2007-05-15, 10:17
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Kommer domen att överklagas? Jag är inte lika övertygad om att HR skulle komma till samma slutsats. Det är ju till syvende och sist en bedömningsfråga om man tror att grabbarna inte fattade vad de sysslade med.

Vad har du för juridiska skäl för det anatagandet?
2007-05-15, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xallo

Kort sagt, domen är riktig. Sen kan man ju naturligtvis ha just moraliska invändningar men de har ingenting med lagen att göra.

Jag har utifrån Ignatius I upplysande förklaringar också förstått att domen är riktig med hänsyn till den nu gällande lagstiftningen. Det är följaktligen lagstiftningen kring sexualbrottslagen som måste revideras om man anser att de bägge grabbarnas agerande borde betraktas som brottsligt, även om de inte kan dömas retroaktivt. Driver ngn frågan i riksdagen och dess utskott? Finns det t o m ngt förslag till förändring av sexualbrottslagen på remiss hos lagrådet eller så?
2007-05-15, 10:33
Medlem
Fernets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Precis som övrig lagstiftning eftersträvar sexualbrottslagen att aldrig döma någon för ett brott de inte har begått.
Så sant och också helt riktigt naturligtvis. Tyvärr verkar denna princip inte bara komma före men ibland användas direkt emot en annan princip; I en domstol är vi alla är lika inför lagen.
Hur mycket och om din grupptillhörighet är dig till gagn eller ej beror vidare på i vilket sammanhang det gäller. I en vårdnadstvist t.ex. är det alltid till gagn att vara kvinna.
Principen om Hellre fria än fälla kommer alltid per automatik så fort ett omtalat domslut kommer upp till diskussion. Men så länge den inte är konsekvent kan det ju kvitta.
2007-05-15, 12:38
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I

Frågan är ju två, tror man på henne eller inte, tror man på henne är ju nästa frågan om det förelåg ett uppsåt, i TR hävdade man det inte gjorde det, eftersom det inte fastslås att pojkarna inte förstod att hon inte var med på noterna. Om HR tar upp fallet, och följer fråga ett, så återstår att avgöra huruvida pojkarna förstod eller inte. Det kallar jag för bedömningsfråga.
2007-05-15, 13:22
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I

Naturligtvis finns det utrymme för tolkning i ett sådant här fall.
2007-05-15, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet
Så sant och också helt riktigt naturligtvis. Tyvärr verkar denna princip inte bara komma före men ibland användas direkt emot en annan princip; I en domstol är vi alla är lika inför lagen.
Hur mycket och om din grupptillhörighet är dig till gagn eller ej beror vidare på i vilket sammanhang det gäller. I en vårdnadstvist t.ex. är det alltid till gagn att vara kvinna.
Principen om Hellre fria än fälla kommer alltid per automatik så fort ett omtalat domslut kommer upp till diskussion. Men så länge den inte är konsekvent kan det ju kvitta.

Jag håller med dig om att en kvinna, i praktiken, ofta har en fördel i vårdnadstvister. Dock förstår jag inte hur du får in "hellre fria än fälla" i en vårdnadstvist. Även om föräldrar ofta anklagar varandra för diverse lagvidrigt och omoraliskt agerande tar domstolen inte ställning till huruvida någon av föräldrarna begått något brott. Med andra ord, det finns inte någon som "fälls" inte i ett sådant mål.
2007-05-15, 20:59
Medlem
Diamantinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samp_majk
Jag håller med dig om att en kvinna, i praktiken, ofta har en fördel i vårdnadstvister. Dock förstår jag inte hur du får in "hellre fria än fälla" i en vårdnadstvist. Även om föräldrar ofta anklagar varandra för diverse lagvidrigt och omoraliskt agerande tar domstolen inte ställning till huruvida någon av föräldrarna begått något brott. Med andra ord, det finns inte någon som "fälls" inte i ett sådant mål.
Njae... faktum är att man är mycket försiktig med att ge vårdnaden till enbart den ena föräldern numer. Man tilldömer nästan uteslutande til gemensam vårdnad oavsett om den ena föräldern är kriminell, våldsam, pedofil eller t ex har problem med droger. Sedan kan man ha mer eller mindre s k umgängesrätt. En mamma som gömmer sitt barn för att pappan är våldsam eller för att hon misstänker att han förgriper sig på barnet blir snabbt dömd för "egenmäktigt förfarande"
2007-05-15, 21:03
Medlem
wilt99s avatar
Ber på förhand om ursäkt om det nämnts tidigare men ikväll kl 22 sänds följande på SVT1.

22.00 Argument
22.00-23.00 I en uppmärksammad våldtäktsrättegång slog tingsrätten fast att den målsägande kvinnan tvingats till samlag samtidigt som det inte går att bevisa att männen hade uppsåt att våldta. Männen friades därför. Var det rätt eller fel? Programledare: Linda Olofsson och Helena Wink.
2007-05-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilt99
Ber på förhand om ursäkt om det nämnts tidigare men ikväll kl 22 sänds följande på SVT1.

22.00 Argument
22.00-23.00 I en uppmärksammad våldtäktsrättegång slog tingsrätten fast att den målsägande kvinnan tvingats till samlag samtidigt som det inte går att bevisa att männen hade uppsåt att våldta. Männen friades därför. Var det rätt eller fel? Programledare: Linda Olofsson och Helena Wink.
Borde inte SVT vänta tills domen vunnit laga kraft iaf?
2007-05-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamantina
Njae... faktum är att man är mycket försiktig med att ge vårdnaden till enbart den ena föräldern numer. Man tilldömer nästan uteslutande til gemensam vårdnad oavsett om den ena föräldern är kriminell, våldsam, pedofil eller t ex har problem med droger. Sedan kan man ha mer eller mindre s k umgängesrätt. En mamma som gömmer sitt barn för att pappan är våldsam eller för att hon misstänker att han förgriper sig på barnet blir snabbt dömd för "egenmäktigt förfarande"

Njae... Jo jag vet att det är gemensam vårdnad som är alternativ ett för domstolarna då det, mer eller mindre, presumeras vara barnets bästa. Dock tror jag att det ska mer till för att en pappa ska få ensam vårdnad jämfört med vad som gäller för en mamma. Dessutom kan den fördel jag åsyftar leda till att det blir delad vårdnad istället för ensam vårdnad för pappan.

Denna fördel kan också variera från domstol till domstol beroende på hur moderna domarna är i sitt synsätt vad gäller könsroller. Många gamla stofiler har nog kvar uppfattningen att det är mamman som är bäst lämpad som förälder och därför får hon en fördel, även om det inte ska vara så enligt lag.
2007-05-15, 21:33
Medlem
Vagabondens avatar
Vill någon vänlig själ PM:a domen till mig?
Skulle "behöva" den.
2007-05-15, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Vill någon vänlig själ PM:a domen till mig?
Skulle "behöva" den.
Den är postad tidigare i tråden. Men här kommer en repris.
http://www.lexnova.se/show_legalcase.php?legalcase=894

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in