Citat:
Ursprungligen postat av
Omar Santana
Jag tänkte mest på avtalen, men de löper alltså bara vidare som om ingenting har hänt? Om man nu skulle vilja komma ur dem så går det inte?
Driftkostnaderna lär säkert sjunka, men hur mycket kostar inte ombyggnationen? Man kommer ju fortsättningsvis tvingas lägga nytt gräs när man ska ha konserter, monstertrucks och fan och hans moster.
Det kanske inte är något konstigt att evenemangsarenor går med förlust. Men förlusten lär väl bli väldigt mycket högre vid s.k. skrytbyggen framför funktionella arenor. Varför är det ytterst osannolikt att den konkar? Vi har ju redan sett stora försäljningar, är resterande verkligen villiga att bara fortsätta slänga ner pengar i det stora svarta hålet som NA ändå är. Det är väl även fullt möjligt att köpcentrumet går samma öde till mötes.
Om båda parter (AIK och en ev. ny ägare) skulle komma överens om att ändra/bryta kontraktet så går det förstås att göra det. Men AIK kommer givetvis sätta sig på tvären om det skulle innebära ekonomiska och strategiska nackdelar för klubben.
Visst är det så. Nu är jag inte 100 på hur planerade ombyggnationer kommer se ut eller kosta, men det är väl rimligt att anta att det kan bli en hel del kostnader.
Det ska nog gå väldigt långt innan ägarbolaget ska sättas i konkurs. Peab har ekonomiska intressen i Arenastaden i stort, varför det ligger i deras intresse att fortsätta bedriva arenan. Huruvida Mall of Scandinavia och tillhörande kringbyggnationer kommer bli ekonomiskt gynnsamma vet jag faktiskt inte.
Vi kan nog även förutsätta att det finns reglerade avtal rörande hur ägarna ska bete sig. Det är nog inte bara så att ägare kan avyttra när som helst (SvFF möjligen då undantaget, då man initialt aldrig hade som avsikt att äga arenan). Ambitionen är som alltid - att kunna generera vinst på lång sikt.
Alldeles oavsett så har ju varit en jävla pärs för Peab i alla avseenden. Först debaclet och boten för Tele2 Arena, och nu skenande kostnader för byggnation och drift av Friends. Paulsson-bröderna är nog lite bittra såhär i efterhand.