum november-januari? Kan man tex. få AF-bostad i mitten av en termin (eller är deras inflyttningsdatum alltid vid terminens början)? Jag har stått i AFs bostadskö sedan februari (då jag pluggade på Lund på distans i våras). (AF bostäder har förövrigt sagt till mig via mail att man inte förlorar sin köplats hos dem om man hyr en AF-bostad i andrahand).
Senast redigerad av Slutstation 2010-07-29 kl. 02:14. Anledning: Felstavning och syftningsfel
Citera
2010-07-29, 04:29
Medlem
Dest88s avatar
Onödigt att starta en ny tråd..

Jag bor på delphi och jag trivs. Delphi har flest korridorrum av alla områden och det är stort. Finns pizza, gym, Willys i närheten. Rätt nära till LTH. Ser betydligt trevligare ut utifrån jämfört med Sparta.

Ja det släpps korridorer även under terminen och om du ståt i kö sedan februari tror jag du kan fixa ett korridorrum till första december åtminstone kanske tidigare.
Senast redigerad av Dest88 2010-07-29 kl. 04:49.
Citera
2010-07-29, 10:35
Medlem
Dejavos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisassistent
Det beror lite på...Jag har bott i korridor på Ulrikedal samt Sparta och i lägenhet på Vildanden. Kan säga följande:

ULRIKEDAL:
Ligger centralt och bra. Finns ganska gott om grönområden i närheten. Bra pizzeria på området. Tyvärr är byggnaderna/korridorerna riktigt nedslitna, i många korridorer har man dessutom dåligt med garderobsplats och ingen egen dusch.

SPARTA:
Uppförsbacke från stan vilket gör det tungtrampat när man ska cykla hem på fyllan. Fräscha korridorer med bra planerade rum och egen dusch. Bra med stor ICA-affär precis i närheten. Jäkligt tråkig huvudbyggnad dock (ritad av samma person som gjorde Kumlaanstalten). Bra jogging- och picknickmöjligheter relativt nära.

VILDANDEN:
Korridorerna är sunkiga, finns dock ganska gott om schyssta lägenheten, speciellt de på Ällingavägen 18-24 (tvåvånings tegelhus). Nära till Netto och Nova Lund (köpcentrum). Lagom långt in till stan.

Ska du ha korridor rekommenderar jag Sparta, trots dess tråkiga yttre. Ska du ha lägenhet är mitt tips Vildanden eller möjligen Gylleholm. Magasinet ligger centralt men är för dyrt i mitt tycke.
Tack för den fina genomgången. Jag är rädd för att jag blir deprimerad om jag bor i kumlaanstaltens systerbyggnad så det var synd att området hade de bästa korridorerna. Har kollat en del på Delphi och där ser husen något trevligare ut och antalet rum per korridor verkar vara lägre. Någon som har koll på vilket skick korridorer och rum är i?
Citera
2010-07-29, 13:24
Medlem
Delfi ligger ganska långt från stan, är ett tråkigt område och är ganska slitet. Jag har aldrig gillat just Delfi men smaken är ju som bekant delad....
Citera
2010-07-29, 14:15
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Delfi ligger ganska långt från stan, är ett tråkigt område och är ganska slitet. Jag har aldrig gillat just Delfi men smaken är ju som bekant delad....

Hur tänker du när du säger att Delphi är tråkigt? Kan dock hålla med dig om att läget är en liten bit ut.
Citera
2010-07-29, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Hur tänker du när du säger att Delphi är tråkigt? Kan dock hålla med dig om att läget är en liten bit ut.

Mja...Nu har jag aldrig bott på Delphi, men de gånger jag varit där har jag bara blivit deprimerad och fått associationer till någon polsk förort en bit utanför Krakow. Vet inte riktigt varför, för egentligen är det väl inte värre än något annat studentghetto i stan, men Delphi har aldrig tilltalat mig.
Citera
2010-07-29, 14:57
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Mja...Nu har jag aldrig bott på Delphi, men de gånger jag varit där har jag bara blivit deprimerad och fått associationer till någon polsk förort en bit utanför Krakow. Vet inte riktigt varför, för egentligen är det väl inte värre än något annat studentghetto i stan, men Delphi har aldrig tilltalat mig.

Fair enough, men jag kan iaf rekommendera Delphi till nya i Lund.
Citera
2010-07-29, 21:07
Medlem
Gurkan100s avatar
Var tenderar ekonomerna att bo? Jag har hört att både Delphi och Sparta är invaderat av teknologer?

Ligger just nu 1:a på alla novischrum som ligger ute vilket är nice, men så satans svårt att välja när man aldrig satt sin fot i Lund.

Väljer just nu mellan Vildanden, Ulrikedal, Parentesen, och Sparta.
Citera
2010-07-29, 22:01
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Fair enough, men jag kan iaf rekommendera Delphi till nya i Lund.

Bra fester och bra sommarhäng? Finns det fotbollsplan/gräsplätt i närheten?
Citera
2010-07-29, 23:12
Medlem
troböds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Var tenderar ekonomerna att bo? Jag har hört att både Delphi och Sparta är invaderat av teknologer?

Ligger just nu 1:a på alla novischrum som ligger ute vilket är nice, men så satans svårt att välja när man aldrig satt sin fot i Lund.

Väljer just nu mellan Vildanden, Ulrikedal, Parentesen, och Sparta.
Får man fråga vilken kötid du ligger inne med?
Citera
2010-07-29, 23:20
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Får man fråga vilken kötid du ligger inne med?

Jadå, 2010-07-08 03:34. Ligger fortfarande etta på alla förutom ett rum på ulrikedal (C1 C212).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in