2013-11-05, 00:15
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Ta en titt på hockeyn, där hittar du enligt mig minst lika töntiga namn, Läkerol Arena, Löfbergs Lila Arena och Cloetta Center för att bara nämna några.
Friends är iaf en antimobbingorganisation, vilket är bättra än ett företagsnamn enligt mig.
Töntigt? Namnet Cloetta Center är både finurligt och lokalt förankrat.
Citera
2013-11-05, 00:26
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig

Just det ja. Har kört runt en del i de trakterna kring Roxen men glömde bort att Cloetta har lång historia i Ljungsbro. Chokladtillverkarna brukar faktiskt ha riktigt coola namn som klingar rätt. Malmö FF borde ju givetvis ha spelat på Stadio Mazetti.
Citera
2013-11-05, 00:33
Medlem
goelens avatar
Kommunens förslag till ombyggnation av Örjans vall. http://www.kvastarna.se/node/25960
Strax över 7000 platser, Halmia vill ha konstgräs. Idiotin har inga gränser.
Citera
2013-11-05, 08:00
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Bra fråga. Snabb kik på ticnet ger:

16 nov: nitro circus
26 nov: volbeat
30 nov: lights (stor EDM-festival från de som arrangerar Summerburst)
5-7 dec: julgalan x3
14 dec: bandy
28 feb-1 mar: Avicii x2
10 maj: Justin Timberlake

Lägg därtill två fotbollslag, och BPs "derbymatcher" och lägre underhållskostnader p.g.a. plast-skiten så tycker jag att det spontant ser bättre ut för Tele2.

Samtidigt var det ju en intensiv period av konserter och evenemang på Friends Arena när den var ny. Swedish House Mafia x3, bandyfinal, Monster Jam/Speeday/whatnot, One Direction, Bruce, Maiden, där samtliga drog fulla hus. Lägg därtill en handfull landskamper per år och 15 AIK-matcher.

Min poäng är att Tele2 är ny. Flowet av frekventa evenemang kommer naturligtvis sjunka även där.

Nej, bägge byggen blir nog ganska jobbiga historier rent ekonomiskt.
Citera
2013-11-05, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Löfbergs Lila är ändå lokalt förankrat. Har varit i Karlstad en gång. Det jag minns bäst är nästan doften när man passerade kaffefabriken. Kännetecken för staden alltså.

Lokalt förankrade namn är ju helt klart att föredra, men även Guldfågeln arena är lokalt och det är bland de sämst klingande arenanamnen enligt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig

Vad är det finurliga?

Sen tycker jag nog att de flesta sponsornamnen låter okej när man väl har vant sig. Friends Arena låter inte helt knasigt ändå nu när man hört det så mycket.
Citera
2013-11-05, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Lokalt förankrade namn är ju helt klart att föredra, men även Guldfågeln arena är lokalt och det är bland de sämst klingande arenanamnen enligt mig.

Vad är det finurliga?

Sen tycker jag nog att de flesta sponsornamnen låter okej när man väl har vant sig. Friends Arena låter inte helt knasigt ändå nu när man hört det så mycket.
Center... "Centrum" typ? Ställe.

Center... Cloetta chokladen.
Citera
2013-11-05, 10:57
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jag vet inte, visst att Landslaget kanske dragit fullt (antar det) och AIK har väl ett hemmasnitt på 18900 gånger 15 som ger oss 283 500 pers. Bara vid Bruce Springsteens 3 konserter var det väl 195 000 och sen drog ju dom där Swedish House Mafia fullt som satan ett par gånger också så, näe.. Konserterna drar nog mer tillslut.
Varför sitter ni och jämför vilka som fyller arenan? Det intressanta är väl vilka som betalar mest i hyra. Nu betalar säkert evenemangsarrangörerna mer men det finns ju flera andra anledningar till att vilja ha fasta hyresgäster som skriver långa avtal.

Men det vore ju bra typiskt om SvFF överger det sjunkande skeppet före oss. Men det känns väldigt osannolikt, troligtvis sitter de på ett bra mycket längre avtal än oss.

Någon som vet hur det blir om arenan går i konkurs förresten?
Citera
2013-11-05, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RtzyWx
Center... "Centrum" typ? Ställe.

Center... Cloetta chokladen.

Det borde jag såklart fattat Lite finurligt var det ju.
Citera
2013-11-05, 11:13
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana
Varför sitter ni och jämför vilka som fyller arenan? Det intressanta är väl vilka som betalar mest i hyra. Nu betalar säkert evenemangsarrangörerna mer men det finns ju flera andra anledningar till att vilja ha fasta hyresgäster som skriver långa avtal.

Men det vore ju bra typiskt om SvFF överger det sjunkande skeppet före oss. Men det känns väldigt osannolikt, troligtvis sitter de på ett bra mycket längre avtal än oss.

Jämför och jämför.. Jag slängde bara in lite statistik i diskussionen.
Går arenan i konkurs tas den väl hand om staden och Solna räknar ju att gå med plus på denna när hela Arenastaden är uppbyggd (enligt dom själva på P4 igår).
Citera
2013-11-05, 11:15
Medlem
svulles avatar
Citat:

Om Arenabolaget skulle försättas i konkurs (vilket är ytterst osannolikt), så kommer det ju helt sonika att köpas upp. Om det sedan sker till ett kraftigt rabatterat pris (precis som skedde i Köpenhamn med Parken) så har det ingen direkt påverkan på AIK under den aktuella kontraktstiden eftersom vårt utarbetade kontrakt fortsatt gäller. Sen kan det naturligtvis få effekter på längre sikt när det kommer till att omförhandla avtal.

