2021-11-01, 15:03
Medlem
SvenErlandssons avatar
Hej alla tågintresserade, hur skulle ni säga att jobbsituationen ser ut i dagsläget generellt? Jag antar att det varierar var någonstans i landet man befinner sig i.
Citera
2021-11-01, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenErlandsson
Hej alla tågintresserade, hur skulle ni säga att jobbsituationen ser ut i dagsläget generellt? Jag antar att det varierar var någonstans i landet man befinner sig i.

Jag får i stort sett välja själv vart jag vill jobba, I stort sett fri tillgång på Övertid men Facket sätter en gräns på 200h, (plus 50h dispens i vissa fall). Jobbar just nu 8-6 schema, men hjälper till att lösa akuta vakanser när jag är hemma för att fylla på kompkonton o.s.v

Skulle jag säga upp mig idag har jag nytt jobb imorgon, Men självklart har dom geografiska platserna betydelse, vårt företag har ENORMT behov av förare i Göteborg och i norra delarna av landet.
Citera
2021-11-01, 15:50
Medlem
Citat:

Det är ett stort antal kursstarter á 30-35 studerandeplatser vardera till våren 2022.
TCC: 3 st (Boden, Göteborg, Hallsberg)
Protrain: 2 st (Mjölby, Stockholm)
Trafikverket: 1 st (Ängelholm)

6 st kursstarter till våren innebär alltså att minst 180 lokförare kommer examineras till våren 2023. Det ser likadant ut inför följande år vad gäller kursstarter.

Behovet är helt enkelt på grund av förväntade pensionsavgångar (enligt kursanordnarna själva) och att fler tåg sätts in i trafik. T ex kommer Västtrafik sätta in nya X80-snabbtåg med planerad trafikstart för de första tågsätten 2023, och en målsättning att trippla antalet tågresor till 2035 jämfört med 2006 (källa: https://jarnvagar.nu/nu-provkors-nya-x80).

Vidare är det ju enlighet med klimatmålen att resa mer kollektivt. Det är alltså en allmän riktning att öka antalet tågresor, och därmed antalet arbetstillfällen för lokförare!
Citera
2021-11-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stevexz
Jag såg hur lång dit det tog för pilen att gå ner så man måste svara på det och då vet man ju hur mycket tid man har på det andra, sen upprepar du bara det tills du är klar
Men vad gör du om du inte hinner? Det är ju omöjligt att hinna med alla och rätt på den korta tiden. Är det bättre att missa eller att göra mycket färre och 100% rätt?
Citera
2021-11-01, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
Jag får i stort sett välja själv vart jag vill jobba, I stort sett fri tillgång på Övertid men Facket sätter en gräns på 200h, (plus 50h dispens i vissa fall). Jobbar just nu 8-6 schema, men hjälper till att lösa akuta vakanser när jag är hemma för att fylla på kompkonton o.s.v

Skulle jag säga upp mig idag har jag nytt jobb imorgon, Men självklart har dom geografiska platserna betydelse, vårt företag har ENORMT behov av förare i Göteborg och i norra delarna av landet.

Har bekant till mig är i samma sits, får jobba hur mycket övertid han vill. Men facket har gränsen på 200h och +50h som du. Men han jobbar ändå mer än det, dom skriver ner timmarna på papper bara.
Men klart man ska kunna lita på sin arbetsgivare så man inte blir blåst då.

Jag har gjort samma sak, men jobbar inom en annan bransch.

Inget ni har prövat?

Kanske blev lite OT nu.
Citera
2021-11-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Men vad gör du om du inte hinner? Det är ju omöjligt att hinna med alla och rätt på den korta tiden. Är det bättre att missa eller att göra mycket färre och 100% rätt?
Du gör så många du kan på den tid som ges, men gissa inte se till att du faktiskt svarar rätt. Det är väl det som räknas sen när det kommer till antagningen.
Citera
2021-11-01, 20:18
Medlem
Fan va nervöst att vänta på antagningsbesked.
Citera
2021-11-01, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Har bekant till mig är i samma sits, får jobba hur mycket övertid han vill. Men facket har gränsen på 200h och +50h som du. Men han jobbar ändå mer än det, dom skriver ner timmarna på papper bara.
Men klart man ska kunna lita på sin arbetsgivare så man inte blir blåst då.

