2010-02-11, 12:26
Medlem
Paladias avatar
Vad gör det om du fått en tillsägelse? Hur kan du ens kalla det maktmissbruk när du inte blivit utsatt för någon sanktion?
Citera
2010-02-11, 12:59
Medlem
XeKaazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Konkreta frågeställningar:
Upplever ni att vissa moderatorer missbrukar sin position?
Hur hård ska man vara, för tydligen skiljer sig vissa mods radikalt från andra?
Är det rätt att få en tillsägelse på grund av detta när andra missköter sig betydligt grövre men ändå klarar sig?

1. Nej det gör jag inte.
2. Mods ska vara regelrätta, hålla forumet rent, trådarna seriösa. Det som krävs helt enkelt.
3. Ja. Givetvis skall de som missköter sig grövre också få en tillsägelse i sådana fall.
Citera
2010-02-11, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Du har inte en aning om tillsägelser utdelas. Det är väldigt sällan som dessa utannonseras publikt i trådarna.
Hade nog varit bättre om man delgavs tillsägelserna men förstår att det blir ett tjockt jobb av det.
För risken är ju stor att man börjar bete sig på samma nivå som de som sabbar och att då inte veta om att man åker dit på tillsägelser gör ju att man inte aktar sig och sköter sig istället.

Syns det inte att det finns ett värde i att sköta sig så skiter man ju i det, normal mänsklig reaktion!

För att återgå till min tidigare fråga;
Det här inlägget gjorde pedofilen Krenek tidigare idag:
"Frågan är hur man bör göra med troll som zoccer, dragonflies m.fl. zoccer försvann av sig själv tack och lov, men dragonflies är kvar än.

Två tänkbara alternativ:

1) Ignorera.

2) Fortsätta mata trollet tills det går över gränsen och blir bannat.

Givet att moderatorerna har tillåtit troll att tramsa sönder forumet innan så ser jag inte att alternativ (2) skulle fungera speciellt bra. Kan vi inte bara ignorera personen i fråga, får hon aldrig svar kommer hon rimligtvis att tröttna ganska snart."

https://www.flashback.org/sp21407300

Sådär yttrar sig just denna grupp hela tiden i peddoforumet och ofta verkar de ju få med sig moderatorerna och om man lägger ner lite tid så ser man att just vi lägger ner tid till att gå igenom den gruppens "källor" och svarar på dessa men ändå möts vi av enkelspårighet och påhopp.

Just Krenek har satt mig på ignore efter att jag gått igenom "faktan" i två av de trådar där han vrider information i. Har alltså besökt hans källsidor, läst igenom materialet och sett att han plockar sina bitar och sen försöker göra sanning av det. Och om man blir ignorerad av det skälet så finns det väl inte ens en tillstymmelse till vettig dialog?

Alltså jag påstår helt till fullo att just det forumet är en lekstuga för endast en grupp i samhället och att vi andra hålls utanför och det vet den gruppen så därför kan de säga vad fan som helst. Ska det vara så?
Citera
2010-02-11, 14:54
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragonflies
Hade nog varit bättre om man delgavs tillsägelserna men förstår att det blir ett tjockt jobb av det.
För risken är ju stor att man börjar bete sig på samma nivå som de som sabbar och att då inte veta om att man åker dit på tillsägelser gör ju att man inte aktar sig och sköter sig istället.

Syns det inte att det finns ett värde i att sköta sig så skiter man ju i det, normal mänsklig reaktion!

När det gäller dina specifika frågor om P&H forumet så tror jag det är bäst ifall moderatorerna där svarar, däremot kan jag ge min synpunkt på det jag citerar här ovan.

Varför skulle du må bättre av att veta ifall vi moderatorer ger användare tillsägelser och hur påverkar det ditt agerande på forumet?
Ifall du sköter dig och inte får några tillsägelser, då ligger du på rätt nivå och bör rimligtvis skita i vad som sker med andra användare.

Sköt dig själv och skit i andra som det så vackert heter.

Att det inte skulle finnas något värde i att sköta sig ifall man inte får reda på när andra tillrättavisas är bara ett tramsigt argument.
Citera
2010-02-11, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
När det gäller dina specifika frågor om P&H forumet så tror jag det är bäst ifall moderatorerna där svarar, däremot kan jag ge min synpunkt på det jag citerar här ovan.

Varför skulle du må bättre av att veta ifall vi moderatorer ger användare tillsägelser och hur påverkar det ditt agerande på forumet?
Ifall du sköter dig och inte får några tillsägelser, då ligger du på rätt nivå och bör rimligtvis skita i vad som sker med andra användare.

Sköt dig själv och skit i andra som det så vackert heter.

Att det inte skulle finnas något värde i att sköta sig ifall man inte får reda på när andra tillrättavisas är bara ett tramsigt argument.
Nja det är väl i den händelse att en viss grupp eller invidid i ett forum tillåts alldeles för mycket som man till slut automatiskt börjar göra samma sak.
Provokation är ett starkt vapen och att få höra lite respons av de som är tänkta att sköta forumet gör ju att man lugnar ner sig.
Så tycker jag i alla fall.

Är så pass nyregisterad att jag inte vill bli bannad bara för att vissa ska få skriva hur mycket skit som helst utan att jag ska kunna svara tillbaka eller se att de på något sätt straffas för sina påhopp.
Citera
2010-02-11, 15:09
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragonflies
Nja det är väl i den händelse att en viss grupp eller invidid i ett forum tillåts alldeles för mycket som man till slut automatiskt börjar göra samma sak.
Provokation är ett starkt vapen och att få höra lite respons av de som är tänkta att sköta forumet gör ju att man lugnar ner sig.
Så tycker jag i alla fall.

