2011-10-17, 19:19
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Min tanke var att om de verkligen vill äga en arena borde de försöka köpa loss den tillsammans. Men jag inser att det ska väldigt, väldig, mycket till för att det skulle inträffa.

Förvisso. Det funkar inte riktigt i svensk fotboll dock. Stockholmsarenan går väl på runt 2 miljarder, vilket inte är på tal om att klubbarna kan hosta upp.
Citera
2011-10-17, 21:55
Medlem
Relays avatar
Växjö har en nya Hockeyarena Vida Arena sedan byggs det en ny fotbollsarena för Östers IF som kommer att heta Myresjöhus arena. Det byggs i hela området nu och det rejält och jag som trodde att det aldrig skulle hända något.
Citera
2011-10-17, 21:59
Medlem
Amex88s avatar
Förresten en tanke från i Lördags när man var på Swedbank,
hur tänkte man när man endast byggde 4 stycken biljettluckor till en arena som tar 24.000.
Arenan är ju fin men logistiken kring den är ju för jäkla dålig egentligen.
Sen att man inte kunde köpa bortastå-biljetter där var ju lite störigt också, men jag antar att jag förstår varför då köerna var långa och hade nog blivit en del bråk där då.

Sen är det ju kul att ni har en Djurgårdsflagga ingjuten i betongen under eran ståplats
Jag väntar fortfarande på den dagen den ska ge resultat...
Citera
2011-10-17, 22:07
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Växjö har en nya Hockeyarena Vida Arena sedan byggs det en ny fotbollsarena för Östers IF som kommer att heta Myresjöhus arena. Det byggs i hela området nu och det rejält och jag som trodde att det aldrig skulle hända något.

Öster ser jag gärna i Allsvenskan inom ett par år.
Citera
2011-10-17, 22:10
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Öster ser jag gärna i Allsvenskan inom ett par år.
Du är välkommen att komma då skönt att bli av med Värdelösa Värendsvallen, har aldrig gillat den DDR arenan.
Citera
2011-10-17, 22:16
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Du är välkommen att komma då skönt att bli av med Värdelösa Värendsvallen, har aldrig gillat den DDR arenan.

Absolut kommer jag åka på bortamatchen emot Öster. Öster är ett klassiskt lag som hör hemma i högsta serien. Byter gärna ut Er emot.. Låt oss säga Gefle.
Citera
2011-10-18, 00:52
Medlem
Känner stor bitterhet när man ser nybyggen som Swedbank i malmö,Solna, SA i i STHLM GU i Göteborg.. En arena ska vara sliten, kall, i betong och långt till planen. Dom trogna supportrarna borde prioriteras, Sedan kan man ha en läktare med värme,loger för dom lite finare barnfamiljerna och 50+...
Citera
2011-10-20, 23:23
Medlem
svulles avatar
http://www.youtube.com/watch?v=oOx9ITXcpr0

Då var det officiellt.
Citera
2011-10-22, 12:53
Medlem
Novakks avatar
Det mesta intressanta under arenamötet (AIK) var egentligen FFs presentation av det egna arenaalternativet. I nuläget är det endast vision som ska utredas grundligt ifall den är ekonomiskt genomförbar. Det är, av förklarliga skäl inte vi som kommer stå som ensamma ägare av detta arenakomplex utan som delägare i ett ev. arenabolag, det viktigaste är att vi får äga våra egna arrangemang. Sundbyberg är sammarbetskommunen och tanken är att det ska byggas en fotbollsstadion för 30.000, hockeyarena för 10.000, fullstor inomhushall för fotboll, Hotell, galleria mellan anläggningarna, bowlinhall, nån sorts golf range, bangolf samt en multihall för innebandy, handboll och basket. Galleria, hotell etc. är naturligtvis inte något AIK skall driva. Det exakta läget ville man inte avslöja med hänsyn till Sumpan(?). Kan själv tycka att vissa av dessa byggen känns lite märkliga.

