2017-01-17, 17:15
Medlem
glorups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuzzel
Jag förvånas inte allt för mycket att communityn på Blizzards forum inte vill ha några legacy servrar då det inte finns för många som tidigare spelat vanilla och fortfarande spelar retail, om du tittar runt på lite andra forum och liknande så märker du nog att det finns ett stort antal personer som skulle vilja ha legacy servers, kolla till exempel på denna namnunderskriften gjord av Nostalrius, kort därefter kom Mike Kern och sade att skulle skriva ut och skicka allas namn som hade skrivit på namnlistan om legacy servers, vilket han även gjorde! (Mike Kern jobbade på Blizzard och var team leader under vanilla tiden): https://www.change.org/p/mike-morhaime-legacy-server-among-world-of-warcraft-community

Är inte heller allt för förvånad att Nostalrius gör som dem gör. Det iallafall verkar som att Nostalrius stängde ner servern så fort Blizzard kontaktade dem för att hoppas på att Blizzard själva skulle öppna egna Vanilla servers. Vilket enligt mig faktiskt var väldigt smart.
Och nu när Nostalrius har haft kontakt med Blizzard under en längre tid verkar det som att det är Blizzard som drar i spakarna över Nostalrius handlingar. Det är iallafall vad jag tror, med tanke på att Nostalrius själva gav deras egna core + characters som fanns på deras servar till Elysium vilket Blizzard förmodligen inte gillade alls. Att Nostalrius senare säger till Elysium att dem ska sluta använda deras core + alla characters som blev överskickade från Nostalrius gamla servrar till Elysium verkar ju ganska konstigt. Om dem inte ville att Elysium skulle fortsätta med vad Nostalrius tidigare påbörjat så skulle dem bara kunna struntat i att ge Elysium deras saker från början, right?

Visst är det supertrist att lägga ner mycket tid på en och samma gubbe/server som sedan stängs ner, spelade tidigare på en privatserver som hette The Rebirth, dem announcade på deras forum för bara några dagar sedan att dem skulle stänga ner servern. Och den har varit uppe sedan 2011 om jag minns rätt, har pratat med en del folk som jag lärde känna därifrån och det verkar inte direkt som att folk kommer sluta spela Vanilla helt utan att dem kommer söka efter en ny server att fortsätta spela på.
Folk kommer förmodligen inte sluta spela på privatservrar så länge det enda sättet att få spela Vanilla är genom privatservrar.

Som jag har tolkat det här på twitter så handlar det inte om någon konspirationsteori utan att dem har hittat ett fel i systemet som dem verkligen behöver fixa till för att vi spelare ska få den ultimata spelupplevelsen. Servern ligger nere för att dom vill åtgärda och göra servern bättre för oss som spelar på den.

Det kan mycket väl vara blizzard som drar i spakarna men varför skulle dom försöka styra över något som dem själva inte vill bidra till ? enligt mig är det bara slöseri på resurser och tankekraft. Dem har själva sagt att, att starta en vanilla server, vore som att gå tillbaka i tiden.

Kolla på Kommentar 5 ( #5 ) i denna länk så ser ni hur Blizzard employeds har svarat vid frågan om pre tbc servrar när dem fått frågan. = http://www.mmo-champion.com/threads/1958262-blizzard-make-vanilla-server
Citera
2017-01-17, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glorup
Som jag har tolkat det här på twitter så handlar det inte om någon konspirationsteori utan att dem har hittat ett fel i systemet som dem verkligen behöver fixa till för att vi spelare ska få den ultimata spelupplevelsen. Servern ligger nere för att dom vill åtgärda och göra servern bättre för oss som spelar på den.
Precis, vad nu problemet är vet däremot bara Elysium staffen själva, men dem sa tidigare idag på Twitter att dem skulle förklara varför den har varit nere en längre stund idag. "We will give a full report of why the maintenance was needed after it has been completed."
Citat:
Det kan mycket väl vara blizzard som drar i spakarna men varför skulle dom försöka styra över något som dem själva inte vill bidra till ? enligt mig är det bara slöseri på resurser och tankekraft. Dem har själva sagt att, att starta en vanilla server, vore som att gå tillbaka i tiden.

