Citat:
Ursprungligen postat av
Lokfoeraren
Jag har nu min LIA1 som lokförare och träffade en annan som var inne på LIA3 från en annan skola och han hade redan fått anställning med lön två månader innan utbildningen var klar. Hur går man tillväga för att få denna möjlighet egentligen? (jag var dum och frågade inte om denna detalj).
Ska man fråga företaget där man har sin LIA nu direkt om dom vill anställa mig redan nu? Eller kommer dom fråga mig om mina körlärare rekommenderar mig?
När företagen är i stort behov av rekrytering så brukar de åka ut till skolorna inför LIA 3 och erbjuda typ alla jobb direkt. MTR har gjort så hela det här året t.ex för att locka folk till Mälartåg.
Men självklart ska du inte sitta och vänta. Om du vet att du vill jobba på ett särskilt ställe så fixa LIA där och ta reda på vem som är gruppchef. Så säger du hej och berättar att du gärna vill jobba där i framtiden, sedan brukar det rulla på.
Det är inte alltid du erbjuds lön innan examen, det beror på desperationen hos operatören, men att landa ett jobb i tidigt stadie brukar gå om du gör ett försök.
Just MTR lär fortsätta att mass-anställa hela nästa år gissar jag så där finns det nog goda möjligheter att bli erbjuden både jobb och lön när du ska ut på LIA 3.