2007-10-30, 19:37
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
...är svårt att inför varje fråga måste besluta om det ska ske i outlaw eller utanför.
Skulle väl va möjligt att börja diskussionen i outlaw för att senare flytta den så alla kan läsa, då slipper man ju eventuella överaskningar.
Citera
2007-10-30, 19:41
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
Exakt.. Tack för att du sökte upp vad jag menade.. Det ska bli så kul att höra admins förklaring att mods får bete sig på sånt vis..

Hoppas ditt inlägg får stå kvar så fler ser vad som menas och att det inte är fråga om smutskastning, sånt klarar ju vissa mods så bra själv..

Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Tycker det är jävligt synd med ett sånt beteende men tyvärr verkar det acceptabelt, ladytiera har ju försvarat de beteendet

Ni två måste ha problem med läsförståelsen, admin3 skriver ju att det inte är tillåtet.
http://say.expressivo.com/lc7a4hv7
Citat:
Ursprungligen postat av admin3
Nåväl sådana editeringar skall inte förekomma utav moderatorerna, moderatorerna är numera medvetna om detta.

Bara för att det förekommer i gamla inlägg betyder det inte att det är tillåtet. Det finns säkert gammal barnporr och gamla piratkortsinlägg som missats också om man letar tillräckligt länge. Bara för att de inte blir kickade betyder det ju inte att det är okej, folk har ju faktiskt rätt att bete sig korkat då och då inom vissa gränser utan att de blir utsparkade för det.
Citera
2007-10-30, 19:42
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Skulle väl va möjligt att börja diskussionen i outlaw för att senare flytta den så alla kan läsa, då slipper man ju eventuella överaskningar.
Jag skulle tycka en sådan modell vore bra. Men frågan är om det räcker. Skulle inte *foliehattarna* i de fallen bara säga att vi väljer att flytta ut enbart de trådar vi är överens om och döljer alla andra så att säga.
Citera
2007-10-30, 19:43
Medlem
Upofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Forumet "Antropologi, genetik och rasforskning" var exempelvis stängt i ett halvår, innan det öppnades igen. Orsaken var att vi inte hittade någon lämplig moderator dit.

admin

Lite nyfiken; hur hittade ni en "lämplig moderator" till forumet genom att stänga ner det?

Eller letade ni i andra forum, och (efter sex månader) hittade DÄR en "passande" mod som då bjöds in?

Citera
2007-10-30, 19:45
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Skulle inte *foliehattarna* i de fallen bara säga att vi väljer att flytta ut enbart de trådar vi är överens om och döljer alla andra så att säga.
Jojo men finns det nån metod överhuvudtaget där "foliehattarna" skulle bli nöjda ?
Citera
2007-10-30, 19:51
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Jojo men finns det nån metod överhuvudtaget där "foliehattarna" skulle bli nöjda ?
Nope. Det handlar om att komma på någon bra balansgång så att man kan utföra modererandet på en vettig nivå samtidigt som man inte har det mer slutet än nödvändigt. Och förhoppningsvis ska det inte generera mer arbete eller mer administration än det är idag för då kommer det inte finnas många som orkar med det i kombination med fritid och arbete.

Genom att diskutera alternativ och problem/fördelar så kommer man iaf ett steg närmare än om man inte tog upp det alls.
Citera
2007-10-30, 20:04
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Hur önskar ni att forumets moderatorer ska vara?
Kan något bli bättre? Är det något ni är missnöjda med?
Är det något specifikt ni uppskattar och som ni anser bör uppmärksammas?

admin

Det fungerar bra. If it's not broken, don't fix it.

Det har funnits perioder när man suttit och funderat över modereringen och moderatorerna, men det känns som det blivit en kvalitetshöjning sista året eller så. Åtminstone i de forum som Fula Gubben frekventerar.
Citera
2007-10-30, 20:36
Medlem
miklons avatar
Generellt sett tycker jag att det fungerar bra, i de allra flesta fall så ligger modererandet på en bra nivå och moderatorerna ger användarna ett bra bemötande. Åtminstone är det min bild.

