2009-12-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeinrewind
Word up jag kanske gick ut lite hårt där.

Men för mej är en moderator som en "storebror" på forumet.
hjärnsläpp eller inte en moderator måste vell kunna hålla lungnet i alla lägen?

Nej, varför det?
Det är inga robotar som gömmer sig bakom moderatorstiteln, det är människor precis som alla andra användare på forumet.
Citera
2009-12-09, 18:14
Medlem
SweTechs avatar
Citat:

Varför då? Behåller du lugnet i alla lägen?
Så länge man är opartisk i sina modereringsbeslut och följer dom regler som finns så är jag nöjd.
Sen är det klart att man alltid når längre med en vänligare och saklig ton men ibland behövs det stora ord för att det ska sjunka in hos vissa.
Citera
2009-12-09, 18:21
Medlem
Cineastens avatar
Citat:

Knappast. Lila lite som att en polis, dörrvakt eller person i något serviceyrke kan förväntas uppträda proffsigt oavsett situation (vi är ju alla medvetna om att det inte fungerar så i verkligheten. Folk som behandlas illa blir förbannade till slut och det oavsett yrke/utbildning etc). ALLA brister någon gång. Med det inte sagt att jag (och andra som får hjärnsläpp då och då) inte kan bättra oss. Självklart kan jag (vi) det men då bör också användarna i Tv-forumet tänka sig för. Vill de bli schysst bemötta kan de börja med att tänka till INNAN de postar inlägg som ändå inte tillför något.

Diskussionerna i de flesta dokusåpatrådarna håller exceptionellt låg nivå bla pga att vi moderatorer inte var tillräckligt hårda från början och att det postas så inihelvete många inlägg där att vi omöjligt kan hinna med eftersom vi har ett liv utanför Flashback. Tyvärr drar den sortens trådar till sig det lägsta avskrapet på forumet. Där finns en hel del vettiga användare också men alldeles för många som enbart är ute efter att chatta och tramsa. Tyvärr vägrar de ta till sig vad vi moderatorer säger och därför slutar det allt som oftast med att någon av oss får ett totalt psykbryt och låser tråden.

Jämför med andra evighetslånga trådar där diskussionen är sansad och inte alls lika "chattig". Där blir det inga tokspel eller inlägg fyllda av invektiv från oss mods. Något att tänka på för våra dokusåpafrälsta.
Senast redigerad av Cineasten 2009-12-09 kl. 18:25.
Citera
2009-12-09, 18:23
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Nej, varför det?
Det är inga robotar som gömmer sig bakom moderatorstiteln, det är människor precis som alla andra användare på forumet.

nej det har jag inte påstått heller, men om man har tagit på sej rollen som moderator så kanske det förväntas lite mer utav den personen? eller är det bara jag som gör det?

Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Varför då? Behåller du lugnet i alla lägen?
Så länge man är opartisk i sina modereringsbeslut och följer dom regler som finns så är jag nöjd.
Sen är det klart att man alltid når längre med en vänligare och saklig ton men ibland behövs det stora ord för att det ska sjunka in hos vissa.

nej men som tex på en arbetsplats så är vell chefen något mer förnuftig och eftertänksam än vad dom övriga anställda är. kanske var ett kasst jämnförande men ungefär det jag menar i det här läget.
Citera
2009-12-09, 18:27
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
nej det har jag inte påstått heller, men om man har tagit på sej rollen som moderator så kanske det förväntas lite mer utav den personen? eller är det bara jag som gör det?

