2021-12-09, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Du kan ju hålla lite koll för egen del, en blodtrycksmätare som ändå fungerar rätt bra kostar inte mer än några hundra, om du inte kan låna någon igen eller checka av värdet på vårdcentral.

När du är examinerad och därefter söker arbete kommer du förmodligen få göra en ny hälsokontroll i samband med anställningsbestyren om ca 1 år, har du högt även då kan du ju själv be de ta om blodtrycket efter några minuter, det brukar de göra.

Nu ska vi inte skrämma upp dig om blodtrycket mer, lycka till med utbildningen!

Har fått OK värden när jag gjort nu ikv igen, så är helt hundra att det var pga stress igår.
Verkar som jag har en släng av white coat syndromet helt enkelt, verkar vara ett vanligt fenomen.

”Patienten är frisk. Något hög puls och BT
förklaras av att han är nervös inför undersökningen.” Såhär kan jag läsa i journalen.

Men vad menar du med ytterligare hälsokontroll? Denna skulle väl räcka 3år?
Senast redigerad av WHATISEV 2021-12-09 kl. 03:16.
Citera
2021-12-09, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHATISEV
Har fått OK värden när jag gjort nu ikv igen, så är helt hundra att det var pga stress igår.
Verkar som jag har en släng av white coat syndromet helt enkelt, verkar vara ett vanligt fenomen.

förklaras av att han är nervös inför undersökningen.” Såhär kan jag läsa i journalen.

Flera arbetsgivare brukar göra en ny hälsokontroll innan de anställer, då på sin anlitade företagshälsovård, annars blir det kanske för osäkert för arbetsgivaren om de anställer någon som inte klarar hälsokraven två år senare och som då har hunnit bli tillsvidareanställd.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2021-12-09 kl. 08:04.
Citera
2021-12-09, 09:02
Medlem
Citat:

Vissa företag kanske vill ha en ny vid anställning, men när jag började räckte det med den jag gjorde innan utbildningen, den var ju fortfarande giltig i 2 år. De ville bara att jag gjorde ett nytt drogtest.
Citera
2021-12-09, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Vissa företag kanske vill ha en ny vid anställning, men när jag började räckte det med den jag gjorde innan utbildningen, den var ju fortfarande giltig i 2 år. De ville bara att jag gjorde ett nytt drogtest.

Precis, det skiljer sig lite åt mellan olika arbetsgivare hur de gör, en del kräver en typ av Matrigmatest/MINT (urvalsprov), utdrag ur brottsregister och sjukhistorik samt ny hälsokontroll, med det kan vara helt annat hos en annan arbetsgivare vad de kräver.
Citera
2021-12-09, 16:38
Medlem
Citat:

Citat:
Precis, det skiljer sig lite åt mellan olika arbetsgivare hur de gör, en del kräver en typ av Matrigmatest/MINT (urvalsprov), utdrag ur brottsregister och sjukhistorik samt ny hälsokontroll, med det kan vara helt annat hos en annan arbetsgivare vad de kräver.

Aha, ja men då förstår jag!
Hur länge har ni jobbat med tåg och hur trivs ni? Person eller gods?
Citera
2021-12-09, 23:12
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Flera arbetsgivare brukar göra en ny hälsokontroll innan de anställer, då på sin anlitade företagshälsovård, annars blir det kanske för osäkert för arbetsgivaren om de anställer någon som inte klarar hälsokraven två år senare och som då har hunnit bli tillsvidareanställd.
Under min senaste hälsoundersökning jag gjorde ganska nyligen då jag byter arbetsgivare nästa månad så slapp jag EKG't för att jag gjorde det nyligen (mindre än ett år sedan när jag blev anställd hos min nuvarande arbetsgivare). Behöver visst inte göra igen förrän jag är 40+.
Men allt annat kollades igen.
Citera
2021-12-10, 00:13
Medlem
Citat:
Aha, ja men då förstår jag!
Hur länge har ni jobbat med tåg och hur trivs ni? Person eller gods?
Jobbat i 3,5 år och kör persontåg. Trivs jättebra!
Citera
2021-12-10, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Under min senaste hälsoundersökning jag gjorde ganska nyligen då jag byter arbetsgivare nästa månad så slapp jag EKG't för att jag gjorde det nyligen (mindre än ett år sedan när jag blev anställd hos min nuvarande arbetsgivare). Behöver visst inte göra igen förrän jag är 40+.
Men allt annat kollades igen.
EKG hade inget att göra med att du gjort det nyligen, utan som du är inne på ingår det först från 40 års ålder, förutom just på den inledande undersökningen då det gäller alla.
Citera
2021-12-10, 09:44
Medlem
Du är inte ensam om "white coat syndrome", WHATISEV. Jag hade också aningen högt blodtryck under läkarundersökningen. Läkaren sa att det är vanligt och tog inte om det. Så är blodtrycket alltid för mig. Så fort det ska till att mätas så tänker jag på det och så stiger det direkt. Typ som när man tänker på sin andning.

