2007-10-28, 17:49
Medlem
blue_dots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falkenhayn
Ett förslag är att en moderator inte får moderera i en tråd som h*n är med och diskuterar i, förutom att skriva ett enstaka inlägg.

Varför inte??
Så länge modereringen gäller raderande av OT, regelbrott mm så är det väl inget problem?

Där tycker jag verkligen att IKH föregår med ett gott exempel! Tittar man i många av trådarna som han skriver i samt modererar så är det ju väldigt mycket text som ofta är personlig riktad kritik mot honom som han låter stå kvar fullt synligt!
Citera
2007-10-28, 17:51
Medlem
dempa69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falkenhayn
Ett förslag är att en moderator inte får moderera i en tråd som h*n är med och diskuterar i, förutom att skriva ett enstaka inlägg.
Det är väl inte så lysande! Modsen har ingen ersättning utan gör detta av god vilja (Vild goja)! Hur bra skulle det vara med en helt oinsatt mod i drog eller datorforumen?
Jag anser att det är bra att dom finns i dom forum där dom är kunniga i ämnet!
Se på Ruskigbuss, han gör ett kanonjobb i "Knyppling och sömnadsforumet"

// Dempa
Citera
2007-10-28, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Du menar att istället för de riktiga användarnamnen så skulle de heta "Moderator1", "Moderator53" och "Moderator68" etc?

admin

Precis, det ger ett bättre klimat för moderatorer och deras åsikter i vanliga trådar värderas likadant som alla andras. Det finns ingen anledning att se en moderators namn. Skall det klagas på något så bör ni skapa ett konto som man kan skicka PM till och fråga när det gäller tolkingsfrågor eller dylikt.
Citera
2007-10-28, 18:28
Medlem
Andy Pandys avatar
Så vitt jag kan bedöma fungerar modereringen i stort sett bra. En sak jag skulle önska är ökad tydlighet vid moderering i vissa fall, i synnerhet när det gäller anledningar till att trådar låses respektive användare varnas eller bannas.

Vid trådlåsningar kan det vara bra att mods tänker på att man som användare inte alltid har läst alla inlägg i tråden när man ser mods meddelande om att den låsts. Om tråden till exempel har fått tio nya sidor sedan jag senaste besökte den och samtidigt blivit låst, är det sannolikt att jag går till sista inlägget först och kollar varför den blivit låst innan jag tröskar igenom de tio sidorna. Lite övertydlighet kan alltså vara på plats. Det behöver inte vara någon långrandig redogörelse, bara man får en konkret förklaring. Ibland verkar mod förutsätta att alla som läser trådlåsningen har läst hela tråden.

Vid varningar/avstängningar är det ofta redan tydligt, bl a finns det ju olika separata trådar för somliga kategorier av regelbrott. Men det jag skulle önska i vissa fall är konkret information om vad det är användaren har gjort i strid med någon regel. För vissa mer specifika regler är det kanske självklart, till exempel brott mot 1.02, men när det gäller till exempel regel 1.06 eller 1.07 är dessa så breda att det kan vara bra med en mera konkret förklaring om vad det egentligen är den varnade eller avstängde har gjort för att bryta mot dem.
Citera
2007-10-28, 19:08
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Precis, det ger ett bättre klimat för moderatorer och deras åsikter i vanliga trådar värderas likadant som alla andras. Det finns ingen anledning att se en moderators namn. Skall det klagas på något så bör ni skapa ett konto som man kan skicka PM till och fråga när det gäller tolkingsfrågor eller dylikt.

Tyvärr så ser jag ingen vinning i det alls. Det är mer än ett användarnamn som avslöjar vem som är personen bakom ett inlägg och personligen så skulle jag inte vilja tvingas logga in på ett konto till för att radera en dubbelpost eller låsa en tramstråd bara för att vissa har svårt att skilja på mig som användare och mig som moderator.