Dem vet själva att det är väldigt många som vill ha legacy servers, och folk vill inte förstå varför dem inte öppnar några, och därefter så växer såklart hat mot Blizzard för att folk inte får som dem själva vill.
Jag antar att Blizzard märkte att väldigt många såg upp till Nostalrius och kunde därefter bli hörda och ge tråkiga nyheter utan att Blizzard själva får allt hat som skulle uppstå. Då dem själva vet att ifall Blizzard hade sagt något under deras egna namn så hade dem fått mer hat än vad Nostalrius själva hade fått, och det verkar ju som att Blizzard håller Nostalrius i koppel så det är ju inte helt omöjligt. Varför skulle annars Nostalrius, som hjälpte Elysium att fortsätta med hålla deras privatserver på topp och som själva höll i en privatserver genast ångra sig om vad dem tidigare har gjort och sagt?

Men som sagt, allt är ju bara konspirationer och jag själv tror bara att det är som dem säger, något viktigt som dem inte tidigare har märkt

Tycker förövrigt att dem gör ett toppenjobb , lyssnar på deras community och ger oss updates om vad som händer ofta
Citera
2017-01-17, 18:21
Medlem
glorups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuzzel
Precis, vad nu problemet är vet däremot bara Elysium staffen själva, men dem sa tidigare idag på Twitter att dem skulle förklara varför den har varit nere en längre stund idag. "We will give a full report of why the maintenance was needed after it has been completed."

Dem vet själva att det är väldigt många som vill ha legacy servers, och folk vill inte förstå varför dem inte öppnar några, och därefter så växer såklart hat mot Blizzard för att folk inte får som dem själva vill.
Jag antar att Blizzard märkte att väldigt många såg upp till Nostalrius och kunde därefter bli hörda och ge tråkiga nyheter utan att Blizzard själva får allt hat som skulle uppstå. Då dem själva vet att ifall Blizzard hade sagt något under deras egna namn så hade dem fått mer hat än vad Nostalrius själva hade fått, och det verkar ju som att Blizzard håller Nostalrius i koppel så det är ju inte helt omöjligt. Varför skulle annars Nostalrius, som hjälpte Elysium att fortsätta med hålla deras privatserver på topp och som själva höll i en privatserver genast ångra sig om vad dem tidigare har gjort och sagt?

nu måste jag ha missat något, Vad är det nostalrius har sagt eller gjort som Elysium ej håller med om/godkänner ?

Att ledningen går ut och säger att dem ska upplysa oss om situationen och inte gör det tycker inte jag är särskilt märkvärdigt, i mina ögon visar det bara hur ivrigt dom jobbar med att lösa problemet som uppståt, men jag har ju ingen insikt.
Citera
2017-01-17, 18:30
Medlem
Guesswhoiams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadabra121
Så elysium/nost kommer alltså att stängas ner? Hur är det med kronos? Om nu nost/elysium stängs ner vart kommer alla spela då, vilken server?

Att Elysium kommer stängas ner tror jag inte (åtminstone på länge). Problemet är nog istället till stor del att de har så mycket problem med allt möjligt som gör att servrarna ligger nere varannan dag etc. Någon här som lirar på den nyaste realmen? Måste säga att det är bra mycket enklare att levla på en server som har 6K'ish pop vs 11500 med 4000 i queue.
Citera
2017-01-17, 18:37
Bannlyst
Citat:
nu måste jag ha missat något, Vad är det nostalrius har sagt eller gjort som Elysium ej håller med om/godkänner ?

Nostalrius gav sin core samt att dem kunde skicka över alla gubbar från deras gamla server till Elysiums realm, och sedan efter några dagar komma och säga att dem ska sluta använda deras core och wipea bort alla gubbar som kom från Nostalrius gamla servrar, vilket gjorde att det ser ut som Nostalrius är backstabbers eller vad man nu vill kalla dem, och det är där Blizzard konspirationen kommer ifrån
Elysium announcade lite senare att dem inte längre använder Nostalrius core utan deras egna dem har haft sedan innan (vilket kan vara en av anledningarna servern har varit nere idag?) men att dem inte kommer att ta bort characters som redan hade blivit transferrade, men gubbarna som fanns på Nostalrius gamla server och som inte har blivit transferrade kan ej längre bli transferrade då Nostalrius stängde ner deras token generator, vilket man behövde för att kunna skicka över sina gubbar

Citat:
Att ledningen går ut och säger att dem ska upplysa oss om situationen och inte gör det tycker inte jag är särskilt märkvärdigt, i mina ögon visar det bara hur ivrigt dom jobbar med att lösa problemet som uppståt, men jag har ju ingen insikt.
Enligt mig tycker jag att det är toppen att dem iallafall säger till med jämna mellanrum om hur lång tid det beräknas att ta samt varför servern ligger nere, man får även tänka på att dem gör allt detta gratis, läste på deras twitter att deras system admin tog ledigt från hans jobb IRL för att försöka skynda på detta, vilket enligt mig visar att att dem verkligen bryr sig
Citera
2017-01-17, 21:57
Medlem
BlondinBalles avatar
Ska bli spännande att läsa förklaringen till allt detta underhåll! Det kommer en förklaring senare enligt Elysium Projects Twitter-konto.

