2009-03-08, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petter
Har hört att det är ganska dåligt med jobb inom tågnäringen. Green cargo t.ex har sagt upp en hel del folk de senaste åren. Verkar däremot vara en hel del omsättning på tågpersonal men det måste kännas jävligt enformigt att skumpa fram och tillbaka mellan t.ex göteborg och gävle.

GC har tappat mycket iom Volvo och stålindustrins nedskärningar. Efter vad jag har hört så ska dem lösa det med tidigare pensionsavgångar (många som skulle gått i pension vid 60 men jobbar kvar) så att de slipper avskeda folk.

Persontrafiken påverkas inte av finanskris och lågkonjuktur så där finns det en del jobb. Nya bolag kommer att ta över trafiken på många ställen i samband med att SJ's monopol fortsätter att avvecklas.

För övrigt så har KY-myndigheten dragit in alla bidrag till lokförarutbildningarna som startar till hösten. Hur detta påverkar är jag inte säker på men förhoppningsvis ställs alla in och startar inte igen förrens det finns jobb igen
Citera
2009-03-08, 02:08
Medlem
petters avatar
Om SJ:s monopol avvecklas, var tror du deras personal tar vägen? Det är ingen slump att samma personal har förflyttats på norrlandståget under alla år då det bytte ägare SJ->Tågkompaniet->Connex->SJ. Det är bara om antalet rutter och avgångar ökar som anställningarna kommer att öka. Och då finns det massvis med arbetslös personal med erfarenhet som kan kliva in.
Citera
2009-03-08, 16:27
Medlem
eatsoups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter
Om SJ:s monopol avvecklas, var tror du deras personal tar vägen? Det är ingen slump att samma personal har förflyttats på norrlandståget under alla år då det bytte ägare SJ->Tågkompaniet->Connex->SJ. Det är bara om antalet rutter och avgångar ökar som anställningarna kommer att öka. Och då finns det massvis med arbetslös personal med erfarenhet som kan kliva in.

Håller med din hållbara teori!
Citera
2009-03-09, 11:50
Medlem
foxxis avatar
Så kursen i Ängelholm kommer alltså inte att starta i år?
Citera
2009-03-09, 12:08
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eatsoup
Alltså, det är för din egen skull bättre att just fylla 21 nån gång under utbildningen. För när du har tagit din lokförarexamen så kommer du antagligen få ett jobb. och man måste just vara minst 21 för att köra tåg ensam.

Jag själv var i din situation , men då börja jag jobba på en butik för att tjäna ihop arbetslivserfarenheter (mycket bra ifall du ska söka till lokförarskolor). Så börja med att jobba upp dig något år och sträva efter att få fasttjänst. Då ökar dina möjligheter för att komma in på en skola.

Jaha, okej. Jag är annars målare, men man kan inte få anställning idag, brist på jobb. Man kan inte få ett jobb i dagens läge.
Har du tagit lokförarexamen? Är det svårt när man kommer in på utbildningen? Jag menar plugg och sånt.
Citera
2009-03-09, 12:20
Medlem
Beeenjamins avatar
Nu har jag pratat med utbildningens ledare i Göteborg angående tågförare utbildningen. Kursen är 60 veckor lång, och han sa att jag kan ansöka. Den börjar i våren 2010, och jag fyller 20 år i oktober 2010. Så jag kommer fylla 21 år strax efter utbildningen. Finns det sommarlov när man går på KY? För lärare har också semester 4 veckor eller?
Citera
2009-03-09, 16:15
Medlem
Min kompis har ansökt innan, men kunde tyvärr inte hoppa på.
Så han mailade i frågade en KY-utbildning (tror den i ängelholm) och fick svaret.

"Hej
Vi sparar dina papper till nästa intag, men intaget kommer att dröja. KY-myndigheten har ställt in alla resterande intag i år och det finns frågetecken om det blir något 2010. Orsaken är finanskrisen, som plötsligt förvandlat underskottet av lokförare till ett överskott, som nu permitteras. Det kommer inom något år behövas många nya förare, men intresserade får ge sig till tåls ett tag."
Citera
2009-03-09, 16:19
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fatsanta
Min kompis har ansökt innan, men kunde tyvärr inte hoppa på.
Så han mailade i frågade en KY-utbildning (tror den i ängelholm) och fick svaret.

"Hej
Vi sparar dina papper till nästa intag, men intaget kommer att dröja. KY-myndigheten har ställt in alla resterande intag i år och det finns frågetecken om det blir något 2010. Orsaken är finanskrisen, som plötsligt förvandlat underskottet av lokförare till ett överskott, som nu permitteras. Det kommer inom något år behövas många nya förare, men intresserade får ge sig till tåls ett tag."

Ja, i Ängelholm.
Men i Göteborg kommer dem att utbilda.
Citera
2009-03-09, 16:19
Medlem
foxxis avatar
Fan
Citera
2009-03-09, 16:41
Bannlyst
Hur många rätt måste man ha på förprovet?
Citera
2009-03-10, 13:50
Medlem
Beeenjamins avatar
Ni som undrar hur provet är för tågförare, kan ni se exempel här:
www.officer.nu

Posta resultatet här
Citera
2009-03-10, 14:15
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Hur många rätt måste man ha på förprovet?

Minst 70 % rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in