2008-03-24, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rdj
När branschorganisationen hade möte där bl a SJ och KY-utbildningarna deltog så behövdes cirka 720 förare till 2009. KY står för 620 av dom. Green Cargo och Tågkompaniet(?)s egna utbildning för att akut täcka dom som saknas täcker resterande förare. Sedan har vi då SJ:s egna personer. Är inte bombsäker på siffrorna, men nåt i denna stilen var det i alla fall enligt vår rektor på TCC i Hallsberg. Men det behöver ju inte vara så, det kanske går jämt ut i alla fall, eller så slutar det med att KY läggs ner eftersom inget behöv finns och då får operatörerna själva bekosta utbildningen, så lite dumt känns det i alla fall.

Ja jag tror personligen att många platser kommer att fyllas upp av tågföretagens internutbildade lokförare... men de närmsta åren ska det nog gå hyfsat lätt att få jobb även om man gått en KY.

Jag börjar min kurs om en månad, 24 elever... sen kör en till kurs igång i september, men inget mer detta år tror jag.

Lön under utb 15700:-
Ingångslön 24100:- plus traktamenten
Efter 2 år 27100:- plus traktamenten.

Helt okej tycker jag.
Citera
2008-03-24, 12:55
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whippedboy
Ja jag tror personligen att många platser kommer att fyllas upp av tågföretagens internutbildade lokförare... men de närmsta åren ska det nog gå hyfsat lätt att få jobb även om man gått en KY.

Jag börjar min kurs om en månad, 24 elever... sen kör en till kurs igång i september, men inget mer detta år tror jag.

Lön under utb 15700:-
Ingångslön 24100:- plus traktamenten
Efter 2 år 27100:- plus traktamenten.

Helt okej tycker jag.

Jo, klart det inte är några problem att få jobb även om man går KY i dagsläget, förutom på SJ då. Dom vill inte ha KY-elever.
Men som vår rektor sa "SJ skjuter sig själva i foten och oss (KY) i huvudet". Blir ju mycket dyrare för dom om dom ska stå för hela kostnaden själv.
Själv bryr jag mig inte så mycket, är inte intresserad av att jobba på SJ och lär söka mig till Green Cargo när jag är klar.
Citera
2008-03-24, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rdj
Jo, klart det inte är några problem att få jobb även om man går KY i dagsläget, förutom på SJ då. Dom vill inte ha KY-elever.
Men som vår rektor sa "SJ skjuter sig själva i foten och oss (KY) i huvudet". Blir ju mycket dyrare för dom om dom ska stå för hela kostnaden själv.
Själv bryr jag mig inte så mycket, är inte intresserad av att jobba på SJ och lär söka mig till Green Cargo när jag är klar.

Green cargo har ju också egen lokförarutbildning numera...

Jag vet faktiskt inte varför så många väljer att utbilda själva, men det finns säkert goda skäl. Dels så slipper de konkurrera med övriga företag, samt kan verkligen handplocka folk.

Hur länge har du kvar på din utbildning?
Citera
2008-03-24, 13:44
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whippedboy
Green cargo har ju också egen lokförarutbildning numera...

Jag vet faktiskt inte varför så många väljer att utbilda själva, men det finns säkert goda skäl. Dels så slipper de konkurrera med övriga företag, samt kan verkligen handplocka folk.

Hur länge har du kvar på din utbildning?

Jo men som jag fattat det är den enbart till för att täcka det akuta behov som fanns under detta året, sedan ska dom förlita sig på KY. Det är vad dom sagt till oss.

Jag är klar i November, så det är ett litet tag till, men snart är det i alla fall dags att komma ut och köra på sina körLIA:or i alla fall. :)
Citera
2008-03-24, 21:10
Medlem
SJ kommer att fortsätta utbilda förare i egen regi. SJ:s utbildningsbolag, SJ Service Academy håller i utbildningarna. Det kan bli svårt för KY-elever att få job på SJ. KY-elever kan kanske komma på fråga på någon depå där man har stor personalbrist. Även till de (från i sommar) nya norrländska SJ-stationeringsorterna Gävle, Vännäs och Luleå kommer man att rekrytera förare från sin egen lokförarskola, enligt Björn Nilsson, chef för norrlandstrafiken vid SJ. Detta enligt senaste SJ-nytt. Så KY-eleverna i Boden och Vännäs får väl söka sig till Green Cargo eller nån annan operatör. Det blir tuffare för KY-eleverna framöver. Trots detta skall jag snart börja en KY-utbildning. Jag är tvungen till det eftersom jag inte hade lyckan att bli antagen till SJ.s utbildning.
Citera
2008-03-24, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFJ
SJ kommer att fortsätta utbilda förare i egen regi. SJ:s utbildningsbolag, SJ Service Academy håller i utbildningarna. Det kan bli svårt för KY-elever att få job på SJ. KY-elever kan kanske komma på fråga på någon depå där man har stor personalbrist. Även till de (från i sommar) nya norrländska SJ-stationeringsorterna Gävle, Vännäs och Luleå kommer man att rekrytera förare från sin egen lokförarskola, enligt Björn Nilsson, chef för norrlandstrafiken vid SJ. Detta enligt senaste SJ-nytt. Så KY-eleverna i Boden och Vännäs får väl söka sig till Green Cargo eller nån annan operatör. Det blir tuffare för KY-eleverna framöver. Trots detta skall jag snart börja en KY-utbildning. Jag är tvungen till det eftersom jag inte hade lyckan att bli antagen till SJ.s utbildning.

