2009-12-11, 12:55
Medlem
Coesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobSacamano
Mm, men när slutar man vara i kön för ett rum? Dvs, hur lång tid har de som får ett rum på sig att tacka ja till det? Om jag ligger 2:a i kön för ett rum, och bokningstiden har tagit slut, men den som låg etta tackar nej/tackar inte i tid, går rummet till mig då?
Du slutar vara i kö antingen när bokningstiden för rummet har gått ut, efter vilket någon får det, eller när du själv väljer att avboka dig själv från det.

Ja, om du ligger två och den som ligger etta väljer ett annat rum, alternativt tackar nej, så går det till nästa i kön.
Citera
2009-12-11, 13:40
Medlem
BobSacamanos avatar
Tack för hjälpen hittills. Så någon som vet om man har bra chanser att få ett rum om man har ködatum 2009-12-08 00:46? Någon koll på hur många korridorrum som brukar läggas i novischkön inför vårterminen?
Citera
2009-12-11, 14:43
Bannlyst
Om man behöver bostad varför väljer man Lund då för? Visst Lund har ett gott rykte, men va fan det är inte det enda universitet i Sverige med gott rykte.
Citera
2009-12-11, 15:04
Medlem
Coesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobSacamano
Tack för hjälpen hittills. Så någon som vet om man har bra chanser att få ett rum om man har ködatum 2009-12-08 00:46? Någon koll på hur många korridorrum som brukar läggas i novischkön inför vårterminen?
Om måtten från hösten är något att gå efter så borde du vara garanterad ett rum. Jag börjar dock bli lite skum på faktumet att alla som postar här helt plötsligt tycks ha könummer från 00:01 till 01:00, låter rätt märkligt (eller så har ni haft en väldig tur).
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Om man behöver bostad varför väljer man Lund då för? Visst Lund har ett gott rykte, men va fan det är inte det enda universitet i Sverige med gott rykte.
Gott rykte är en sak, men huvudsakligen känt för sitt studentliv är en annan. Jag pluggar inte här det här året för kvaliteten på de humanistiska fristående kurserna, utan för ett studentliv som väl egentligen bara Uppsala tävlar på samma nivå som. Lund är en underbar stad när man väl tar sig förbi den ändlösa vandring i en tunna av skit som är bostadssökande.

Visst, de har bostadsgaranti på Karlstads Universitet, men vem fan vill plugga där.
Citera
2009-12-11, 19:16
Medlem
02.55 fick jag som kötid, känns ju inte fantastiskt. Men jag ringde AFB och de sa att jag ligger precis på gränsen till att få novisch-boende. Bara att hoppas på det och samtidigt säga grattis till alla som hamnade inom 00:01 till 01:00 och kommer ha en lugn jul.
Citera
2009-12-11, 19:39
Medlem
BobSacamanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cseh
02.55 fick jag som kötid, känns ju inte fantastiskt. Men jag ringde AFB och de sa att jag ligger precis på gränsen till att få novisch-boende. Bara att hoppas på det och samtidigt säga grattis till alla som hamnade inom 00:01 till 01:00 och kommer ha en lugn jul.

Om de sade så till dig så finns det alltså runt 115 novischboenden... då sitter man väl ganska säker, men det känns ändå nervöst som fan att sitta och vänta på att få veta om någon hoppade in eller ut ur kön under de sista minuterna.

Någon som har någon koll på vilka områden och egenskaper för rummet/korridoren som har högst söktryck?
Citera
2009-12-12, 01:37
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Nu kanske jag har missförstått, men...

Fungerar systemet som ni sitter i som så att alla studenter anmäler sig. Därefter ställs de i en kö.

Första personen i listan får välja huruvida han vill ta lägenheten som finns tillgänglig eller inte. Om han säger nej, så får person 2 välja om han vill ha den osv ner på listan.

Nu undrar jag om det finns något liknande i Malmö? Eller hur jag bör bära mig åt för att få bostad.

Börjar få ångest över att jag kanske kommer måsta bo i vandrarhem eller dylikt de första veckorna. =(

Tacksam för svar och vägledning,
Mvh
Citera
2009-12-12, 13:25
Medlem
jag undrar lite om korridorrummen i de olika områden
hur många rum är det som delar på kök ungefär för jag kollade på några rum i delphi där det stod att det var 26 rum i en korridor kan det stämma?
Citera
2009-12-12, 14:36
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuttoblack
hur många rum är det som delar på kök ungefär för jag kollade på några rum i delphi där det stod att det var 26 rum i en korridor kan det stämma?

Om det är så många så är det får man dela på ett dubbelkök
Citera
2009-12-12, 15:48
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuttoblack

13 rum/korridor på sparta
Citera
2009-12-13, 12:22
Medlem
Jag har kötiden 2009-12-08 03:11.
Tror ni det blir kämpigt att få ett novisch-boende via AF Bostäder?
Jag tolkade det som en bra tid men efter att ha läst här blir jag nervig.
Om någon vill ta sig tid att beskriva de olika bostadeområdena så att man får veta lite mer
än vad som går att utläsa av beskrivningarna på afb.se så vore det hyggligt.
Jag funderat främst över om Sparta, Delphi, Parentesen samt Ulrikedal är något att ha.
Citera
2009-12-13, 14:03
Medlem
Coesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeaouh
Jag har kötiden 2009-12-08 03:11.
Tror ni det blir kämpigt att få ett novisch-boende via AF Bostäder?
Jag tolkade det som en bra tid men efter att ha läst här blir jag nervig.
Om någon vill ta sig tid att beskriva de olika bostadeområdena så att man får veta lite mer
än vad som går att utläsa av beskrivningarna på afb.se så vore det hyggligt.
Jag funderat främst över om Sparta, Delphi, Parentesen samt Ulrikedal är något att ha.
Då kör vi.

Sparta: Bra läge i förhållande till Tornavägen där fem av tolv nationer ligger. Asful byggnad, stort och smått svårnavigerat komplex, men insidan är det inget problem med (korridorerna det vill säga, de allmäna ytorna är väldigt mycket Östberlinbunker). Gemensam balkong ingår, och dom är jävligt nice.
Delphi: Bor visserligen själv där så jag är smått partisk, men ett område med mer öppna ytor och betydligt finare byggnader. Relativt nyrenoverat, fräscha korridorer. Nautilusgym -- på vilket man har AFB-rabatt -- och närbutik på området, dessutom busshållplats för stans mest trafikerade busslinje precis utanför. Mina polare antagoniserar mig för påståendet, men Delphi ligger inte särskilt offside vad folk än tycker: med en cykel och lite tålamod är allt, allt, nära i Lund. Rekommenderas starkt.
Parentesen: Vet inte mycket mer om det än att korridorerna tydligen är lite småskabbiga, men att det är party nästan varje dag i veckan. Centralt läge, nära till citynationerna.
Ulrikedal: Inga detaljer tyvärr, känner ingen som bor där. Ser dock helt okej ut utifrån, och ligger rätt nära centrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in