Jag har gjort samma sak, men jobbar inom en annan bransch.

Inget ni har prövat?

Kanske blev lite OT nu.

självklart kan det ju gömmas undan, läggas som försening på andra tåg eller nåt liknande. men vissa tåg har sådan enorm prio, och bötesbelopp för att tågen inte körs till kund så brukar lite extra övertid som göms undan inte vara mer än en piss i Nilen i jämförelse. Jag tar det mesta i Komp, en del lever för att jobba, jag jobbar för att kunna leva och vara ledig längre perioder istället. jag gör skitjobben mot att jag får ta långledigt ibland.
Citera
2021-11-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Tack för svar
Liten följdfråga
Jakthundar borde reagera på tågtuta, hinner man tuta?

I bilen känns det ofta som man ser vilt i sista sekund även med bra helljus
Hur bra sikt har man med helljus nattmörker på tåget?

Jag har kört på en jakthund och den reagerade inte på tutan (eller någonting annat heller). Den sprang i spåret och hade uppenbart fått vittring på något och var helt i sin egen värld. Jag hade ingen möjlighet att bromsa för att undvika det heller. I 100 km/t rullar ett tungt tåg väldigt snabbt ikapp en hund som springer.

Övriga djur som rådjur och älg reagerar lite dumt på tyfonen. De har en tendens att stanna upp och titta på det som låter istället. Det som var verkat effektivast har varit att sanda och bromsa. Tror ljudet och vibrationen i rälsen får dem att reagera mer. Jag har undvikit en hel del viltolyckor genom att sanda och bromsa istället.

Sikten är ok. Det kan skilja sig mellan olika lokindivider hur bra helljuset är. Är det en dimmig natt är sikten t.ex. väldigt begränsad.
Citera
2021-11-02, 10:08
Medlem
Citat:

Överlag bra. Det är en hel del kurser som startar och antalet nya förare som utbildas ska vara synkroniserat med järnvägsföretagets kommande lokförarbehov. Kommande pensionsavgångar och en förmodad ökad satsning på järnväg kommer göra att behovet av förare ökar.

Det skiljer sig geografiskt däremot så som ny lokförare får man nog beroende på var man bor vara beredd att flytta eller pendla för att få jobb.
Citera
2021-11-03, 15:10
Medlem
Hur går det för er som sökt via TCC i Hallsberg & Boden? Ni som gått vidare till test 3, har ni fått gjort testerna med psykologen än? Jag sökte i Göteborg och vi fick gjort testerna förra veckan. I vårt fall så sa psykologerna redan från början att de inte kommer säga något om resultaten utan det är antagningsbeskeden man får vänta på. Jag funderar på om de kommer börja skicka ut antagningsbeskeden efter att alla gjort del 3 (i Boden & Hallsberg också). Någon här som minns på ett ungefär hur långt tid det tog från att man gjort test 3 till att man fått antagningsbeskedet?
Citera
2021-11-03, 19:18
Medlem
Phrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marmar00
Hur går det för er som sökt via TCC i Hallsberg & Boden? Ni som gått vidare till test 3, har ni fått gjort testerna med psykologen än? Jag sökte i Göteborg och vi fick gjort testerna förra veckan. I vårt fall så sa psykologerna redan från början att de inte kommer säga något om resultaten utan det är antagningsbeskeden man får vänta på. Jag funderar på om de kommer börja skicka ut antagningsbeskeden efter att alla gjort del 3 (i Boden & Hallsberg också). Någon här som minns på ett ungefär hur långt tid det tog från att man gjort test 3 till att man fått antagningsbeskedet?
Kommer du ihåg ungefär hur många ni var som bokade upp er för test 3 i GBG?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in