2012-04-27, 18:27
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensman
Hade ingen aning om att järnvägskolan fanns.
Nu vet du.

http://www.jarnvagsskolan.se
Citera
2012-04-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basker
Järnvägsskolan i Ängelholm täcker allt, t ex finns där åtskilliga lok (förvisso främst diesellok typ T43 och Z65) och olika vagnar som man kan utnyttja i praktiska övningar inklusive körning. Skolan har även simulatorer (både en gammal fullstor moderniserad RC-simulator samt nyare simulatorer), men även alla delsystem från lok och vagnar uppbyggda i pedagogiskt syfte.

Påstår inte att man skulle bli en bättre förare i slutändan, men allt man behöver finns inom skolans område - inklusive oerhört kompetenta lärare med specialkunskaper i de olika ämnena.

TCC har ingenting - bara en torftig och utdragen utbildning i syfte att tjäna pengar.

Look, we got a järnvägskolan-fanboi. Har du gått på TCC? Trodde inte det va. Dessutom är det jävligt olika beroende på vilken ort. Man blir lika mycket lokförare och får samma lön i slutändan ändå. Dessutom behöver man inte bra gymnasiebetyg innan.

Anar en viss bitterhet över att vi tar era jobb, buhu..
Senast redigerad av osten86 2012-04-27 kl. 20:42.
Citera
2012-04-27, 20:53
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osten86
Look, we got a järnvägskolan-fanboi. Har du gått på TCC? Trodde inte det va. Dessutom är det jävligt olika beroende på vilken ort. Man blir lika mycket lokförare och får samma lön i slutändan ändå. Dessutom behöver man inte bra gymnasiebetyg innan.

Anar en viss bitterhet över att vi tar era jobb, buhu..
Inte det minsta bitter - jag har jobb!

Dock är det ett känt faktum att Järnvägsskolans elever har ett bättre renommé p g a de betydligt bättre utbildningsförutsätningarna. Dessutom gjorde vi det på 40 veckor istället för 60...och bättre!
Citera
2012-04-27, 21:37
Medlem
Citat:
Inte det minsta bitter - jag har jobb!

Dock är det ett känt faktum att Järnvägsskolans elever har ett bättre renommé p g a de betydligt bättre utbildningsförutsätningarna. Dessutom gjorde vi det på 40 veckor istället för 60...och bättre!

Bra det isåfall.

Uppe i huvudstaden så vet operatörerna knappt vad järnvägsskolan är, så att säga att dom har bättre rykte känns en aning tveksamt. Möjligtvis nere i skåne. Dessutom är järnvägsskolan också en YH-utbildning på 60 veckor nu, inte längre 40 veckor.
Citera
2012-04-27, 22:50
Medlem
Leavess avatar
Citat:

Järnvägsskolan är en fantastiskt bra skola för övrigt, minst hundrafalt bättre än TCC:s hitte-på-komvux-junk där de sitter i en vanlig skolsal utan tillgång till något annat än litteratur.

TCC har ingenting - bara en torftig och utdragen utbildning i syfte att tjäna pengar.

Haha håller med osten86, det måste vara nere i Skåne då där de har bättre rykte för det har jag aldrig någonsin hört förut, skåningar är ju definitivt ett släkte för sig. Läser själv på TCC i Mjölby, hörde mig för en hel del innan jag började och denna utbildningen har utan tvivel bäst rykte hos operatörerna i resten av landet.

Dessutom förstår jag inte hur man kan grunda uttagningar på betyg och poäng - det är knappast betyget du hade i kemi och idrott som gör dig till en bra eller dålig lokförare, det säger inte ett jävla skit om hur du är som person och därmed missar dem kanske några riktigt kompetenta personer. Det räcker med grundläggande högskolebehörighet tycker jag.

Jag säger inte att Järnvägsskolans utbildning är crap men TCC:s är också bra och definitivt inte så dålig som du vill få det att framstå.
Citera
2012-04-29, 17:03
Medlem
CRCUENTUSs avatar
Det är personer som Basker som man inte vill ha som arbetskollega, riktigt bitter där framme i sin hytt och sprider lögner om allt och alla.

Att det skulle vara någon större skillnad på TCC:s utbildningar och järnvägsskolans utbildning har jag mycket svårt att se. Den stora skillnaden förut var antalet veckor vilket snarare var till fördel för TCC för de flesta eleverna hade redan sin anställning klar när de gick ut på sista LIA-perioden och fick därmed sin utbildning på företaget under de veckorna.

Simulatorn är vi bara lyckliga över att vi slapp, de förarna jag pratat med som gick i Ängelholm tyckte enbart den var trist och totalt meningslös efter att de hade varit ute på sin första LIA-period. Så det skräpet får ni gärna behålla där nere i Skåne!

Att TCC inte skulle ha kompetenta lärare bevisar återigen att du inte har en aning om vad du pratar om eller en inblick i branschen. Det finns lärare med bra många års erfarenhet av yrket, lärare som varit med och utvecklat både tågskyddssystemet ATC och annan teknik.
Citera
2012-04-30, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRCUENTUS
Det är personer som Basker som man inte vill ha som arbetskollega, riktigt bitter där framme i sin hytt och sprider lögner om allt och alla.

