Citat:
Ursprungligen postat av
JoyyeBoy
Ja du behöver dispens om du äter blodtryckssänkande medicin precis som blodsockermedicin i tablettform som behövs för att klara hälsokraven.
Prata med 1177 om du är orolig för hälsan, tror att denna oro som vi kanske skapat för dig här i forumet spär på din oro för blodtrycket, vilket ju inte var meningen eller bra. Ta det lugnt några dagar och mät ditt blodtryck några dagar.
'' En förare får inte lida av sjukdom eller tillstånd som kan påverka medvetandet eller medföra nedsatt uppmärksamhet, vakenhet, omdöme eller koncentration. Detsamma gäller sjukdomar eller tillstånd som kan orsaka plötslig arbetsoförmåga, nedsättning av balans eller koordination eller en betydande begränsning av rörligheten på så sätt att det kan innebära en risk för trafiksäkerheten.
Det är inte tillåtet att använda läkemedel eller andra ämnen som kan ha sådan inverkan som framgår av första stycket.
Till sådana sjukdomar och tillstånd som avses i första stycket hör alltid
1.hjärtsjukdom, obehandlat
eller inte framgångsrikt behandlat högt blodtryck eller symptomgivande lågt blodtryck eller kärlsjukdomar med risk för medvetandestörningar ''
Detta tolkar jag ej som man måste söka dispans? Eller har jag fått detta kring bakfoten? var tredje person har väl högt blodtryck som e typ 50+, och har man det under kontroll med medicin finns väl noll problem?
Aja, du lär ju veta bättre än mig haha..
Citat:
Ursprungligen postat av
Andersson5035
Han sa aldrig vad jag hade när det var högt, bara att det var lite högt. Jag har kollat blodtrycket minst 1 gång/år hela mitt vuxna liv, typ 20 år. Och har alltid typ 115-120/75-80, oavsett om jag typ gått i massa trappor precis innan/stressat dit osv. Så är allt som det ska ska det inte gå upp för "vanlig" stress. Såg att du testat hemma, och det låter ju bra men hade jag varit du hade jag velat kolla på typ VC också. 97 i puls låter ju galet pga nervositet? Men jag är ingen expert.. vet bara att jag haft typ 65 även om jag varit jättenervös.
Min puls drar alltid iväg lite vid stressiga moment. EKG har ju visat jag inte har något hjärtfel iaf