Är så pass nyregisterad att jag inte vill bli bannad bara för att vissa ska få skriva hur mycket skit som helst utan att jag ska kunna svara tillbaka eller se att de på något sätt straffas för sina påhopp.

Som sagt, bry dig om vad du själv gör och låt moderatorerna titta på dom andra användarna.
Det du som användare kan göra är att använda RP för att tala om för moderatorn att du vill han ska titta på ett visst inlägg eller en viss användares agerande. Där slutar egentligen din möjlighet att påverka även om du kan dra saken vidare till admins eller skapa en tråd här i flashback som diskuterar problemet.

När det gäller positiv respons så är det inget vi har tid och lust att hålla på med, du får leva med att ifall du inte hör annat så håller du dig till reglerna.

Se till att du diskuterar topic i tråden du skriver i och att du följer forumets regler. Gör du det så blir du inte bannlyst.
Hurvida någon sen blir straffad för dom eventuella påhopp dom gjort på dig eller andra är helt enkelt inte ditt problem. Jag menar inte att låta otrevlig, jag försöker bara förklara hur det funkar.
Citera
2010-02-11, 15:46
Medlem
Mandelbrots avatar
Om en ny användare i sitt första inlägg söker information om var h*n kan få tag på ett smidesstäd eller någon räls, så blir h*n omedelbart hänvisad till att läsa reglerna.

Däremot har hundratals användare hjälpt varandra att leta reda på produkter i t.ex. musik-, foto-, hund-, katt-, konst-, arkitektur- och gudvetvadforumen, utan att dessa på något vis ifrån moderatorers bedömningar hänförts till presumtiv reklam, annonsering eller dylikt.

Varför är vissa moderatorer ibland så ohemult hårda emot nya användare?
Eller är det verkstadsfrågor som är genuint ratade av dessa moderatorer?

Mvh
Mandelbrot
Citera
2010-02-11, 15:53
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Om en ny användare i sitt första inlägg söker information om var h*n kan få tag på ett smidesstäd eller någon räls, så blir h*n omedelbart hänvisad till att läsa reglerna.

Däremot har hundratals användare hjälpt varandra att leta reda på produkter i t.ex. musik-, foto-, hund-, katt-, konst-, arkitektur- och gudvetvadforumen, utan att dessa på något vis ifrån moderatorers bedömningar hänförts till presumtiv reklam, annonsering eller dylikt.

Varför är vissa moderatorer ibland så ohemult hårda emot nya användare?
Eller är det verkstadsfrågor som är genuint ratade av dessa moderatorer?

Mvh
Mandelbrot

Om en användare bryter mot en av forumets regler i sitt första inlägg på forumet...
Då är det nog dags att läsa reglerna ja.
Citera
2010-02-11, 19:51
Medlem
BRs avatar
Kanske inte rör ämnet riktigt i sig. Men måste få det sagt, för jag irriterar mig som fan på moderatorer som håller på så här.

När någon placerar en tråd i fel forum, startar en tråd som en moderator tycker att den platsar bättre i "laidback". Även fast tråden har tagit fart, oavsett ämne, så kan en moderator efter en halv dag komma in "Detta platsar bättre i <något annat forum> Flyttar till papperskorgen". Vad handlar det om? Varför inte bara flytta tråden till rätt del?
Citera
2010-02-11, 20:00
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BR
När någon placerar en tråd i fel forum, startar en tråd som en moderator tycker att den platsar bättre i "laidback". Även fast tråden har tagit fart, oavsett ämne, så kan en moderator efter en halv dag komma in "Detta platsar bättre i <något annat forum> Flyttar till papperskorgen". Vad handlar det om? Varför inte bara flytta tråden till rätt del?
Det är en, något outtalad, regel att trådar varken flyttas från eller till Laidback. Så enkelt är det. Om man startar en tråd av LB-karaktär i ett annat forum får man ta smällen att den låses och starta om den i LB.

Dessutom brukar välfyllda trådar med skönt innehåll flyttas rätt. Men om det bara handlar om en kort tråd eller en tråd utan tillräckligt underlag (som det så vackert heter) spelar det ingen roll ifall den låses med hänvisning till att starta i rätt forum.

Om modsen dagarna i ända sitter och flyttar trådar är det ingen som lär sig att leta på rätt forum från början.
Citera
2010-02-11, 20:00
Medlem
Uppenbarligen har det gått snett med modereringen kring de bägge jepparna som blev skjutna i afghanistan. Två trådar låsta på kort tid och det verkar snarare som man stör sig av att någon säger något vanvördigt i frågan. Vilket knappast är vanlig policy på flashback.
Citera
2010-02-11, 20:01
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BR
Kanske inte rör ämnet riktigt i sig. Men måste få det sagt, för jag irriterar mig som fan på moderatorer som håller på så här.

Trådar som passar bättre i Laidback papperskorgas oftast i regel.

I andra fall är det upp till den enskilde moderatorn att bedömma om tråden skall flyttas eller om den skall ner till papperskorgen. Att jämt flytta felplacerade trådar ger tyvärr vissa användare skenet av att man kan placera en tråd varsomhelst och låta moderatorerna sköta allt sådant jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in