Nej jag tycker det funkar helt ok idag och jag försöker se på saker och ting olika som användare och moderator och vara så rättvis som möjligt.
Citera
2007-10-28, 19:24
Medlem
ulvenas avatar
De flesta moderatorer är väldigt duktiga och hjälpsamma tycker jag men det finns några som är väldigt dryga, svarar otrevligt på PM och RP´s (om de överhuvudtaget svarar) det gör att jag väljer att avstå från att skicka RP om moderatorn i forumet tidigare snäst av mig.
Det är ju lite synd då jag mycket väl förstår att de (moderatorerna) inte har möjlighet att lusläsa alla trådar i de forum de modererar.
Självklart kan det jag reagerar på vara fel men då kanske man kan anstränga sig och svara trevligt samt förklara varför jag har fel i stället för att sätta sig på sina höga hästar och bete sig otrevligt.

Det är ändå viktigt att moderatorer och användare jobbar ihop och försöker få forumet att fungera bra, när jag får känslan av (i olika svar) "tyck vad du vill, det skiter jag i" så minskar det min lust att hjälpa till (anmäla inlägg) och förstärker känslan av ett stort gap mellan användare och moderatorer, vilket är både synd och onödigt.
I det stora hela är det dock bara ett fåtal moderatorer som jag upplever det, som beter sig så.
Citera
2007-10-28, 19:30
Medlem
Riddarens avatar
Blev tillfälligt avstängd för ett tag sedan. Hade tydligen “hotat” någon…

Jag gillade inte hanteringen! Lägger en moderator upp en användare för omröstning bör användaren meddelas om detta! Eller varför inte ge användaren en chans att förklara sig? En förklaring som sedan till och med kunde citeras i omröstningstråden? Det är verkligen inte för mycket begärt!
Citera
2007-10-28, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren

Jag gillade inte hanteringen! Lägger en moderator upp en användare för omröstning bör användaren meddelas om detta! Eller varför inte ge användaren en chans att förklara sig? En förklaring som sedan till och med kunde citeras i omröstningstråden? Det är verkligen inte för mycket begärt!

Det är för mycket begärt anser jag, nu tänker du endast på ditt eget fall, hur många sker dagligen egentligen. Det är inte en betalande stab som sköter saker utan frivilliga som på sitt egna sätt hjälper forumet. Däremot anser jag att man skall kunna ta upp sin sak och motivera varför det var ofärtjänt på något subforum. Men att ha en rättegång vore enormt tidskrävande.
Citera
2007-10-28, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren

Det funkar inte om modsen skulle kunna kritiseras och vara tvungna att förklara sitt handlande.. som det är idag så funkar det bäst för dem, ingen kan klaga och de slipper förklara.. är det någon som har hört talas om någon moderator som gjort en felaktig moderatorsåtgärd någon gång? sånt existerar inte..
Citera
2007-10-28, 19:39
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
Det funkar inte om modsen skulle kunna kritiseras och vara tvungna att förklara sitt handlande.. som det är idag så funkar det bäst för dem, ingen kan klaga och de slipper förklara.. är det någon som har hört talas om någon moderator som gjort en felaktig moderatorsåtgärd någon gång? sånt existerar inte..
Kan du länka till lite trådar där moderatorer har gjort fel så att vi får se och på så vis kan ta åt oss?
Citera
2007-10-28, 19:42
Medlem
dempa69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
Jodå, var det inte Tim Hedlund som skulle sälja IP-nummer och blev utkastad på bara arslet direkt! Från Mod till PermBann ! Snacka om degradering.

// Dempa
Citera
2007-10-28, 19:43
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Vad sägs om "glada, kåta och tacksamma"?

Jag tycker att de flesta modsen gör ett bra jobb. Det är mycket skit att städa och de får säkert höra samma saker gång efter gång. Kan egentligen bara säga gott om er alla. Det är inte lätt att tillfredställa det breda spektrat som FB faktiskt har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in