2008-04-10, 19:09
Medlem
Tågförarutbildgning Huddinge 1 septeber 2008?

Nån som ska söka till tågförarutbildningen i Huddinge?? Jag undrar dessutom vad det är för skillnad på tågförare och lokförare? Nån som vet?
Citera
2008-04-10, 20:04
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tågbruttan
Nån som ska söka till tågförarutbildningen i Huddinge?? Jag undrar dessutom vad det är för skillnad på tågförare och lokförare? Nån som vet?

Tågförare och lokförare är samma sak (även om tåg är ett helt sett bestående av lok och vagnar).
Citera
2008-04-11, 19:20
Medlem
Maajkas avatar
har inte orkat läsa igenom allt. Arbetar dock själv på green cargo, där typ alla tjatar om att man borde bli lokförare. Mest för att det finns mkt jobbmöjligheter och ger en helt ok lön för det hela. Det finns möjlighet att gå en betald utbildning i borlänge, då får du bo på hotell osv, sen gör du din praktik i hallsberg. Allt tar typ 60 veckor tror ja. Tror det ger bra mkt mer att köra åt ex green cargo än t.ex SJ.
Citera
2008-04-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Winston
JAg slängde in en spontan ansökan tidigare, när får man besked?

vart ansökte du till?
Citera
2008-04-12, 10:25
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tågbruttan
vart ansökte du till?

SJ.
Citera
2008-04-12, 12:37
Medlem
rdjs avatar
SJ är ett härligt företag, lovar att erbjuda 1/3 av KY-eleverna praktikplats men drar sig sedan ur sitt avtal och tar inte emot en enda så alla andra bolag får dra SJ:s lass också.
Inte så kul för alla som utbildar sig nu eftersom det blir krångel med pratikplats, även om man aldrig velat vara på SJ så söker sig mer folk till övriga bolag och sätter press på dom. Dålig stil. :/
Citera
2008-04-12, 13:45
Medlem
Strulet är väl att Sj börjat utbilda egna förare.. Jag är i slutfasen av deras utbildning (Några körturen + fordonsutbildning kvar ) Och Sj s körlärare räcker knappt till oss ens en gång... Många turer där vi åker två elever på en lärare.. och det är rätt kass. Men det verkar som fler åkerier kollar på om de skall utbilda i egen regi, (veolia, dsb..tex ) så det kommer nog inte att bli bättre. Har även hört rykten att Sj inte skall anställa Ky-elever längre. Men som sagt det är bara rykten.Och den här branschen är full av rykten.
Citera
2008-04-12, 14:17
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadnine
Strulet är väl att Sj börjat utbilda egna förare.. Jag är i slutfasen av deras utbildning (Några körturen + fordonsutbildning kvar ) Och Sj s körlärare räcker knappt till oss ens en gång... Många turer där vi åker två elever på en lärare.. och det är rätt kass. Men det verkar som fler åkerier kollar på om de skall utbilda i egen regi, (veolia, dsb..tex ) så det kommer nog inte att bli bättre. Har även hört rykten att Sj inte skall anställa Ky-elever längre. Men som sagt det är bara rykten.Och den här branschen är full av rykten.

Jo, det är inget fel i att utbilda förare i egen regi, är väl mest svinaktigt att man säger sig kunna ta emot 30% av eleverna från KY och sedan mitt i dra sig ur och ställa till med problem.
Jo, det ryktet är väl nästan en sanning. SJ behöver folk på flertal stationeringsorter där KY-elever gjort sin praktik, handledaren säger att eleven var den bästa han någonsin haft och eleven vill jobba på orten, ändå säger dom nej. Men beslutet verkar taget av någon sur gubbe som sitter på helt fel stol, då det ändå verkar gå att lirka sig in på SJ bakvägen om man nu skulle vilja det.
Citera
2008-04-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rdj
Jo, det är inget fel i att utbilda förare i egen regi, är väl mest svinaktigt att man säger sig kunna ta emot 30% av eleverna från KY och sedan mitt i dra sig ur och ställa till med problem.
Jo, det ryktet är väl nästan en sanning. SJ behöver folk på flertal stationeringsorter där KY-elever gjort sin praktik, handledaren säger att eleven var den bästa han någonsin haft och eleven vill jobba på orten, ändå säger dom nej. Men beslutet verkar taget av någon sur gubbe som sitter på helt fel stol, då det ändå verkar gå att lirka sig in på SJ bakvägen om man nu skulle vilja det.

Ja fy fan... jag har en kompis som är nyutbildad lokförare genom en KY-utbildning. Han ville jobba för SJ, har nu sökt flera tjänster hos SJ men fått nej tack. De anställer inga som gått KY heller verkar det som, har bara eget folk. Känns som att den enorma bristen på lokförare inte är så stor som alla säger...?
Citera
2008-04-13, 15:57
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dymeta6
Ja fy fan... jag har en kompis som är nyutbildad lokförare genom en KY-utbildning. Han ville jobba för SJ, har nu sökt flera tjänster hos SJ men fått nej tack. De anställer inga som gått KY heller verkar det som, har bara eget folk. Känns som att den enorma bristen på lokförare inte är så stor som alla säger...?

Bristen är fortfarande rätt stor. Men eftersom SJ utbildar lokförare helt okontrollerat så kommer det snarare bli ett överskott inom ett par år. Men jobb finns det nog närmaste tiden, såvida man inte enbart vill jobba för SJ och gått KY.
Citera
2008-04-13, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rdj
Bristen är fortfarande rätt stor. Men eftersom SJ utbildar lokförare helt okontrollerat så kommer det snarare bli ett överskott inom ett par år. Men jobb finns det nog närmaste tiden, såvida man inte enbart vill jobba för SJ och gått KY.

Ja du kanske har rätt. Men grejen är att min kompis just ville jobba för SJ, och i början lät det som att det skulle bli superlätt att få jobb, men nej... SJ har ju trots allt en stor del av marknaden, där min kompis bor är det nästan bara SJ som finns... nu måste han kanske flytta.

Jag funderade på att söka en lokförarutbildning, men det känns inte värt det nu. Tror att om ett eller två år så är det ett överskott istället...
Citera
2008-04-13, 16:08
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dymeta6
Ja du kanske har rätt. Men grejen är att min kompis just ville jobba för SJ, och i början lät det som att det skulle bli superlätt att få jobb, men nej... SJ har ju trots allt en stor del av marknaden, där min kompis bor är det nästan bara SJ som finns... nu måste han kanske flytta.

Jag funderade på att söka en lokförarutbildning, men det känns inte värt det nu. Tror att om ett eller två år så är det ett överskott istället...

Jo, det är ju förjävligt att dom kommer och säger till oss att vi gjort ett bra val, vi är jättevälkomna hos SJ och dom vill verkligen ha oss, sedan 3-4 månader senare så har dom gjort helt om. Dessutom har dom lovat att ta emot 1/3 av KY-eleverna för praktik, vilket dom som sagt också skiter i. Dålig stil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in