2013-03-07, 17:38
Medlem
boboqs avatar
Nu har man snart jobbat som lokförare i ett år känns fortfarande kanon! Nu har jag dock börjat fundera på jobb i Norge. Nån som har koll på hur man kan fixa Norgekompetens? Jag såg att TCC hade en utbildning i Göteborg där man får norgekompetens, men hittar inget om nya kursstarter. Stämmer det förresten att man måste jobba som förare i Sverige i 2 år innan man får jobba i Norge?

Mvh
Citera
2013-03-07, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboq
Nu har man snart jobbat som lokförare i ett år känns fortfarande kanon! Nu har jag dock börjat fundera på jobb i Norge. Nån som har koll på hur man kan fixa Norgekompetens? Jag såg att TCC hade en utbildning i Göteborg där man får norgekompetens, men hittar inget om nya kursstarter. Stämmer det förresten att man måste jobba som förare i Sverige i 2 år innan man får jobba i Norge?

Mvh

Enklaste är att få det via jobbet. Vet inte hur det är om arbetstid och så. Här på FB sägs det krävas 2 års erfarenhet, enligt branchfolk jag pratat med kan man dock göra det när man pluggat klart här i Sverige...
Citera
2013-03-07, 18:55
Medlem
Det finns ingen plats i Sverige där du kan jobba 7-16 som lokförare, det är varierande arbetstider.

Förut har det varit krav på 2 år från Green Cargos sida vad gäller norgekompetens vad jag vet, men man har lyft på detta.
Normalt sett så får du norgekompetens genom företaget du arbetar för.
Citera
2013-03-07, 20:52
Medlem
boboqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushmaniac
Det finns ingen plats i Sverige där du kan jobba 7-16 som lokförare, det är varierande arbetstider.

Förut har det varit krav på 2 år från Green Cargos sida vad gäller norgekompetens vad jag vet, men man har lyft på detta.
Normalt sett så får du norgekompetens genom företaget du arbetar för.

Jo, men företaget jag jobbar på kör inte till Norge, så för min del vore det enklaste om man kunde utbilda sig t.ex. via TCC. Annars blir det väl att söka sig till ett svenskt företag som kör över gränsen, för jag antar att man inte kan söka direkt till ett norskt företag och få kompetensen den vägen..?
Citera
2013-03-08, 13:54
Medlem
Någon som kör pendel/tunnelbana i sthlm och berätta lite för- och nackdelar?
Citera
2013-03-08, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skarkbait
Någon som kör pendel/tunnelbana i sthlm och berätta lite för- och nackdelar?
Det finns ingen lokförare som kör tunnelbanan
Citera
2013-03-13, 18:02
Medlem
Bakteriens avatar
Jag ska söka lokförare!
Hur är förtesterna?? Är det som typ IQ tester? För jag är sämst på såna Någon som vet om det går att hitta gamla tester någonstans man kan kika på?
Citera
2013-03-13, 18:05
Medlem
Noxids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
Jag ska söka lokförare!
Hur är förtesterna?? Är det som typ IQ tester? För jag är sämst på såna Någon som vet om det går att hitta gamla tester någonstans man kan kika på?

Det är som IQ-test ja kan man säga. Jävligt svåra va dom, fast jag klarade det!

Mig veterligen finns det inga tester på nätet. Nu väntar man ivrigt på mailet så man får reda på tiderna till ytterligare tester och intervjuer......
Citera
2013-03-13, 18:13
Medlem
Bakteriens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxid
Det är som IQ-test ja kan man säga. Jävligt svåra va dom, fast jag klarade det!

Mig veterligen finns det inga tester på nätet. Nu väntar man ivrigt på mailet så man får reda på tiderna till ytterligare tester och intervjuer......

Men helvette då, hatar såna tester ^^ Se samband i mönster och grejer. Nåja, man får väl ta och göra dom helt enkelt och se.
Vars ska du gå utbildningen?
Citera
2013-03-13, 18:22
Medlem
Noxids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
Men helvette då, hatar såna tester ^^ Se samband i mönster och grejer. Nåja, man får väl ta och göra dom helt enkelt och se.
Vars ska du gå utbildningen?

I början är det matte och svenskatest. Om du klarat dessa tester kommer du till massa trianglar och skit....

Om jag kommer in är det Hallsberg som gäller!
Citera
2013-03-14, 10:04
Medlem
Kan någon som vet om dom 6 papper och penna testerna förklara lite mer utförligt vad det är för tester? Matten tex är det samma som det man gjorde på nätet alltså talföljder eller är det något helt annat?

Tydligen är det 6 papper på plats man ska göra vad består dom av, någon som kan berätta vad dom innehåller utförligt. Är sjukt nyfiken.
Citera
2013-03-14, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkars
Kan någon som vet om dom 6 papper och penna testerna förklara lite mer utförligt vad det är för tester? Matten tex är det samma som det man gjorde på nätet alltså talföljder eller är det något helt annat?

Tydligen är det 6 papper på plats man ska göra vad består dom av, någon som kan berätta vad dom innehåller utförligt. Är sjukt nyfiken.
Det ska finnas en utförlig förklaring här i tråden någonstans. Försökte leta, men hittade inte!

Ska i allafall göra dom där testerna om några timmar, och får se hur det går
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in