2017-10-18, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moseby
Det är tydligen mer värdefullt hos företagen om du gått 60 veckors.

Det är klart, kan man välja mellan en som gått 44 veckor eller en som gått 60 veckor så väljer de säkert den som gått längre, om de annars är likvärdiga i sina resultat.

Har hört att MTRs interna utbildning för pendeltågen var i kortaste laget och inte räckte till, tror de flesta behövde mer utbildning och alla blev inte examinerade. Dock var den ju ännu kortare än 44 veckor från början.
Citera
2017-10-18, 15:40
Medlem
JazzyJeffs avatar
Lokförarbeviset man skriver hos Transportstyrelsen - Får man göra omprov tills man klarar det eller är det någon gräns? Vad ska man träna på tycker ni som gjort detta prov?
Citera
2017-10-20, 23:36
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VikingPolis
Hur säker är du på detta? Jag hade nämligen P 79 från min första dag.

Nej det är absolut ingen stor nackdel. Kan inte tänka mig att du blir en så mycket bättre eller attraktivare förare för företagen bara för att du läst 60 veckor. Skulle jag sökt idag hade jag hellre kört på en utbildning på 44 veckor så man snabbare kommer ut i jobb.

Jag är väldigt säker. Alla som kommer från YH ska hamna på utbildningslönen. De andra stegen handlar om antal år i yrket. Är väl bara att gratulera om du hamnade i P79 direkt :-)
Senast redigerad av daniil 2017-10-20 kl. 23:38.
Citera
2017-10-20, 23:37
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzyJeff
Lokförarbeviset man skriver hos Transportstyrelsen - Får man göra omprov tills man klarar det eller är det någon gräns? Vad ska man träna på tycker ni som gjort detta prov?

Du skriver hos Trafikverket på deras kontor där man gör vanliga teoriprov för t.ex. bil. Förfarandet är typ detsamma. Frågorna är rätt simpla och du får nog göra om hur så många gånger du behöver.
Däremot så kostar det väl några hundra kronor varje gång man skriver....
Citera
2017-11-02, 07:32
Medlem
Någon här som gjorde papper/penna-kortintervju i Hallsberg igår? (1/11)
Hur gick det?
Citera
2017-11-05, 13:03
Medlem
Någon som pluggar hos MTR just nu?

Jag har sökt till både TCC och MTR och jag vet inte om jag kommer kunna satsa på båda ansökningarna. Det ska ju tas ledigt från jobb och betalas för läkarundersökningar och liknande.

Om jag bara har tid att satsa på en av ansökningarna finns det någon anledning att välja den ena före den andra?

Många hör verkar ha gått hos TCC men nästan ingen hos MTR?
Citera
2017-11-05, 14:25
Medlem
Anledningen till att nästan ingen ännu gått på MTRs YH-skola är att den är så ny, första kursen började i höstas. Innan dess körde MTR internutbildning som vad jag hört var för kort då den fick förlängas för de flesta studenterna. Men nu är utbildningen ju som vilken av de YH-utbildningarna som helst och CSN-berättigad.

TCC har ju haft utbildningar i flera år, så de vet säkert hur det funkar, vet ännu ej om MTRs utbildning är bra eller inte. Svårt att ge råd, men varför ska du söka båda tänkte du? Tror bara du får göra urvalstester en gång och sedan får du vänta ett tag innan du kan göra dem igen.
Citera
2017-11-05, 15:21
Medlem
Jag tänkte att det fanns en risk att jag klarade intagningsproverna men ändå inte erbjöds plats på utbildningen. Ifall det är många som söker och kanske fler som klarar än det finns plats för.

Sedan trodde jag faktiskt att varje utbildning hade egna intagningsprov, men det är alltså samma prov oavsett till vilken utbildning jag söker?

På MTR:s hemsida:

TCC:s hemsida:

Beskrivningarna låter lite olika så jag trodde att det rörde sig om snarlika men olika test. Men det kanske är samma? Så om jag söker till den ena och misslyckas med testerna ser den andra utbildningen det då? Och stoppar de min ansökan i sådana fall?
Citera
2017-11-05, 18:09
Medlem
Det ska vara snarlika urvalsprover som följer Transportstyrelsens krav.

Nja, det har tidigare varit svårt att fylla kurserna helt eftersom för få klarat testerna, vet inte om det ändrats. Förut var det ca 10-15% av de som gjorde urvalsproverna som klarade dem, nu kanske det har ändrats, men det är ganska många sökande som inte klarar testerna fortfarande.
Citera
2017-11-10, 11:43
Medlem
Tips!! Alla som vill utbilda sig till lokförare, det finns ett separat forum som används av riktiga lokförarelever, de verkar svara väldigt bra på alla olika typer av frågor.

Här finns det:

Lokforarelev.se/forum
Citera
2017-11-10, 22:02
Medlem
Riktiga lokförarelever, finns det oriktiga? ;-)
Citera
2017-11-10, 22:28
Medlem
Pegganns avatar
Tjena! Har alltid gillat tåg sen barnsben och skulle eventuellt tänka mig att jobba som lockförare, dock för godståg.

Behöver alla lokförare gå samma utbildning? Hur enkelt är det att få ett jobb på Green Cargo? Hur ser arbetstiderna ut och är det möjligt att bli stationerad i Stockholmsområdet?
Senast redigerad av Peggann 2017-11-10 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in