Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag anser inte nödvändigtvis att en jättestor tråd är ett bra alternativ
Ta i datorforumen. Där har man klimpat ihop en jättestor tråd om brandväggar OCH antivirusprogram.
Vad är poängen med det? Eftersom det finns ett underforum, för datorvirus och skadlig kod, så vore det väl rimligt att det kunde få finnas flera trådar? I alla fall en om brandväggar och en om antivirus. Eller rentav en om varje antivirusprogram och barndvägg, om användarna så önskar.
Jag tror att många användare och moderatorer missförstår grundläggande saker inom områden som sortering och klassifikation. Forumindelningen är ett sätt att sortera ämnestrådar. Poängen med forumindelningen är att snäva av ämnesområdena - för att skapa ett relevant FORUM. Men poängen med forumet är inte att skapa tre gigantiska diskussionstrådar. Då missförstår man ju hela forumformatet. Flashback är trots allt ett forum, inte en uppsättning mastodonttrådar.
Håller med.
Och det måste gå att hitta en balans mellan trådmyller och mastodonttråd.
Jag har varit med om forum (ej FB) där nån har velat diskutera nåt ämne som dyker upp då och då, t. ex. om ateism vs religion, och då fått sin tråd stängd och blivit hänvisad till nån 82 sidor lång tråd där man har diskuterat saken "en gång för alla", och där personen ifråga kunde bidra med det som inte redan hade blivit sagt, ungefär. Som om tråden hade blivit nån jävla wikipedia-sida. Varför ska jag inte kunna få diskutera en fråga bara för att andra har gjort det förut? Just den här gången kanske vi får en delvis annan diskussion där vi kommer fram till delvis andra saker.
Ett diskussionsforum måste ju först och främst finnas till för att låta folk diskutera. Att man dessutom i efterhand kan söka information i redan existerande trådar är en trevlig bonus, men det är inte huvudsyftet. Ordning och reda underlättar självklart, men det är inte heller något självändamål.
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Frågan i sig är ju ganska intressant. Spontant när man läser i en "mastodonttråd" så kan man tycka att det är lite jobbigt med hur många sidor som helst etc. Men alternativet med en massa småtrådar om samma ämne är faktiskt mycket jobbigare, det säger jag som användare och inte som moderator. Som moderator vore det ju mkt softare om det fick skapas småtrådar till höger och vänster om samma ämne om och om igen - mindre jobb helt enkelt.
Jag tycker det är mycket jobbigare med en mastodonttråd. Visst, den är lätt att hitta, men den är jobbig att hitta i. En mastodonttråd innehåller ju massor av olika diskussioner huller om buller. Jag kan kanske hitta nåt relevant nånstans i mitten av den tråden, men hur enkelt är det att följa det relevanta spåret vidare i tråden? Det är ju mycket lättare om man har fler och mindre trådar, där olika aspekter av ett visst ämne diskuteras.
Ni kanske upplever att ni styr upp det hela och mår bra av det på nåt sätt, men det ni gör är ju bara att ta kaoset med en massa små trådar och slå ihop det till ett enda stort kaos.