nej men som tex på en arbetsplats så är vell chefen något mer förnuftig och eftertänksam än vad dom övriga anställda är. kanske var ett kasst jämnförande men ungefär det jag menar i det här läget.
Det finns många exempel på chefer som är kassa och som får tokspel i tid och otid, som kräver att de anställda ska bete sig exemplariskt men som inte bryr sig om att göra det själv. Vissa lever helt enkelt inte som de lär.
Citera
2009-12-09, 18:30
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Knappast. Lila lite som att en polis, dörrvakt eller person i något serviceyrke kan förväntas uppträda proffsigt oavsett situation (vi är ju alla medvetna om att det inte fungerar så i verkligheten. Folk som behandlas illa blir förbannade till slut och det oavsett yrke/utbildning etc). ALLA brister någon gång. Med det inte sagt att jag (och andra som får hjärnsläpp då och då) inte kan bättra oss. Självklart kan jag (vi) det men då bör också användarna i Tv-forumet tänka sig för. Vill de bli schysst bemötta kan de börja med att tänka till INNAN de postar inlägg som ändå inte tillför något.

Diskussionerna i de flesta dokusåpatrådarna håller exceptionellt låg nivå bla pga att vi moderatorer inte var tillräckligt hårda från början och att det postas så inihelvete många inlägg där att vi omöjligt kan hinna med eftersom vi har ett liv utanför Flashback. Tyvärr drar den sortens trådar till sig det lägsta avskrapet på forumet. Där finns en hel del vettiga användare också men alldeles för många som enbart är ute efter att chatta och tramsa. Tyvärr vägrar de ta till sig vad vi moderatorer säger och därför slutar det allt som oftast med att någon av oss får ett totalt psykbryt och låser tråden.

Jämför med andra evighetslånga trådar där diskussionen är sansad och inte alls lika "chattig". Där blir det inga tokspel eller inlägg fyllda av invektiv från oss mods. Något att tänka på för våra dokusåpafrälsta.

jag vill att du ska veta att jag inte deltog i denna disskution utan tog mej friheten att använda ditt avslutande inlägg som exempel. så no hard feelings.
Jag förstår aggressionen och att man inte pallar med alla ignoranta skrivare som gång på gång bryter mot de normer och regler som blivit satta.
Citera
2009-12-09, 19:05
Medlem
Tycker att alla medlemmar med över 500 i postcount ska kunna redigera inlägg. Missköter man sig förlorar man rättigheten, precis som på wikipedia.
Citera
2009-12-09, 19:17
Bannlyst
Citat:

Om man tar på sig rollen av användare i forumet så kan man väl föra sig där efter också. Eller är det dumt att kräva det?

Citera
2009-12-09, 19:19
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fekaliebabian
Tycker att alla medlemmar med över 500 i postcount ska kunna redigera inlägg. Missköter man sig förlorar man rättigheten, precis som på wikipedia.
Bara sina egna eller alla andras inlägg också? Varför skulle man få den rätten bara för att man har skrivit en massa posts, det säger inte direkt mycket om ens seriositet.
Lagt kort ligger, kort och koncist - svårt att missförstå och ingenting man behöver ta avkall ifrån.
Citera
2009-12-09, 19:57
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fekaliebabian
Den principen tillämpas i princip redan idag. Ett knappt hundratal användare har möjlighet att redigera inlägg lite här och var, och missköter de sig så förlorar de den rätten. De kallas för moderatorer och så här långt verkar de inte överhopade med redigeringsjobb, så gruppen behöver inte direkt utökas.
Citera
2009-12-09, 20:06
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det finns många exempel på chefer som är kassa och som får tokspel i tid och otid, som kräver att de anställda ska bete sig exemplariskt men som inte bryr sig om att göra det själv. Vissa lever helt enkelt inte som de lär.

inget man önskar från en chef.

Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Om man tar på sig rollen av användare i forumet så kan man väl föra sig där efter också. Eller är det dumt att kräva det?

jo det klart, men en moderators uppgift är vell att hålla ordningen på forumet?
Citera
2009-12-09, 22:23
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
inget man önskar från en chef.

jo det klart, men en moderators uppgift är vell att hålla ordningen på forumet?
Varför ska moderatorerna respektera användarna om användarna inte respekterar moderatorerna, Admin eller FBs regler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in