Ett icke namngett byggbolag (Skanska?) har ställt sig positiva till bygget och även gått in med pengar i förprojekteringen (tror jag). Både majoriteten och oppositionen i Sundbyberg är positiva till bygget.

Mer information om kostnader etc. kommer i ett framtida möte. Slutgiltigt beslut kommer tas innan sista oktober 2012, vid ett Ja skall det stå klart 2017(?). Det var väl allt...

En bild på hur det skulle kunna tänkas se ut.
http://jojjesplejs.com/foto_show.php?p=6054&c=114&dir_name=114
Senast redigerad av Novakk 2011-10-22 kl. 12:58.
Citera
2011-10-22, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakk
Det mesta intressanta under arenamötet (AIK) var egentligen FFs presentation av det egna arenaalternativet. I nuläget är det endast vision som ska utredas grundligt ifall den är ekonomiskt genomförbar. Det är, av förklarliga skäl inte vi som kommer stå som ensamma ägare av detta arenakomplex utan som delägare i ett ev. arenabolag, det viktigaste är att vi får äga våra egna arrangemang. Sundbyberg är sammarbetskommunen och tanken är att det ska byggas en fotbollsstadion för 30.000, hockeyarena för 10.000, fullstor inomhushall för fotboll, Hotell, galleria mellan anläggningarna, bowlinhall, nån sorts golf range, bangolf samt en multihall för innebandy, handboll och basket. Galleria, hotell etc. är naturligtvis inte något AIK skall driva. Det exakta läget ville man inte avslöja med hänsyn till Sumpan(?). Kan själv tycka att vissa av dessa byggen känns lite märkliga.

Ett icke namngett byggbolag (Skanska?) har ställt sig positiva till bygget och även gått in med pengar i förprojekteringen (tror jag). Både majoriteten och oppositionen i Sundbyberg är positiva till bygget.

Mer information om kostnader etc. kommer i ett framtida möte. Slutgiltigt beslut kommer tas innan sista oktober 2012, vid ett Ja skall det stå klart 2017(?). Det var väl allt...

En bild på hur det skulle kunna tänkas se ut.
http://jojjesplejs.com/foto_show.php?p=6054&c=114&dir_name=114

Det enda stället jag kan tänka mig är Sundbybergs IP men där är för litet om man ska smälla upp ett megakomplex. Alternativet vore att bygga i Ursvik men det känns inte som AIK land direkt, dessutom saknas både pendeltåg och tunnelbana dit.

Hur som helst så tycker jag att en fotbollsstadion med plats för 30 tusen är för stort för AIK. 20 hade räckt och de få matcher som lockar mer kan man spela på nationalarenan. Skulle intressen helt plötsligt explodera ser man till att arenan enkelt kan byggas ut men som det ser ut idag så drar AIK runt 10-15 tusen huvuddelen av alla matcher en normal säsong.
Citera
2011-10-23, 11:30
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Hur som helst så tycker jag att en fotbollsstadion med plats för 30 tusen är för stort för AIK. 20 hade räckt och de få matcher som lockar mer kan man spela på nationalarenan. Skulle intressen helt plötsligt explodera ser man till att arenan enkelt kan byggas ut men som det ser ut idag så drar AIK runt 10-15 tusen huvuddelen av alla matcher en normal säsong.

Fast det är ju helt fel sätt att tänka på. Ambitionen är väl att växa? Om vi bygger en arena för 20 000 och ett par år senare så snittar vi fulla hus. Ska vi då bygga ut arenan, igen?
Det är väl bättre att bygga en arena om minst 30000, så vi har något att cäxa på under en längre tid.
Citera
2011-10-24, 10:33
Medlem
Intressant hur många av de småföreningar som 2008 var med och drev igenom beslutet om "arenaupprustningen" med minskande av ståplatser och allt vad det var till 2014 nu går ut och gnäller över att det kommer kosta en massa pengar. Vad hade de trott egentligen, att kommunen skulle komma med en stor påse pengar och säga: här ta dessa och bygg lite nytt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in