Att det skulle vara någon större skillnad på TCC:s utbildningar och järnvägsskolans utbildning har jag mycket svårt att se. Den stora skillnaden förut var antalet veckor vilket snarare var till fördel för TCC för de flesta eleverna hade redan sin anställning klar när de gick ut på sista LIA-perioden och fick därmed sin utbildning på företaget under de veckorna.

Simulatorn är vi bara lyckliga över att vi slapp, de förarna jag pratat med som gick i Ängelholm tyckte enbart den var trist och totalt meningslös efter att de hade varit ute på sin första LIA-period. Så det skräpet får ni gärna behålla där nere i Skåne!

Att TCC inte skulle ha kompetenta lärare bevisar återigen att du inte har en aning om vad du pratar om eller en inblick i branschen. Det finns lärare med bra många års erfarenhet av yrket, lärare som varit med och utvecklat både tågskyddssystemet ATC och annan teknik.

på TCC i Hallsberg har vi även äran att ha den mest rutinerade haveriutredaren, samt en ny lärare som utan tvekan kan allt om säkerhet då han jobbat med det i 18 år på banan som rallare och tsm på dom flesta järnvägssträckorna i sverige.
Citera
2012-05-05, 13:08
Medlem
Citat:
Järnvägsskolan i Ängelholm täcker allt, t ex finns där åtskilliga lok (förvisso främst diesellok typ T43 och Z65) och olika vagnar som man kan utnyttja i praktiska övningar inklusive körning. Skolan har även simulatorer (både en gammal fullstor moderniserad RC-simulator samt nyare simulatorer), men även alla delsystem från lok och vagnar uppbyggda i pedagogiskt syfte.

Påstår inte att man skulle bli en bättre förare i slutändan, men allt man behöver finns inom skolans område - inklusive oerhört kompetenta lärare med specialkunskaper i de olika ämnena.

Nu måste till och med jag lägga mig i.
Som tidigare skribenter skrivit så är även Ängelholm 60 veckor nu annars hade skolan varit tvungen att stänga igen utbildningen.
TCC har väl varit förutseende i detta och ändrade sin utbildning tidigare för att slippa krångel nu.

Förare jag har pratat med har sagt tvärt emot, att TCC's elever varit bättre utbildade och med bättre bredd på kunskapen.
Inte det sagt att Ängelholm spottar ut dåliga förare i slutändan men med mer LIA-tillfällen finns bättre möjlighet att lära sig ute på banorna än inne på en skolgård.
I slutändan när vi alla är klara tror jag att vi är lika goda förare.. Annars skulle dom inte examinera oss får jag hoppas!
Citera
2012-05-07, 00:17
Medlem
Någon annan FB:are som ska plugga i Huddinge i höst?
Citera
2012-05-20, 19:23
Medlem
BizzareAdvokado1989s avatar
Är det någon som vet ifall det planeras en utbildning i Göteborg det här året eller nästa? Jag har sökt runt lite men hittar ingen riktigt information.
Citera
2012-05-22, 11:51
Medlem
Pingis.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BizzareAdvokado1989
Är det någon som vet ifall det planeras en utbildning i Göteborg det här året eller nästa? Jag har sökt runt lite men hittar ingen riktigt information.

Göteborg

Nästa kursstart preliminärt hösten 2013.

Enligt TCC's hemsida.
Citera
2012-05-25, 16:17
Medlem
Dain-Bramages avatar
Citat:
Har jag just kollat upp att det endast var de med ett meritvärde på 18,2 - 24,0 poäng som fick göra det första urvalstestet via internet (totalt 70 personer av ca 1600 sökanden) när jag läste till lokförare i Ängelholm.

De 40 bästa av dessa 70 fick göra en dags liknande tester på plats i Ängelholm, varav 36 fick en plats på utbildningen. Inte helt enkelt att komma in i Ängelholm m a o. Kanske blir det något lättare inför kursstarten denna höst då utbildningen är 60 veckor istället för 40 veckor som det var på min tid (längre utbildning ger färre sökanden kan man anta).

Järnvägsskolan är en fantastiskt bra skola för övrigt, minst hundrafalt bättre än TCC:s hitte-på-komvux-junk där de sitter i en vanlig skolsal utan tillgång till något annat än litteratur. Järnvägsskolan har verkligen allt - rekommenderas varmt!

Lycka till!

Tack för informationen!
Jag har blivit kallad till arbetspsykologiskt test nästa vecka. Så går allt som jag hoppas att det gör pluggar jag i Ängelholm till hösten. Om det är liknande tester på plats som på internet så tror jag nog att det kommer gå bra. Har ganska lätt för den typen av test. Jag har även blivit kallad till TCC's utbildning i Hallsberg nästa vecka, men Ängelholm är målet.
Senast redigerad av Dain-Bramage 2012-05-25 kl. 16:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in