När väl gräsproblemet löses så kommer ju bara det dra ned driftkostnaderna kraftigt. Det är ju avsaknaden av fungerande fläktar som har gjort att gräset har förstörts mer eller mindre direkt efter att det har lagts.

Det är generellt inte ovanligt att evenemangsarenor går med förlust. Det är snarare regel än undantag. Det är så ofantligt dyrt att bygga moderna arenaanläggningarna att det aldrig är försvarbart rent ekonomiskt (om man tänker i termer av avkastning för ägare, Opportunity cost of capital och så vidare). Så nej, varken Peab, Jernhusen, Fabege eller Solna kommun kan förvänta sig att få tillbaka sina pengar, i alla fall inte med en något så när respektabel ROI.
Citera
2013-11-05, 11:34
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Om Arenabolaget skulle försättas i konkurs (vilket är ytterst osannolikt), så kommer det ju helt sonika att köpas upp. Om det sedan sker till ett kraftigt rabatterat pris (precis som skedde i Köpenhamn med Parken) så har det ingen direkt påverkan på AIK under den aktuella kontraktstiden eftersom vårt utarbetade kontrakt fortsatt gäller. Sen kan det naturligtvis få effekter på längre sikt när det kommer till att omförhandla avtal.

När väl gräsproblemet löses så kommer ju bara det dra ned driftkostnaderna kraftigt. Det är ju avsaknaden av fungerande fläktar som har gjort att gräset har förstörts mer eller mindre direkt efter att det har lagts.

Det är generellt inte ovanligt att evenemangsarenor går med förlust. Det är snarare regel än undantag. Det är så ofantligt dyrt att bygga moderna arenaanläggningarna att det aldrig är försvarbart rent ekonomiskt (om man tänker i termer av avkastning för ägare, Opportunity cost of capital och så vidare). Så nej, varken Peab, Jernhusen, Fabege eller Solna kommun kan förvänta sig att få tillbaka sina pengar, i alla fall inte med en något så när respektabel ROI.
Jag tänkte mest på avtalen, men de löper alltså bara vidare som om ingenting har hänt? Om man nu skulle vilja komma ur dem så går det inte?

Driftkostnaderna lär säkert sjunka, men hur mycket kostar inte ombyggnationen? Man kommer ju fortsättningsvis tvingas lägga nytt gräs när man ska ha konserter, monstertrucks och fan och hans moster.

Det kanske inte är något konstigt att evenemangsarenor går med förlust. Men förlusten lär väl bli väldigt mycket högre vid s.k. skrytbyggen framför funktionella arenor. Varför är det ytterst osannolikt att den konkar? Vi har ju redan sett stora försäljningar, är resterande verkligen villiga att bara fortsätta slänga ner pengar i det stora svarta hålet som NA ändå är? Det är väl även fullt möjligt att köpcentrumet går samma öde till mötes.

Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jämför och jämför.. Jag slängde bara in lite statistik i diskussionen.
Går arenan i konkurs tas den väl hand om staden och Solna räknar ju att gå med plus på denna när hela Arenastaden är uppbyggd (enligt dom själva på P4 igår).
Okej, kanske misstolkade just ditt inlägg. Ber om ursäkt.

Tror inte Solna är så sugna på att köpa loss arenan/arenastaden med tanke på ryktet. Sen är det väl borgerlig majoritet i Solna, därav även en ideologisk motsägelse i statligt ägande.
Senast redigerad av Omar Santana 2013-11-05 kl. 11:40.
Citera
2013-11-05, 11:43
Medlem
svulles avatar
Citat:
Jag tänkte mest på avtalen, men de löper alltså bara vidare som om ingenting har hänt? Om man nu skulle vilja komma ur dem så går det inte?

Driftkostnaderna lär säkert sjunka, men hur mycket kostar inte ombyggnationen? Man kommer ju fortsättningsvis tvingas lägga nytt gräs när man ska ha konserter, monstertrucks och fan och hans moster.

Det kanske inte är något konstigt att evenemangsarenor går med förlust. Men förlusten lär väl bli väldigt mycket högre vid s.k. skrytbyggen framför funktionella arenor. Varför är det ytterst osannolikt att den konkar? Vi har ju redan sett stora försäljningar, är resterande verkligen villiga att bara fortsätta slänga ner pengar i det stora svarta hålet som NA ändå är. Det är väl även fullt möjligt att köpcentrumet går samma öde till mötes.

Om båda parter (AIK och en ev. ny ägare) skulle komma överens om att ändra/bryta kontraktet så går det förstås att göra det. Men AIK kommer givetvis sätta sig på tvären om det skulle innebära ekonomiska och strategiska nackdelar för klubben.

Visst är det så. Nu är jag inte 100 på hur planerade ombyggnationer kommer se ut eller kosta, men det är väl rimligt att anta att det kan bli en hel del kostnader.

Det ska nog gå väldigt långt innan ägarbolaget ska sättas i konkurs. Peab har ekonomiska intressen i Arenastaden i stort, varför det ligger i deras intresse att fortsätta bedriva arenan. Huruvida Mall of Scandinavia och tillhörande kringbyggnationer kommer bli ekonomiskt gynnsamma vet jag faktiskt inte.

Vi kan nog även förutsätta att det finns reglerade avtal rörande hur ägarna ska bete sig. Det är nog inte bara så att ägare kan avyttra när som helst (SvFF möjligen då undantaget, då man initialt aldrig hade som avsikt att äga arenan). Ambitionen är som alltid - att kunna generera vinst på lång sikt.

Alldeles oavsett så har ju varit en jävla pärs för Peab i alla avseenden. Först debaclet och boten för Tele2 Arena, och nu skenande kostnader för byggnation och drift av Friends. Paulsson-bröderna är nog lite bittra såhär i efterhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in