2013-04-27, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av naboru
Finns det nån sida på nätet där jag kan öva på såna typ utav tester som dyker upp vid antagningen. så man kan vara 100% förbered.
Kommer söka hösten 2014 om de har utbildning i Göteborg eller när området.
För Sj kommer inte ha några privata utb inom de närmsta åren eller?
Den vanligaste frågan som ställs i denna tråd
Nej, det finns inga tester som är likadana som testerna för lokis. Antingen så klarar man det eller så gör man inte de!
Citera
2013-04-27, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Den vanligaste frågan som ställs i denna tråd
Nej, det finns inga tester som är likadana som testerna för lokis. Antingen så klarar man det eller så gör man inte de!

Jag måste nog hålla med. Jag upplevde inte alls när jag gjorde testen att jag hade kunnat förbättra mina chanser avsevärt, eller ens något alls, genom att göra några slags webtester innan. Hört en del som nött officerstestet som finns på nätet. Huruvida det faktiskt hjälpt dom eller ej vet jag inte, men jag tvivlar verkligen om det är till någon nytta.
Citera
2013-04-27, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lektor
Jag måste nog hålla med. Jag upplevde inte alls när jag gjorde testen att jag hade kunnat förbättra mina chanser avsevärt, eller ens något alls, genom att göra några slags webtester innan. Hört en del som nött officerstestet som finns på nätet. Huruvida det faktiskt hjälpt dom eller ej vet jag inte, men jag tvivlar verkligen om det är till någon nytta.
Jag gjorde officertestet innan, och det enda det hjälpte med var kanske att få igång koncentrationsförmågan.
Citera
2013-04-28, 13:14
Medlem
U-166s avatar
Dessa beryktade tester, är det sant att man endast får göra dessa 2 gånger under ens livstid?
Citera
2013-04-28, 20:38
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Dessa beryktade tester, är det sant att man endast får göra dessa 2 gånger under ens livstid?
Svar ja.

Min uppfattning är att antingen klarar man det första gången, eller så har man helt enkelt inte den personlighet eller kvalitéter som krävs. Knappast något man kan träna på.

Skulle jag likna testerna vid någonting är det nog närmast en traditionell IQ-test - fast ändå inte. Urvalstesterna för lokförare är ganska speciella med andra ord.
Citera
2013-04-28, 21:35
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basker
Svar ja.

Min uppfattning är att antingen klarar man det första gången, eller så har man helt enkelt inte den personlighet eller kvalitéter som krävs. Knappast något man kan träna på.

Skulle jag likna testerna vid någonting är det nog närmast en traditionell IQ-test - fast ändå inte. Urvalstesterna för lokförare är ganska speciella med andra ord.

Fascinerande! Är det hela testet inklusive datortesten som skickas via mail som man syftar på? Eller är det de lite mer seriösare testerna som man genomgår på plats som åsyftas?
Citera
2013-04-28, 22:00
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Fascinerande! Är det hela testet inklusive datortesten som skickas via mail som man syftar på? Eller är det de lite mer seriösare testerna som man genomgår på plats som åsyftas?
Datortesterna är i princip en "nedbantad" variant av testerna på plats.
Citera
2013-04-29, 08:21
Medlem
Citat:

När jag var på plats och gjorde deltesten så var det några som fick göra om en del på plats. Detta hände bara under penna och papper momenten (vad jag vet), men jag tror även att man kunde få samma chans under psykologtesten. Psykologen nämnde något om detta om jag inte missminner mej.
Citera
2013-04-29, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Basker
Datortesterna är i princip en "nedbantad" variant av testerna på plats.
Personligen så kan jag tycka att testerna i sig inte var någon större skillnad på. Däremot var man jävligt mer nervös när man var på plats, än vad man var framför datorn. Och detta spelar ju en himla roll, så det gäller att ha kontroll över både sin hjärna och fjärilarna i magen
Citera
2013-04-29, 12:45
Medlem
Jag tyckte väl inte att det fanns några enorma likheter mellan psykologtesten och de förtest du gjorde hemma framför datorn. Däremot fanns det många likheter mellan förtesten och penna och papper testen du gjorde på plats. Liknande uppgifter, bara fler utav dem. Och visst fan var man nervös
Citera
2013-04-29, 13:16
Medlem
Noxids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lektor
Jag tyckte väl inte att det fanns några enorma likheter mellan psykologtesten och de förtest du gjorde hemma framför datorn. Däremot fanns det många likheter mellan förtesten och penna och papper testen du gjorde på plats. Liknande uppgifter, bara fler utav dem. Och visst fan var man nervös

Hur gick det för dig då? Var gjorde du testerna?
Citera
2013-04-29, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxid
Hur gick det för dig då? Var gjorde du testerna?

Jag gjorde testen i Huddinge. Papper och penna den 14e mars, psykologen den 22a april. Det gick fint! Klarade mej utan reservation. Blev faktiskt förvånad över beskedet, men jag antar väl att jag var en god medelmåtta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in