Dock så hade jag även precis över gränsen på blodsockret, då jag för tillfället var på fastande mage. Han gav det grönt ljus också. Kollade dock upp det efteråt och tydligen spelar "white coat syndrome" in där med. Tog ett långtidssockervärde på vårdcentralen och det var helt normalt och jag behövde inte oroa mig.

Jag jagar upp mig inför kontroller till den grad att det påverkar kroppen så mycket verkar det som. Blir såklart nervös om andra läkare kommer vara mer strikta angående detta.
Citera
2021-12-10, 12:51
Medlem
Citat:
Jobbat i 3,5 år och kör persontåg. Trivs jättebra!

Kul o höra, dom flesta verkar trivas!

Citat:
Ursprungligen postat av heltmeningsloest
Du är inte ensam om "white coat syndrome", WHATISEV. Jag hade också aningen högt blodtryck under läkarundersökningen. Läkaren sa att det är vanligt och tog inte om det. Så är blodtrycket alltid för mig. Så fort det ska till att mätas så tänker jag på det och så stiger det direkt. Typ som när man tänker på sin andning.

Dock så hade jag även precis över gränsen på blodsockret, då jag för tillfället var på fastande mage. Han gav det grönt ljus också. Kollade dock upp det efteråt och tydligen spelar "white coat syndrome" in där med. Tog ett långtidssockervärde på vårdcentralen och det var helt normalt och jag behövde inte oroa mig.

Jag jagar upp mig inför kontroller till den grad att det påverkar kroppen så mycket verkar det som. Blir såklart nervös om andra läkare kommer vara mer strikta angående detta.

Ja exakt så, jag var väldigt nervös så det spelade in en stor roll för mig exakt som för dig.. Däremot tror jag fasen att jag precis hade haft i en snus före jag skulle göra blodtryckstestet påverkade även det, satt och tänkte på det igår kväll och testade mäta efter jag tagit en snus - och ja det steg. Läste en del och blodtrycket kan stiga så mkt som 15-20 mmHg ett tag efter intaget nikotin.

Vet ej om det är rookie av mig att inte veta att nikotin kan ha en så pass markant temporär ökning på BT, men man lär sig något nytt varje dag.
Senast redigerad av WHATISEV 2021-12-10 kl. 12:56.
Citera
2021-12-10, 16:53
Medlem
Citat:
Kul o höra, dom flesta verkar trivas!

Ja exakt så, jag var väldigt nervös så det spelade in en stor roll för mig exakt som för dig.. Däremot tror jag fasen att jag precis hade haft i en snus före jag skulle göra blodtryckstestet påverkade även det, satt och tänkte på det igår kväll och testade mäta efter jag tagit en snus - och ja det steg. Läste en del och blodtrycket kan stiga så mkt som 15-20 mmHg ett tag efter intaget nikotin.

Vet ej om det är rookie av mig att inte veta att nikotin kan ha en så pass markant temporär ökning på BT, men man lär sig något nytt varje dag.

Kan säkert spela in, så undvik snus, annan nikotin och tobak, kaffe, läsk, laktrits och annat blodtryckshöjande så ska du se att du nog får ett bra värde.
Citera
2021-12-12, 17:07
Medlem
Nu fick jag tillbaka intyget och blev godkänd även på blodsocker och dylikt

En sak jag tänkt på som jag ej pratat med läkaren om är att jag har liiiite för lite röda blodkroppar (anemi), jag burkar ligga kring 120-125, medans referensvärdena är 130+, detta är något som går i släkten.. Visst kan inte detta skapa problem i framtiden? Står ju inget om detta i hälsodeklarationen och känner ej av några symptom alls, men kan nog stå någonstans i journalen att jag har lite blodbrist.

Haha jag övertänker kanske lite, är väl fortf nervös..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in