2015-06-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van-Basten
Har man endast 2 fel på dessa 20 plattor, har ma ju (extra) bra färgseende
Hej, jag har för några dagar sedan blivit antagen till en lokförarutbildning så länge ett godkänt läkarintyg skickas in i tid.

Är denna undersökning något att oroa sig över?

Någon som vet hur pass god hörsel som krävs?

Tack på förhand.
Citera
2015-06-21, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van-Basten
Har man endast 2 fel på dessa 20 plattor, har ma ju (extra) bra färgseende

Nja, överläkaren kallade det för normalt färgseende, extra bra är det kanske om man klarar alla.
Citera
2015-06-21, 20:57
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenfond123
Hej, jag har för några dagar sedan blivit antagen till en lokförarutbildning så länge ett godkänt läkarintyg skickas in i tid.

Är denna undersökning något att oroa sig över?

Någon som vet hur pass god hörsel som krävs?

Tack på förhand.

Här har du protokollet som läkaren fyller i: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Blanketter/Jarnvag/Trafikmedicin/Halsodeklaration-for-lokforare/

Här finner du regelverken för lokförare hälsokrav: http://www.transportstyrelsen.se/sv/jarnvag/Lokforarkorkort/Trafikmedicin/Regelverk/ (Obs, det står vad dokumenten heter, till höger på sidan kan du söka på dem).

Men man kan säga att du klarar dig om du är frisk, inte käkar mediciner, har bra färgseende och inte brukar droger. Det är inte heller till din fördel om du dricker flera gånger i veckan heller. Men det vet du nog redan.

Trevlig läsning!
Citera
2015-06-22, 22:09
Medlem
Van-Bastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blitzen
Nja, överläkaren kallade det för normalt färgseende, extra bra är det kanske om man klarar alla.
Fast jag menar inte extra bra färgseende, utan (extra) bra färgseende
Men ok, jag ger mej.. Man behöver (ytterst) normalt färgseende..
Citera
2015-06-24, 20:45
Medlem
naavys avatar
var just och klarade psykolog testet, han sa att han skulle rekommendera mig , på mailet man fick av lena står det om rekommenderad med förbehåll

så kan jag anta att jag fick en rekommendation som ger en preliminär plats till utbildningen så länge hälsoundersökningen är OK?
Citera
2015-06-25, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naavy
var just och klarade psykolog testet, han sa att han skulle rekommendera mig , på mailet man fick av lena står det om rekommenderad med förbehåll

så kan jag anta att jag fick en rekommendation som ger en preliminär plats till utbildningen så länge hälsoundersökningen är OK?

Har du sökt i Vännäs tror jag det. Dem verkar ha svårt fylla platserna där. Men maila Lena och fråga hur du ligger till!
Citera
2015-06-26, 23:16
Medlem
naavys avatar
yes gjorde det igår och fick svar idag, och hon sa att jag skulle vänta till tisdag eftermiddag då info skulle kolla
Citera
2015-06-30, 09:50
Medlem
Fridfullts avatar
Skickade in ansökan i lördags med Mjölby som förstahandsval och klarade förtestet.
Mina kunskaper inom exempelvis ellära är obefintliga, fast å andra sidan står det ju på TCC:s
webbplats att inga förkunskaper krävs.
Jag undrar dock om ni som gått utbildningen har förslag på ämnen som kan vara bra att läsa in sig på inför utbildningen (om jag nu blir antagen, vill säga), exempelvis ellära, huvudräkning i matematik, etcetera.

Tack på förhand!
Citera
2015-06-30, 13:12
Medlem
MisterMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Skickade in ansökan i lördags med Mjölby som förstahandsval och klarade förtestet.
Mina kunskaper inom exempelvis ellära är obefintliga, fast å andra sidan står det ju på TCC:s
Jag undrar dock om ni som gått utbildningen har förslag på ämnen som kan vara bra att läsa in sig på inför utbildningen (om jag nu blir antagen, vill säga), exempelvis ellära, huvudräkning i matematik, etcetera.

Tack på förhand!
Läs på lite grundläggande ellära om du vill, det var många som tyckte den delen var knepig men det är inget krav att du ska kunna det i förväg.
Det mest nyttiga du hade kunnat läsa i förväg är själva JTF:en.
Citera
2015-06-30, 13:40
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMonkey
Läs på lite grundläggande ellära om du vill, det var många som tyckte den delen var knepig men det är inget krav att du ska kunna det i förväg.
Det mest nyttiga du hade kunnat läsa i förväg är själva JTF:en.

Stort tack för svaret!
Har själv tänkt att just ellära och JTF kan vara bra att läsa innan, när jag ändå har tid över.
Citera
2015-07-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt

Tack på förhand!

Hallå! Skulle du vilja beskriva hur förtestet gick till? Talserier? Svåra talserier? Allt jag har hittat i denna och liknande trådar är beskrivning av de fortsatta testen man gör på studieorten. Tacksam för svar!
Citera
2015-07-05, 10:12
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbycounty3000
Hallå! Skulle du vilja beskriva hur förtestet gick till? Talserier? Svåra talserier? Allt jag har hittat i denna och liknande trådar är beskrivning av de fortsatta testen man gör på studieorten. Tacksam för svar!

Hej!

Talserierna var något i stil med det test som finns här.
Det var de enkla räknesätten som användes (addition, subtraktion, multiplikation och division).

Varje deltest föregicks av en mycket tydlig instruktion som berättade hur lång tid man hade på sig och vad som skulle göras.
Utöver talserier fanns bl.a. svensk ordförståelse med, där det stod ett ord som du av fyra olika alternativ skulle finna en synonym till.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in