Citat:
Ursprungligen postat av Diamantina
Njae... faktum är att man är mycket försiktig med att ge vårdnaden till enbart den ena föräldern numer. Man tilldömer nästan uteslutande til gemensam vårdnad oavsett om den ena föräldern är kriminell, våldsam, pedofil eller t ex har problem med droger. Sedan kan man ha mer eller mindre s k umgängesrätt. En mamma som gömmer sitt barn för att pappan är våldsam eller för att hon misstänker att han förgriper sig på barnet blir snabbt dömd för "egenmäktigt förfarande"
Njae... Jo jag vet att det är gemensam vårdnad som är alternativ ett för domstolarna då det, mer eller mindre, presumeras vara barnets bästa. Dock tror jag att det ska mer till för att en pappa ska få ensam vårdnad jämfört med vad som gäller för en mamma. Dessutom kan den fördel jag åsyftar leda till att det blir delad vårdnad istället för ensam vårdnad för pappan.
Denna fördel kan också variera från domstol till domstol beroende på hur moderna domarna är i sitt synsätt vad gäller könsroller. Många gamla stofiler har nog kvar uppfattningen att det är mamman som är bäst lämpad som förälder och därför får hon en fördel, även om det inte ska vara så enligt lag.