Jag är väldigt glad över att jag kom med på SJ:s utbildning, det var väldigt många sökande. Skönt att direkt börja jobba efter utbildningen.

Men ta det lugnt, även ni från KY kommer nog att få jobb ganska lätt!
Citera
2008-03-26, 23:52
Medlem
Får man fråga vad det är som lockar med lokföraryrket, sitta ensam i en hytt dag in och dag ut är väl inte så tillfredställande?
Har en lokförare många uppgifter under resansgång utöver att hålla koll på data, h*n behöver la knappast styra något?
Citera
2008-03-27, 00:12
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herze
Får man fråga vad det är som lockar med lokföraryrket, sitta ensam i en hytt dag in och dag ut är väl inte så tillfredställande?
Har en lokförare många uppgifter under resansgång utöver att hålla koll på data, h*n behöver la knappast styra något?

Det är rätt många uppgifter, det är inte utan anledning att ett av testerna man måste klara av för att bli antagen har medj ust simultanförmåga att göra. Under färd finns det massvis med saker att göra, förutom att reglera pådrag och sköta bromsen (som är en halv vetenskap om man går in på allt som ska göras/kan hända) så ska man hålla koll på tavlor och signaler och lyda dom, kan bli mycket på en gång då man samtidigt kan ha kontakt med tågklarerare eller operativ arbetsledning för att få order och instruktioner. Detta gäller då allt fungerar som det ska, det är först vid oregelmässigheter som det ställs riktiga krav, då gäller det att man har kunskap och vet vad dom ska göras beroende på hur situationen ser ut. Lokförare är inget man blir på någon månad eller två utan det är 42-55 veckor studier/praktik.
Kör man dessutom t ex T44 så får man ju även hålla tungan rätt i mun när man använder ratten så man inte kör av spåret.

På tal om SJ:s egna utbildning, jag fick höra av en med insikt i urvalstester att SJ:s tester skiljer sig från dom bestämmerlserna som Järnvägsinspektionen satt upp. T ex skulle SJ:s tester ge upp till 1 minut längre tid per delmoment än vad som gäller för oss som ska gå KY. Därav var det tydligen flera som sökte till TCC:s utbildning i Hallsbergs som inte klarade av testerna men pga detta så klarade dom av SJ:s tester utan problem. Det är ju onekligen lite intressant om det är på detta viset.
Senast redigerad av rdj 2008-03-27 kl. 00:14.
Citera
2008-03-27, 00:15
Medlem
rdjs avatar
Kan ju slänga in en länk för er som är intresserade av att läsa om utbildningen:
http://tcc-ky10.bloggspace.se/
Citera
2008-04-05, 15:05
Medlem
Finns det några utvecklingsmöjligheter om man utbildar sig till lokförare? Kan man klättra i företaget man jobbar i eller är det så att man får köra tåg eller plugga vidare till något annat om man vill utvecklats uppåt?
Citera
2008-04-05, 15:28
Medlem
_Winstons avatar
JAg slängde in en spontan ansökan tidigare, när får man besked?
Citera
2008-04-05, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spicy_
Finns det några utvecklingsmöjligheter om man utbildar sig till lokförare? Kan man klättra i företaget man jobbar i eller är det så att man får köra tåg eller plugga vidare till något annat om man vill utvecklats uppåt?

Det finns väl vissa karriärssteg som du kan ta. T ex arbetsledare och vara operativt ansvarig för trafiken och omloppsplanering, bistå säkerhetsavdelningen. Många som arbetar inom administrationen med t ex operativ arbetsledning, säkerhetsfrågor är f d lokförare, då de har full SÄO-utbildning.

Du kan även bli instruktör till elever bland annat. Så visst finns det möjligheter. Men du blir kanske inte ekonomichef inom företaget...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in