2010-01-13, 12:58
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Känns som att moderatorerna ibland borde ha lite bättre koll innan de flyttar trådar. Är rätt komiskt och ser inte så bra ut i min mening när en tråd först flyttas runt mellan forumen sedan blir den trots allt låst tillslut. Det sägs ju ofta att användare skall söka mer innan de skappar nya trådar kanske moderatorerna i vissa fall måste söka mer innan de flyttar trådar.

Jag förstår att det kan se lite lustigt ut men samtidigt så är vi moderatorer över ett eller flera delforum och även om tråden möjligen blir låst dit vi flyttar den är det bättre än att de blir liggande låst under fel delforum. Samma sak som att vissa trådar skall låsas medan andra slås ihop och det är upp till den mod dit tråden flyttas.
Citera
2010-01-13, 13:57
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Jag förstår att det kan se lite lustigt ut men samtidigt så är vi moderatorer över ett eller flera delforum och även om tråden möjligen blir låst dit vi flyttar den är det bättre än att de blir liggande låst under fel delforum. Samma sak som att vissa trådar skall låsas medan andra slås ihop och det är upp till den mod dit tråden flyttas.

Sant men ser en aning komiskt ut när en moderator i delforum x försöker få alla att skriva i den stora samlingstråden för något ämne istället för att göra nya trådar hela tiden sedan kommer en annan moderator och flyttar en tråd till det delforumet som snabbt blir låst eftersom det hör hemma i den stora tråden om ämnet.
Citera
2010-01-13, 13:59
Medlem
csts avatar
Citat:
Känns som att moderatorerna ibland borde ha lite bättre koll innan de flyttar trådar. Är rätt komiskt och ser inte så bra ut i min mening när en tråd först flyttas runt mellan forumen sedan blir den trots allt låst tillslut. Det sägs ju ofta att användare skall söka mer innan de skappar nya trådar kanske moderatorerna i vissa fall måste söka mer innan de flyttar trådar.
Hade användarna sökt i första läget hade vi ju sluppit låsa och flytta trådar .

Jag har inte full koll på vilka trådar som finns i andra delar av forumet, därför är det bättre att någon som är bättre insatt får ta hand om det och att det ibland kan bli lite tennis med trådar är väl bara ett tecken på att tråden tillslut hamnar där den är mest lämpad? Ett ämna kan ju som bekant diskuteras i flertalet olika forum beroende på frågeställning.
Citera
2010-01-13, 14:00
Medlem
csts avatar
Citat:
Sant men ser en aning komiskt ut när en moderator i delforum x försöker få alla att skriva i den stora samlingstråden för något ämne istället för att göra nya trådar hela tiden sedan kommer en annan moderator och flyttar en tråd till det delforumet som snabbt blir låst eftersom det hör hemma i den stora tråden om ämnet.
I det fallet du målar upp borde trådarna kanske ha sammanfogats, något som bara är möjligt om de ligger i samma forum.
Citera
2010-01-13, 14:13
Medlem
Orzions avatar
Är det inte bättre att bara kasta tråden i papperskorgen från början istället för att flytta den till en forumdel där den snabbt blir låst eftersom det redan finns en halv miljon trådar om ämnet?
Citera
2010-01-13, 14:17
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:
Är det inte bättre att bara kasta tråden i papperskorgen från början istället för att flytta den till en forumdel där den snabbt blir låst eftersom det redan finns en halv miljon trådar om ämnet?
Så du tror alltså att varje moderator har exakt koll på exakt hur många trådar om samma ämne som startats i samtliga delforum? Det har vi nämligen inte.
Citera
2010-01-13, 14:41
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Oin
Så du tror alltså att varje moderator har exakt koll på exakt hur många trådar om samma ämne som startats i samtliga delforum? Det har vi nämligen inte.

Är det inte det sökfunktionen är till för
Citera
2010-01-13, 14:49
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Är det inte det sökfunktionen är till för
Jovisst, men kom ihåg att vi har en hel del att stå i och om vi dessutom ska söka en massa innan vi flyttar trådarna kommer vi att hinna med ännu mindre moderering.
Citera
2010-01-13, 16:01
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Citat:
Det beror ock ofta på att trådarna vid sammanfogning skulle få inläggen i en förvirrande fläta. (Att tvinga till nya tidsstämplar vid sammanfogning vore tekniskt möjligt men skulle innebära förvanskning, och bör därför inte implementeras som modereringsverktyg.) Stumpen bör inte korgas om den innehåller relevant information och låses därför.
Citera
2010-01-13, 17:29
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jovisst, men kom ihåg att vi har en hel del att stå i och om vi dessutom ska söka en massa innan vi flyttar trådarna kommer vi att hinna med ännu mindre moderering.

Sant ser bara konstigt ut speciellt när det är uppenbart att ämnet måste ha diskuterats förut dit där tråden flyttas.
Citera
2010-01-13, 17:40
Medlem
chribsson2s avatar
Här kommer en åsikt om modererandet i allmänhet: Det slås ihop trådar alldeles för godtyckligt. Ibland leder det till att trådarna tappar i diskussionsunderlag.

Detta irriterar mig särskilt när mina egna trådstarter blir föremål för sådan behandling....
Citera
2010-01-13, 17:46
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Sant ser bara konstigt ut speciellt när det är uppenbart att ämnet måste ha diskuterats förut dit där tråden flyttas.

Som mina kollegor sagt har vi ju en del att göra, därför är det sällan det finns tid att börja söka och kolla sånt. Och givetvis kan vi göra misstag också, att jag modererar x antal forum innebär ju inte att det aldrig finns tillfällen när jag funderar på vart en tråd egentligen ska flyttas (om det då rör forum jag sällan bevistar själv), precis som medlemmar kan vara osäker.

Bäst är ju om alla tänker en extra gång innan de postar en tråd och själva söker innan så slipper vi både moderera vanligt och dessutom springa användarnas ärenden som de kunde gjort själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in