2017-10-12, 19:11
Avslutad
Någon med koll på Traindrivers? Lön, 7/7? Räknas restid som arbetstid?
Citera
2017-10-12, 21:48
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VikingPolis
Lönerevisionen för året på SJ är avklarad.

Lokförare
P 78 - 16 225 kronor
P 79 - 29 470 kronor
P 70 - 33 830 kronor

Där det första steget är under utbildning vilket man inte ens har i egen regi så ganska ointressant.
Steg 2 är första 2 åren och sedan sista lönenivån efter 2 år.

Steg 1 är under internutbildningen efter avslutat YH-utbildning. Dvs ca en månad. Efter första egna turen hamnar du i P 79.
Citera
2017-10-14, 15:55
Medlem
TCC, Protrain och MTR verkar vara de som anordnar lokförarutbildningar just nu.

TCC kör 60 veckor på flera olika orter.
Protrain kör 44 veckor och finns även de på flera olika orter.
MTR kör 44 veckor fast bara i Stockholm.

Vad skiljer utbildningarna åt utöver TCC:s fjorton extra veckor? Är det någon utbildning som sämre rykte eller liknande?
Citera
2017-10-14, 17:30
Medlem
Dom 14 extra veckorna är mer praktik, det behövs då möjligen mindre körning som elev hos ditt nya företag. En del påbörjar sin företagsutbildning på sin sista praktikperiod, så när du examineras från TCC du kan, om du blivit godkänd av ditt företag att börja köra mycket tidigare.
Citera
2017-10-15, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
Dom 14 extra veckorna är mer praktik, det behövs då möjligen mindre körning som elev hos ditt nya företag. En del påbörjar sin företagsutbildning på sin sista praktikperiod, så när du examineras från TCC du kan, om du blivit godkänd av ditt företag att börja köra mycket tidigare.

Är det en stor nackdel att bara ha läst 44 veckor? Eller räknar företagen ändå med att behöva lära upp de nya ett tag?
Citera
2017-10-16, 00:27
Medlem
Innehållet i utbildningen är ju den samma, men att du får mer praktik om du läser 60 istället för 44, du får mer körtimmar, man måste ha ett visst antal timmar övningskörning innan man kan exameniseras, ju fler timmar praktik, ju "mindre" körning behövs när man får anställning hos ett företag, Har varit en tendens att TCC elever varit mer "redo" än hos dom med mindre timmar, det märker även vi som har elever. Om det är så alltid kan jag inte svara på, allt handlar om lämplighet, En del elever kör fantastiskt bra redan första praktiken och en del andra kan knappt nåt trots att dom i stort sett är klara med sin utbildning, det är väldigt varierande. Oavsett om det är Protrain, järnvägsskolan i Ängelholm eller TCC är det varierat. TCC har dock enligt min syn vad jag har haft för elever, över lag varit mer redo och varit "mer" förare när dom börjar jobba.
Citera
2017-10-16, 16:54
Medlem
Hallsberg ser gärna kvinnliga sökande och Huddinge kvinnliga och sökande med svenska som andraspråk. Ganska märkligt att de går öppet med att de kommer prioritera vissa sökande när man kan göra det i smyg.
Citera
2017-10-16, 21:11
Medlem
nej dom kan inte prioritera, dom måste precis som alla andra klara intagningsproven, sen om fler klarar proven än vad som finns platser så erbjuds man alltid andra platser eller första tjing på nästa utbildning. dom "väljer" inte ut vilka som ska få gå utan allt är resultaten på testerna och psykologi-intervjun. dock är det så att det är väldigt många som tror att dom inte kan tillräcklig svenska för att bli lokförare. när jag gick hade vi en amerikan som hade knagglig svenska, han klarade det galant och förstår och gör sig förstådd på svenska i alla moment som krävs inom järnvägen.
Citera
2017-10-16, 23:17
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniil
Steg 1 är under internutbildningen efter avslutat YH-utbildning. Dvs ca en månad. Efter första egna turen hamnar du i P 79.

Hur säker är du på detta? Jag hade nämligen P 79 från min första dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Är det en stor nackdel att bara ha läst 44 veckor? Eller räknar företagen ändå med att behöva lära upp de nya ett tag?

Nej det är absolut ingen stor nackdel. Kan inte tänka mig att du blir en så mycket bättre eller attraktivare förare för företagen bara för att du läst 60 veckor. Skulle jag sökt idag hade jag hellre kört på en utbildning på 44 veckor så man snabbare kommer ut i jobb.
Citera
2017-10-17, 20:47
Medlem
Mosebys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VikingPolis
Nej det är absolut ingen stor nackdel. Kan inte tänka mig att du blir en så mycket bättre eller attraktivare förare för företagen bara för att du läst 60 veckor. Skulle jag sökt idag hade jag hellre kört på en utbildning på 44 veckor så man snabbare kommer ut i jobb.

Det är tydligen mer värdefullt hos företagen om du gått 60 veckors.
Citera
2017-10-18, 02:42
Medlem
Kupos avatar
TCC har 22 veckor praktik jämfört med 20 veckor hos protrain, så den stora skillnaden är antal teoriveckor. På TCC är det också ganska lugnt tempo så det kan kanske vara bättre om man vill jobba vid sidan av studierna. Annars tror jag inte det finns någon direkt fördel med att gå 60 veckor då det bör vara ganska lätt att få jobb oavsett utbildningslängd så länge man sköter sig på LIA.

MTR verkar inte sköta LIA-planeringen speciellt bra men jag vet inte hur det påverkar deras YH-utbildning.
Citera
2017-10-18, 10:51
Medlem
Angående LIA hörde jag att flera handledare på MTR Pendeltåg sagt ifrån sig elever och vill köra själva nu ett tag, kan kanske vara en orsak till svårighet att få LIA-platser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in