Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Angående mina kunskaper så har du uppenbarligen missat några av mina inlägg på slutet här (du kanske var så betagen av mig personligen?) där jag utförligt beskriver hur jag skaffat mig dessa kunskaper och erfarenheter.
Ja vad säger du egentligen om dina kunskaper, jag får väl fortsätta citerandet:
”Det är absolut tvunget att studera allt detta själv och det tar lång tid. Det finns inga genvägar. Det är därför enbart välutbildade och erfarna proffs – oavsett yrkeskategori – som ska syssla med dessa frågor”. Med detta ska man väl tolka att du ser dig som som ett proffs utan att vara jurist. Vi i pöbeln ska då således strunta i att engagera oss i dessa frågor.
Hur proffsig är du då:
”Jag anser att alla TYPER av brott ska avhandlas i domstol. Dock inte ALLA brott” Varför ska dock inte alla brott avhandlas i domstol? Vad är det för brott du inte vill ha i domstol?
Så en anmäld våldtäkt ska behandlas på samma sätt som en grannen har fällt ett par träd? Vem ska avgöra vilka fall som ska gå till domstol och vilka som ska hanteras genom att parterna talar lite med varandra? Är det t.ex. i fall där parterna känner varandra sedan tidigare som polisen ska ”pliktskyldigt plita ner anmälningarna och sedan placera dem i någon pärm”. Det kanske även ska gälla alla fall där parterna tidigare haft sex med varandra? Menar du att våldtäkt aldrig kan förekomma om man har haft sex tidigare? Ska det då alltid räknas som ett ”relationsdrama”.
I mitt första inlägg hade jag exempel på förvirrade och onyanserade inlägg om normala underlivsskador, ömkande ord om 21-åringen och kommentarer om att det i det här fallet var tjejen som var problemet/eldhärden.
Slutligen ditt inlägg "Min gissning bygger på att jag satt mig in grundligt i enskilda fall, läst domarna, jämfört dem med de faktiska förhören, allt som kommit fram i förundersökningarna, snackat med läkare och diskuterat problematiken med en mängd jurister. Det är med dessa erfarenheter i ryggen som jag utvecklat en egen "översättningsbyrå" för att försöka förklara för vanligt folk vad som egentligen menas när domstolar skriver si och så. Detta kan ju förstås upplevas som väldigt provocerande av juristerna."
Det ger mig snarare känslan av en rättshaverist, vilket kan förklara de snurriga (men enligt dig själv skickliga) gissningarna och den snåriga argumentationen.