2007-09-11, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omniscientia
Att Expressen sedan inte har mer journalistisk integritet än att genom ett fett löp låta J.K's oemotsagda partsinlaga sälja lösnummer säger en hel del om hur nämnda herrar Otto Sjöbergs och Carl-Johan Bonniers (brist på) värderingar styr redaktionsarbetet.

Men att "offren" fått stå oemotsagda och därtill uttalat sig om saker som efter att förundersökning blivit klar och kommit ut (fall 1) och åtal lagts ner (fall 2) inte känns helt sanningsenliga (ett flertal gånger i flera tidningar) är inget problem eller Jag blir trött på mentaliteten att man alltid är skyldig så fort man anklagats för något, skitsamma om man senare frisläpps.
2007-09-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justasone
Men att "offren" fått stå oemotsagda och därtill uttalat sig om saker som efter att förundersökning blivit klar och kommit ut (fall 1) och åtal lagts ner (fall 2) inte känns helt sanningsenliga (ett flertal gånger i flera tidningar) är inget problem eller Jag blir trött på mentaliteten att man alltid är skyldig så fort man anklagats för något, skitsamma om man senare frisläpps.

JAG HÅLLER MED TILL 100 %!
Det är en fara med folkdomstolar i media.
2007-09-13, 22:29
Medlem
Erzengels avatar
Nån som hört om dom åkt på däng ännu? Själv hört att adresser efterfrågas från alla möjliga håll, å det är nog inte för säga, Grattis killen vi gillar din stil.
2007-09-13, 22:46
Bannlyst
Har inte hört något om att dom skulle åkt på däng precis, men några loskor har hittat sina mål och ganska mycket galla har spytts.

Dom verkar ha flytt Stureplan också. Kanske lika bra det.
2007-09-13, 23:01
Medlem
Erzengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.I.A
Har inte hört något om att dom skulle åkt på däng precis, men några loskor har hittat sina mål och ganska mycket galla har spytts.

Dom verkar ha flytt Stureplan också. Kanske lika bra det.

Bara man inte hör dom e på söder och på samma krog som en annan dårå. Ingen aning hur dom ser ut, men nån rackare skulle väl påpeka det iaf.

Dock om dom hänger på Bullen eller 54:an så slipper man dom iaf.
2007-09-14, 10:25
Medlem
Fula Gubbens avatar
Vilka ska få "däng"? Killarna som blev frisläppta, eller tjejerna som gjorde den falska våldtäktsanmälan?
2007-09-14, 10:28
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Måhända, men vi har den media vi förtjänar.

Absolut inte.

När papperstidningarna försvunnit har vi de media vi förtjänar.
2007-09-14, 11:19
Medlem
omniscientias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Absolut inte.

När papperstidningarna försvunnit har vi de media vi förtjänar.
Du menar: Vi ska bara sjunka ytterligare något ner i träsket, nästippen är fortfarande stundtals över ytan.
2007-09-14, 11:49
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Vilka ska få "däng"? Killarna som blev frisläppta, eller tjejerna som gjorde den falska våldtäktsanmälan?
FG: Jag vet inte hur mycket du är ute på Stureplan, men jag anser att din förenkling kan behöva lite komplement.

På ställena där JK & co figurera(r)de är det helt killen som sätter standard. De tjejer med lägst karaktär/högst begär att bli accepterade, rättar sig helt enkelt efter killarnas - ofta helt störda - preferenser.

Eftersom det alltid kommer att finnas en annan tjej runt champagnebordet som är beredd att gå "längre", finns det längre ingen klar gräns för killarna, och frågan om faktiska preferenser (dvs, om tjejen eller killen skulle levt i Brunflo, med en stadig pojkvän/flickvän, och vilken sorts sex de då skulle idkat för maximal personlig njutning) blir helt svävande och mer externt styrd (a lá "Analsex är inne nu").

Det här var förvisso en utläggning men vet att på det hela håller jag med dig FG. Jag försöker bara bidra med ett perspektiv på hur komplicerat det faktiskt är. Det är liksom killarnas livsstil/preferenser som drivit många av de här tjejerna att bete sig på ett visst sätt. Och det är inte teori, det är faktum, eftersom jag också stått runt att antal champagnebord och observerat "hierarkin", även om jag personligen anser den förkastlig.

Så det är inte konstigt att vissa tjejer totalt ballar ur. Orättvist mot killarna? Ja. Men det är inte (för mig) lika lätt att fördöma ett drinkluder för dålig karaktär, som det är att fördöma en som helt sätter gränserna både för sig själv och för den 'törstande' (pun intended) omgivningen.

