2025-12-05, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Ja elektromagnetiska fält var det kanske. Hjärntumör iaf. Ska leta källor

Kanske var så isåfall förr i tiden på gamla lok, knappast någon större fara på dagens motorvagnar.
Tågets kaross är som Faradays bur.
Citera
2025-12-05, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maanoja
Kan inte säga var jag fått det ifrån, men det är ”säkra” källor.
Transdev har anställt helt för många när dom hade nödavtalet, eftersom det inte är dom som betalat för det. På det sättet behövde dom knappt ställa några tåg pga personalbrist.
Ni säger ju själv att det sitter multum med reserver, så är ju bara till att göra matten.
Någon dag i somras (!) hade ni ju typ 70 reserver på samma dag på alla orter.

Låter fortfarande osannolikt. Har inte hört någon alls från facken säga något som skulle antyda detta. TTJ-fortbildningar har gjorts även för dom som ej har SR-kompetens, för att VR ville ha dom redo och klara innan dom tog över, och betalade Transdev för detta.

Att dom anställt för många när dom tog nödavtalet hade jag inte heller velat påstå. För 1 år sedan kom det ut ett mail den 15 varje månad där man kunde plocka och välja mellan säkert 20+ vakanser. Utöver detta kom det även ut vanliga vakanser på intranätet. Bemanningsförarna har också fått sluta, och vissa timanställda har valt att inte gå över heller. För att inte prata om att det i november månad kom ut 10-13 vakanser.

Jag kan såklart ha fel, jag sitter inte på någon hemlig information från facket osv, men med tanke på de sakerna ovan låter det väldigt osannolikt att någon skulle få gå. Jag tror tyvärr du behöver kontrollera dina källor lite bättre.
Citera
2025-12-05, 23:18
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shafiqrafiq
Hörde att det är lika. Om ni/du kunde dela med dug skulle det vara snällt

Vad menar du? Frågar du öppet här nu om fusk?

Ska du bli lokförare får du fan se till att plugga
Citera
2025-12-06, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Finns det lok/motorvagnar med stolvärme? Kört typ 15 olika i min karriär och aldrig nåt med stolvärme!

jag har ingen aning. kanske bara missat knappen nånstans ?` oavsett så bör du nog undvika att hitta knappen med mina råd
Citera
2025-12-06, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Låter fortfarande osannolikt. Har inte hört någon alls från facken säga något som skulle antyda detta. TTJ-fortbildningar har gjorts även för dom som ej har SR-kompetens, för att VR ville ha dom redo och klara innan dom tog över, och betalade Transdev för detta.

Att dom anställt för många när dom tog nödavtalet hade jag inte heller velat påstå. För 1 år sedan kom det ut ett mail den 15 varje månad där man kunde plocka och välja mellan säkert 20+ vakanser. Utöver detta kom det även ut vanliga vakanser på intranätet. Bemanningsförarna har också fått sluta, och vissa timanställda har valt att inte gå över heller. För att inte prata om att det i november månad kom ut 10-13 vakanser.

Jag kan såklart ha fel, jag sitter inte på någon hemlig information från facket osv, men med tanke på de sakerna ovan låter det väldigt osannolikt att någon skulle få gå. Jag tror tyvärr du behöver kontrollera dina källor lite bättre.

Självklart vill VR ha förarna färdiga. För dom vet ju inte vem som tackar ja till att byta till Pågatågen.
10-13 vakanser på en månad är ju ingenting. Det löser ju sig på bara någon dag. Folk på Öresundstågen har ju knappt kunnat ta ett enda övertidspass för det knappt har funnits något. Förr kunde du jobba över i princip när du ville.
Om du inte tror på mig och mina källor så får du väl helt enkelt se bara.
VR vill även att utbilda alla lokförare/tågvärdar i Helsingborg och Hässleholm i SR för att kunna ha genomgående tåg.
Citera
2025-12-06, 11:05
Medlem
Citat:
Självklart vill VR ha förarna färdiga. För dom vet ju inte vem som tackar ja till att byta till Pågatågen.
10-13 vakanser på en månad är ju ingenting. Det löser ju sig på bara någon dag. Folk på Öresundstågen har ju knappt kunnat ta ett enda övertidspass för det knappt har funnits något. Förr kunde du jobba över i princip när du ville.
Om du inte tror på mig och mina källor så får du väl helt enkelt se bara.
VR vill även att utbilda alla lokförare/tågvärdar i Helsingborg och Hässleholm i SR för att kunna ha genomgående tåg.