Fanns det någon elak kod i Nostalriuskärnan som möjliggjorde att Nostalrius kunde få kontroll över servern? Eller är det Blizzard som försökt göra något med servrarna? Eller troligtvis någonting helt annat som krävde så mycket underhåll? Spännande är det !

https://twitter.com/elysium_dev
Citera
2017-01-17, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle
Ska bli spännande att läsa förklaringen till allt detta underhåll! Det kommer en förklaring senare enligt Elysium Projects Twitter-konto.

Fanns det någon elak kod i Nostalriuskärnan som möjliggjorde att Nostalrius kunde få kontroll över servern? Eller är det Blizzard som försökt göra något med servrarna? Eller troligtvis någonting helt annat som krävde så mycket underhåll? Spännande är det !

https://twitter.com/elysium_dev

Verkar bara som att det var några som hade lyckats med någon slags exploit eller liknande och kunde få fram otroligt mycket guld!
https://forum.elysium-project.org/topic/33369-explanation-for-20170117-downtime/
Läste runt lite mer och hittade i kommentarerna om hur han lyckades.

"Either he modified the value of his character in the SQL Table, or he just gave himself highest GM permissions which will allow him to do what ever he want's like BAN,Server restart, Add gold, Add item, spawn NPC's. and so on.'

He did this by using SQL Injection try to google it, the basic are pretty simple, but can be some really really advanced injection querries."
Tycker det är ganska konstigt men ändå ett vågat val av Elysium staffen att ge honom en game master plats, får hoppas på att han gör ett bra jobb
Senast redigerad av kuzzel 2017-01-17 kl. 22:26.
Citera
2017-01-18, 11:07
Medlem
Kör just nu gnome är lvl 18 snart 19 och ska vid lvl 20 börja köra DM, de jag undrar är ifall jag fixar tabard från night-elves (ursäkta stavning) kan jag då hinna få en tigermount på lvl 40? För de är väl beroende på hur många instancer man kör att man får mer reputation? Eller includerar det quest också? För körde gnome halvår innan legion kom och nästan enbart instancer kunde köpa epic mount på lvl 40 utan problem, men hur är det i Vanilla? Kanske jag skulle skaffat tabard på lvl 1?

Mvh
Citera
2017-01-18, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadabra121
Kör just nu gnome är lvl 18 snart 19 och ska vid lvl 20 börja köra DM, de jag undrar är ifall jag fixar tabard från night-elves (ursäkta stavning) kan jag då hinna få en tigermount på lvl 40? För de är väl beroende på hur många instancer man kör att man får mer reputation? Eller includerar det quest också? För körde gnome halvår innan legion kom och nästan enbart instancer kunde köpa epic mount på lvl 40 utan problem, men hur är det i Vanilla? Kanske jag skulle skaffat tabard på lvl 1?

Mvh

Osäker på om detta är troll eller inte.

Men iaf, i vanilla får du ingen reputation av att ta på dig en tabard.
Tror dessutom du måste ha exalted för att köpa (om det ens finns factiontabards).

Om du vill ha nelf mount i lvl 40 skulle du sprungit till Teldrassil när du var lvl 1 ochbörjat questa där.
Citera
2017-01-18, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Rockefeller
Osäker på om detta är troll eller inte.

Men iaf, i vanilla får du ingen reputation av att ta på dig en tabard.
Tror dessutom du måste ha exalted för att köpa (om det ens finns factiontabards).

Om du vill ha nelf mount i lvl 40 skulle du sprungit till Teldrassil när du var lvl 1 ochbörjat questa där.

Ok tack då vet jag
Citera
2017-01-18, 18:01
Medlem
Vilket server ska man spela på har just nu en hunter på den nya servern, tror ni det är för lite flk där så man ångrar sig?
Citera
2017-01-18, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hmannen12345
Vilket server ska man spela på har just nu en hunter på den nya servern, tror ni det är för lite flk där så man ångrar sig?

Om du tycker 6k online på kvällarna är för lite så . Föredrar 6k över 8k och timtals med kö!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in