2022-12-04, 00:52
Medlem
ichessys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det är en halvsanning. Det är inte ett automatiskt avslag längre, men det kräver en individuell utredning och bedömning. Polisen kräver t.ex. ett intyg från en psykiatriker. Försvarsmakten kräver att ADHD:n är lindrig och inte medicineras. Är den av starkare grad eller om personen tar medicin så blir det avslag från FM.

Källor:
https://polisen.se/jobb-och-utbildni...sutbildningen/
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/ut...a-fragor/adhd/

Ber om ursäkt, jag borde ha utvecklat svaret.

Exakt som du skriver så beror det på individuell lämplighet m.m Men man blir inte automatiskt diskvalicerad längre. Kan tillägga att de jag känner inom järnvägen inte medicineras mot sin diagnos. En av de gjorde de tidigare men slutade när hen blev vuxen.
Senast redigerad av ichessy 2022-12-04 kl. 01:00.
Citera
2022-12-04, 02:01
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ichessy

Exakt som du skriver så beror det på individuell lämplighet m.m Men man blir inte automatiskt diskvalicerad längre. Kan tillägga att de jag känner inom järnvägen inte medicineras mot sin diagnos. En av de gjorde de tidigare men slutade när hen blev vuxen.
Citera
2022-12-04, 07:45
Medlem
Citat:
Jag känner två stycken, båda har inte sagt något om deras diagnos till arbetsgivaren. Rekommenderar hålla tyst om det då ett dispensförfarande kan dra ut på tiden vilket gjordes i Torleifs fall 2014.

ADHD är dessutom inget hinder för FM och Polisen längre så det borde inte vara något problem.

Farligt dock om man är inblandad i något tillbud/olycka om man har mörkat något, såsom något i hälsodeklarationen, som man ju skriver på med heder och samvete.
De undersöker rätt grundligt isåfall.

Det man ska göra är att berätta om dina medicinska egenskaper och isåfall söka dispens på vanlig sätt.
Citera
2022-12-04, 17:15
Medlem
cumberis avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Farligt dock om man är inblandad i något tillbud/olycka om man har mörkat något, såsom något i hälsodeklarationen, som man ju skriver på med heder och samvete.

Det man ska göra är att berätta om dina medicinska egnskaper och isåfall söka dispens på vanlig sätt.

Hur är det med t.ex. bipolär sjukdom? Lyckas inte hitta någon text där det uttryckligen står om just detta, bara samlingsbenämningen "psykiska sjukdomar" vilket känns lite luddigt. Borde ju finnas nån typ förteckning över exakt vilka diagnoser/diagnoskoder som räknas till psykiska sjukdomar? (har letat precis överallt, ffa på Transportstyrelsen, men förgäves) Vi talar t.ex. läkarintyget nu, där det ska kryssas i ja eller nej. ADHD, epilepsi mm står ju nämnt vid namn liksom, men andra psykiatriska diagnoser som räknas som sjukdomar..? Alla diagnoser har ju en exakt diagnoskod (bokstav+tre(?) siffror). Konstigt om det inte ska finnas någon officiell lista att hitta liksom, utan att behöva ringa nånstans.
Citera
2022-12-05, 21:12
Medlem
Jag har nu min LIA1 som lokförare och träffade en annan som var inne på LIA3 från en annan skola och han hade redan fått anställning med lön två månader innan utbildningen var klar. Hur går man tillväga för att få denna möjlighet egentligen? (jag var dum och frågade inte om denna detalj).

Ska man fråga företaget där man har sin LIA nu direkt om dom vill anställa mig redan nu? Eller kommer dom fråga mig om mina körlärare rekommenderar mig?
Citera
2022-12-05, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokfoeraren
Jag har nu min LIA1 som lokförare och träffade en annan som var inne på LIA3 från en annan skola och han hade redan fått anställning med lön två månader innan utbildningen var klar. Hur går man tillväga för att få denna möjlighet egentligen? (jag var dum och frågade inte om denna detalj).

Ska man fråga företaget där man har sin LIA nu direkt om dom vill anställa mig redan nu? Eller kommer dom fråga mig om mina körlärare rekommenderar mig?

Klockrent exempel på headhunting

Sköter du dig så kommer dom att fråga,min erfarenhet sen tidigare av andra branscher

Verkar ju inte svårt att få jobb om man sköter sina kort rätt
Citera
2022-12-05, 22:39
Medlem
ichessys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy

Det man ska göra är att berätta om dina medicinska egenskaper och isåfall söka dispens på vanlig sätt.
Jag känner en förare som varit inblandad i en liten incident när denna kört på ett djur och det har inte skett något efteråt. Journalerna är privata och företagshälsovården kan bara få ut det om man själv godkänner det. Sedan måste de också veta vilken privat eller offentlig vårdgivare som skrivit en tidigare ADHD diagnos m.m.

De är upp till individen själv att svara på frågorna sanningsenligt, men vad jag vet så har majoriteten av lokförarna med en sådan diagnos mörkat det hela. Orsaken till detta är såklart pga att man vill slippa diskriminering. Jag gjorde själv det.
Senast redigerad av ichessy 2022-12-05 kl. 22:45.
Citera
2022-12-06, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokfoeraren

När företagen är i stort behov av rekrytering så brukar de åka ut till skolorna inför LIA 3 och erbjuda typ alla jobb direkt. MTR har gjort så hela det här året t.ex för att locka folk till Mälartåg.

Men självklart ska du inte sitta och vänta. Om du vet att du vill jobba på ett särskilt ställe så fixa LIA där och ta reda på vem som är gruppchef. Så säger du hej och berättar att du gärna vill jobba där i framtiden, sedan brukar det rulla på.

Det är inte alltid du erbjuds lön innan examen, det beror på desperationen hos operatören, men att landa ett jobb i tidigt stadie brukar gå om du gör ett försök.

Just MTR lär fortsätta att mass-anställa hela nästa år gissar jag så där finns det nog goda möjligheter att bli erbjuden både jobb och lön när du ska ut på LIA 3.
Citera
2022-12-06, 11:11
Medlem
Citat:
Jag känner en förare som varit inblandad i en liten incident när denna kört på ett djur och det har inte skett något efteråt. Journalerna är privata och företagshälsovården kan bara få ut det om man själv godkänner det. Sedan måste de också veta vilken privat eller offentlig vårdgivare som skrivit en tidigare ADHD diagnos m.m.

De är upp till individen själv att svara på frågorna sanningsenligt, men vad jag vet så har majoriteten av lokförarna med en sådan diagnos mörkat det hela. Orsaken till detta är såklart pga att man vill slippa diskriminering. Jag gjorde själv det.

Jag menar större incidenter och olyckor, man behöver inte vara den orsakande, bara inblandad. Påkörning av vilt kan vara otäckt, men brukar inte leda till utredningar vad jag vet.
Citera
2022-12-06, 18:54
Medlem
Hur sköter sig facken för lokförare tycker ni (SEKO, osv)? Gör de ett bra jobb? Ungefär hur många procent av lokförare är med i något fack? Såg att för vanliga arbetare är bara ca 60% med i facket 2022, men det kanske är högre för lokförare?
Citera
2022-12-07, 20:21
Medlem
Killar och tjejer, gubbar och gummor. Vilken skola hade ni valt och varför om ni skulle plugga till lokförare idag? Jag har kommit in på två skolor och vet inte vilken jag ska välja. Båda ligger i södra delen av landet. Mer säger jag inte just nu.
Citera
2022-12-07, 22:31
Medlem
Ni som går och har gått utbildningen..
Vilken del i kursen är svårast/tråkigaste?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in