Det stämmer inte heller. Jag, och flera andra som brukar jobba mycket övertid har fortfarande kunnat snitta 15-20 timmars övertid per månad. Det stämmer dock som du säger att för ett år sedan kunde man till och med välja om man ville jobba morgon / kväll osv de dagar man ville jobba över, då det fanns så många vakanser.

Vr vill inte utbilda alla tågvärdar och lokförare i Skåne i SR heller. De vill utbilda en del av dom (preliminärt frivilliga lokförare) och sedan utvärdera ifall det behövs mer eller inte.

Tillägg; Jag säger inte att det du beskriver aldrig kommer hända, men väldigt mycket av det du säger antingen stämmer helt enkelt inte, eller så är det otroligt överdrivet.

Väldigt märkligt att komma in i tråden och trolla på detta vis.
Citera
2025-12-06, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
jag har ingen aning. kanske bara missat knappen nånstans ?` oavsett så bör du nog undvika att hitta knappen med mina råd

Finns ingen stolsvärme på lok eller motorvagnar.
Citera
2025-12-06, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Det stämmer inte heller. Jag, och flera andra som brukar jobba mycket övertid har fortfarande kunnat snitta 15-20 timmars övertid per månad. Det stämmer dock som du säger att för ett år sedan kunde man till och med välja om man ville jobba morgon / kväll osv de dagar man ville jobba över, då det fanns så många vakanser.

Vr vill inte utbilda alla tågvärdar och lokförare i Skåne i SR heller. De vill utbilda en del av dom (preliminärt frivilliga lokförare) och sedan utvärdera ifall det behövs mer eller inte.

Tillägg; Jag säger inte att det du beskriver aldrig kommer hända, men väldigt mycket av det du säger antingen stämmer helt enkelt inte, eller så är det otroligt överdrivet.

Väldigt märkligt att komma in i tråden och trolla på detta vis.

Som sagt, du får väl se efter ett tag om det stämde eller inte.
Citera
2025-12-06, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shafiqrafiq
Hörde att det är lika. Om ni/du kunde dela med dug skulle det vara snällt

Om du går utbildningen nu så måste du ju plugga in allt, inte bara för proven, du måste ha kunskaperna med dig även efter proven, dels på LIA och dels när du blir färdig examinerad och ska börja jobba. Vi körlärare kollar ju att ni ligger där ni ska under LIA-perioderna och sätter omdömen, har man inte den kunskap som man ska ha kommer ni ju inte bli godkända i de momenten.

I dagens arbetsläge med svårighet att hitta lediga lokförarjobb blir konkurrensen stenhård och det gäller då att ligga bra till.

Så rekommendationen är att verkligen plugga på lektionerna och efter, plugga inte in bara för prov.
Citera
2025-12-06, 11:58
Medlem
Citat:
Som sagt, du får väl se efter ett tag om det stämde eller inte.

Vet du hur stort varslet beräknas bli?

Även om operatören anser sig ha ett personalöverskott så brukar ju sånt oftast lösas smidigt med pensionsavgångar, ej förlängda provanställningar, koncernflyttar och liknande. Bara man slutar anställa så jämnar det oftast ut sig rätt fort så länge det inte rör sig om ett väldigt stort överskott.

Att inleda sitt övertagande med att varsla personal är ju verkligen inget drömläge och det lär färga personalens syn på VR för lång tid framöver.

Det hade varit rimligare för samtliga inblandade att varsla medan nödavtalet fortfarande var igång för att ge VR en bra start på avtalet. Om varsel verkligen är nödvändigt.

Om det inte rör sig om något käbbel mellan VR och Transdev som lett till att Transdev vill lämna VR med svarte-petter?
Citera
2025-12-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Kanske var så isåfall förr i tiden på gamla lok, knappast någon större fara på dagens motorvagnar.
Tågets kaross är som Faradays bur.

Bra d!
Citera
2025-12-07, 01:18
Medlem
Citat:
Det kommer att varslas efter övergången. Dom får inte göra det innan. Det är helt för många anställda på Öresundstågen.
Vissa kommer bli erbjudna jobb på VR Pågatågen.

Nu gör du mig sjukt orolig. Jag tillhör en av depåerna i Skåne och har inte SR. Dock nu när jag ser att VR släppt schemat att det är mycket färre reserver än tidigare.

Jag kanske borde leta efter annat jobb. Väldigt tråkigt då jag trivs bra på Öresund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in