Däremot är det kanske ett problem att uppgiften tar väldigt mycket tid, vilket gör att moderatorerna kanske får problem att hinna delta som användare fullt ut. Samtidigt är ju det något som varje enskild moderator måste känna efter själv.
Citera
2007-10-30, 21:21
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upof
Lite nyfiken; hur hittade ni en "lämplig moderator" till forumet genom att stänga ner det?

Eller letade ni i andra forum, och (efter sex månader) hittade DÄR en "passande" mod som då bjöds in?

Nej nu får du tänka efter lite:
antropologi kom tillbaka 4/10 i år:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=554529&highlight=antropologi
De som är mods i forumet är Ikh och tras: http://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=117
Ikh blev moderator 11/5 i år: http://www.flashback.org/showthread.php?t=485181&highlight=ikh
och tras blev mod 29/9 i år: http://www.flashback.org/showthread.php?t=550817&highlight=tras

Ingen av dessa blev mods i antropologi så en rimlig slutsats blir då att de själva anmälde sitt intresse för avdelningen. Eftersom i alla fall ikh vid den tiden visat sig vara en jävligt duktig moderator kändes det som ett bra val. Det är (för mej kanske ska nämnas då jag ogärna talar för andra) en fördel om moderatorn är aktiv och intresserad i det ämne h*n modererar.

Så var det med den saken. En liten parantes, men ändå.
Citera
2007-10-30, 21:53
Medlem
Bah, moderaterna ska göra som fantomen.
Straffa de skyldiga, sätt hårt mot hårt och vara hårda, men rättvisa

Edit; Vilket jag för övrigt bara sett att dom lyckats med, utan större komplikationer
Citera
2007-10-30, 21:55
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Det är (för mej kanske ska nämnas då jag ogärna talar för andra) en fördel om moderatorn är aktiv och intresserad i det ämne h*n modererar.
Jag håller med.

-------------------

Därför ställer jag frågan till Deanna och Oddball i revisionism. Är ni intresseeade av ämnet? Jag får intrycket att ni knappt läser inläggen som skrivs där.
Citera
2007-10-30, 22:30
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Klyftor mellan moderatorer och användare existerar bara i prettoanvändares skallar. Det är och har alltid varit ett jävla skitsnack detta om klyftor. Moderatorer är bara vanliga användare med lite trådlåsningsmakt, mer än så är det inte. Men det är klart att det alltid kommer finnas användare som känner sig i "underläge" för att denne enligt sin egen självbild minsann också borde vara moderator eller helst Admin såklart.

Jävla dumheter. Det där jävla klyftsnacket tycker jag vederbörande kan stoppa upp i stolgången, snälla Admin uppmuntra inte till sånt skitprat igen.

Fullträff.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Det är påfallande hur samstämmiga modsen är när det gäller att till varje pris sjunga med i admin-kören när något stort och impopulärt beslut skall impementeras och sedan försvaras, men man hör aldrig att dom som självfallet (jag säger självfallet eftersom alla omöjligtvis kan ha samma åsikt) hyser motsatta åsikter i ärendet strida lika hårt för sin ståndpunkt som dom som högljutt haussar vad admin beslutat.
när vi tar ett beslut i Outlaw (vilket ofta är ett resultat efter en mycket lång diskussion) så respekterar moderatorerna det beslut vi kommer fram till. Att då publikt i forumet kritisera det beslut som vi gemensamt kommer fram till skulle då upplevas som om de inte respekterade beslutet
Exakt.

Just när det gäller I&I tycker jag det var ganska skumt att de som faktiskt ville ha ändringarna internt var de som sällan försvarade dem publikt, och de som egentligen inte ville ha dem, tenderade att försvara förändringarna publikt. Med en del undantag, men ungefär så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in