2011-01-16, 21:44
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazcush
Jag har lite basala frågor ang. handboll, då jag just blivit intresserad. Ledsen om jag ställer frågan i fel tråd. Jag har letat efter svar, men inte hittat.

-Vad är tekniska fel?
-Vad gör de olika positionerna? (M9, V6 osv.)
-När är det spelarna ska passa tillbaka till målvakten? (jag tror att de gör det innan de går till anfall)
-Vad menas när man spelar 3-3? (tror att det hette så)
-Vad är offensiv foul?
-Hur ser jag om en match är "bra"?
-Vad händer när bollen går utanför? (ibland ser jag att målvakten plötsligt får den)
-Annat som kan vara bra att veta om man nyligen intresserat sig för handboll??

Ni får ursäkta mina tämligen dumma frågor.

Vänligen

-Tekniskt fel är när anfallande laget blir av med bollen utan att komma till avslut(ex. passningsmiss, tappad boll, dubbelstuds, felaktig spärr etc.)
-De olika positonerna berättar vilken utgångsposition spelaren har när laget anfaller, hur de positionerar sig i förhållande till motståndarmålet.
-Aldrig
-Försvarsstrategi, 3 spelare som försvarar 6-meters linjen, 3 spelare lite längre ut banan för att hindra motståndarnas niometersspelare.
-När en spelare i det laget som har bollen gör något otillåtet mot motståndaren, springer rakt in i honom t.ex.
-Svårt att förklara, högt tempo, få tekniska fel och mycket kamp brukar vara indikationer på det.
-Slår en utespelare ut bollen över linjen så går den till det andra laget. Slår målvakten ut den över kortsidan så får han behålla den, över sidlinjen så går den till motståndaren.

Hoppas det klarnar något, annars får du fråga igen så kanske någon annan kan förklara bättre.
Citera
2011-01-16, 21:51
Medlem
eternussermos avatar
Brottardockan gav ett utmärkt svar.

Jag tror att när du ser att spelarna passar tillbaka till målvakten innan de går till anfall är det för att bollen har passerat mållinjen utan att det blivit mål, t.ex skjutit över målet. Då ska målvakten starta anfallet om jag förstått saken rätt.
Citera
2011-01-16, 23:03
Medlem
Irbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Brottardockan gav ett utmärkt svar.

Jag tror att när du ser att spelarna passar tillbaka till målvakten innan de går till anfall är det för att bollen har passerat mållinjen utan att det blivit mål, t.ex skjutit över målet. Då ska målvakten starta anfallet om jag förstått saken rätt.
Eller om motståndarna gjort ett regelfel "i" målgården, exempelvis övertramp. Då skall spelet startas därifrån, och eftersom endast målvakten får befinna sig i det området startar han spelet.
Citera
2011-01-17, 01:07
Bannlyst
Vad menas med felaktig spärr?
Citera
2011-01-17, 09:29
Medlem
Dark_Ganons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adnanisH

Man spärrar på fel sätt helt enkelt. Istället för att utgöra en vägg för spelaren att ta sig över/runt/förbi så knuffar man, håller i etc.
Citera
2011-01-17, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adnanisH

Du får inte stå bredare med benen än vad dina axlar är, och du får inte skjuta ut rumpan. Sen gäller samma saker som Dark_Ganon sa. Det är M6 eller linjespelaren i anfall som vi pratar om då.
Citera
2011-01-17, 15:02
Medlem
Embas avatar
Smyger in med en liten fråga bara, har inte följt tråden så den kanske har ställts 100 gånger, men...

Går det att se de svenska matcherna live på TV4play? Tack på förhud!
Citera
2011-01-17, 17:41
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killa_Mike
Du får inte stå bredare med benen än vad dina axlar är, och du får inte skjuta ut rumpan. Sen gäller samma saker som Dark_Ganon sa. Det är M6 eller linjespelaren i anfall som vi pratar om då.

Enligt regelboken får man inte det nej, men de brukar inte dömma så hårt på det. De saker man oftast blir avblåst för är att man använder armarna, flyttar sig i sidled när motståndaren ska runda eller att man kommer med fart när man sätter spärren och tacklar motståndaren lite. Vad jag har sett.
Citera
2011-01-17, 18:01
Medlem
Stålverks avatar
Inte bra för Sverige att Slovakien var så fruktansvärt usla idag. Nu gäller det att vi fixar en stabil målskillnad mot Korea och Argentina, för nån av de två lär gå vidare. Korea tror jag kan bli tuffa även om det bör sluta med seger.

Edit: Fel tråd men men..
Citera
2011-01-17, 21:05
Medlem
sazcushs avatar
Kan någon förklara vad de olika positionerna gör mer exakt?

Jag hörde att Tyskland hade bytt från 6-0-spel, till 5-1-spel. Är det så att i 6-0-spel är alla på sexmeterslinjen, medan i 5-1-spel spelar en kille på niometerslinjen, och resten på sexmeterslinjen?

Tack för de högst förträffliga svaren förresten.
Citera
2011-01-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Smyger in med en liten fråga bara, har inte följt tråden så den kanske har ställts 100 gånger, men...

Går det att se de svenska matcherna live på TV4play? Tack på förhud!

Ja det gör det;
http://www.nyhetskanalen.se/handboll

Citat:
Ursprungligen postat av sazcush
Kan någon förklara vad de olika positionerna gör mer exakt?

Jag hörde att Tyskland hade bytt från 6-0-spel, till 5-1-spel. Är det så att i 6-0-spel är alla på sexmeterslinjen, medan i 5-1-spel spelar en kille på niometerslinjen, och resten på sexmeterslinjen?

Tack för de högst förträffliga svaren förresten.

V6, kantspelare på vänster sida. Ska göra avslut från kanten, kontra mycket och vara beredd att växla eller springa in på linjen. Samma med H6, kantspelare på högersida.

V9, 9 metersskytt på vänster sida, ska bomba från 9 meter och/eller bryta igenom till avslut från 6 m. H9 9 metersskytt på höger sida, ska helst vara vänsterhänt, och göra samma som V9.

M9, mittnia spelar i mitten från 9 meter och ska styra spelet, lägger upp växlingar, passar fram de andra till avslut. M6, linjespelaren, ska lägga spärrar och öppna upp för andra, uppehålla en försvarare nere på linjen så det blir mer utrymme till 9meterspelarna, ska vara beredda på inspel hela tiden.

Sen har du uppfattat det korrekt med 6-0 och 5-1.
Senast redigerad av Killa_Mike 2011-01-17 kl. 21:44.
Citera
2011-01-24, 06:39
Bannlyst
Helt sjukt att handbollen inte ens har en världsranking!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in