MEN JA. Jag är också negativ till lynchstämningen. Jag gillar inte visst beteende (skyldig till våldtäckt eller ej) men fine, jag kan fortfarande vara objektiv.
2007-09-14, 13:28
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
FG: Jag vet inte hur mycket du är ute på Stureplan, men jag anser att din förenkling kan behöva lite komplement.

På ställena där JK & co figurera(r)de är det helt killen som sätter standard. De tjejer med lägst karaktär/högst begär att bli accepterade, rättar sig helt enkelt efter killarnas - ofta helt störda - preferenser.

Eftersom det alltid kommer att finnas en annan tjej runt champagnebordet som är beredd att gå "längre", finns det längre ingen klar gräns för killarna, och frågan om faktiska preferenser (dvs, om tjejen eller killen skulle levt i Brunflo, med en stadig pojkvän/flickvän, och vilken sorts sex de då skulle idkat för maximal personlig njutning) blir helt svävande och mer externt styrd (a lá "Analsex är inne nu").

Det här var förvisso en utläggning men vet att på det hela håller jag med dig FG. Jag försöker bara bidra med ett perspektiv på hur komplicerat det faktiskt är. Det är liksom killarnas livsstil/preferenser som drivit många av de här tjejerna att bete sig på ett visst sätt. Och det är inte teori, det är faktum, eftersom jag också stått runt att antal champagnebord och observerat "hierarkin", även om jag personligen anser den förkastlig.

Så det är inte konstigt att vissa tjejer totalt ballar ur. Orättvist mot killarna? Ja. Men det är inte (för mig) lika lätt att fördöma ett drinkluder för dålig karaktär, som det är att fördöma en som helt sätter gränserna både för sig själv och för den 'törstande' (pun intended) omgivningen.

MEN JA. Jag är också negativ till lynchstämningen. Jag gillar inte visst beteende (skyldig till våldtäckt eller ej) men fine, jag kan fortfarande vara objektiv.

Du har säkert rätt -- men det som många inte verkar fatta är att detta inte är något nytt -- så har det sett ut i årtionden, eller årtusenden om man är lite filosofiskt lagd. Mycket av hysterin kring Farsta-stekarna och drinkludren känns väldigt nattstånden; fenomenet och de underliggande mekanismerna är ju lika gamla som alkohol och smink.

Allt det här upprörda och överdrivna kringsnacket kanske drivs av 19-åringar som börjar upptäcka hur vuxenvärlden funkar, när den är som sämst? Någon ska få stryk av "torpeder" eller jagas från stan? Tjenare. Det är ju rena skolgårds-snacket.

Därmed inte sagt att våldtäktsmän inte ska sättas dit, förutsatt att man kan belägga att våldtäkt begåtts.

- F.G
2007-09-14, 13:37
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Jupp, som sagt, du har helt rätt och jag menar inte att argumentera, då jag håller med. Jag bara delar med mig av min personliga syn på hur en "falskanmälan" kan uppstå. Dvs, att mycket som ligger till grund för situationen som leder till en falskanmälan, får stå på killens egen räkning. Detta i fall av "drinkludervåldtäcktsfall".

(...och, såklart, kvinnan i frågas svaga karaktär, som låter sig formas. Men det får man hymla lite om, eftersom det inte är PK - schyshhh )
2007-09-14, 14:55
Medlem
finde3213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Jag kan berätta för dig att killarna blir friade även i hovrätten.

För det första är det omöjligt att döma dem eftersom det dräller av teknisk bevisning och denna talar inte för tjejen. Hade ord stått mot ord hade hon haft en mycket stor chans. Men inte nu. Bevisningen är alldeles för stark mot henne.

För det andra så blir det ännu värre för henne i hovrätten eftersom försvaret hittat ytterligare grejer som sänker hennes påstående. Det finns alltså NYA bevis.

Jag kan bara beklaga att du gått på mediernas hetskampanj och deras redovisning av tingsrättens dom. Ett exempel på detta är hur medierna beskrev Fall 2. Det föll samman när resultatet av de tekniska undersökningarna trillade in. Dessa sänkte också tjejens väninnan som nu bevisligen ljugit.

De uppgifter jag har är att åklagaren och polisen just nu funderar på hur de ska gå vidare mot väninnan. Det är alltså inte omöjligt att hon snart kommer att gripas och förhöras.

Den tjej som anmälde våldtäkten jobbar polisen också emot. Där är det svårare eftersom hon hävdar att hon inte minns mycket. Därför finns heller inte mycket att sätta dit henne för. Men det finns vissa sms som talar både mot henne och väninnan på ett väldigt pinsamt sätt. Det kan gå. Vi får avvakta.

Det är också möjligt att Fall 2 kan komma att användas mot tjejen i det första fallet. Och detta är intressant. Fortsättning följer...

Hur går det med detta? Grips hon snart?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in