Citat:
Ursprungligen postat av sazcush
Jag har lite basala frågor ang. handboll, då jag just blivit intresserad. Ledsen om jag ställer frågan i fel tråd. Jag har letat efter svar, men inte hittat.
-Vad är tekniska fel?
-Vad gör de olika positionerna? (M9, V6 osv.)
-När är det spelarna ska passa tillbaka till målvakten? (jag tror att de gör det innan de går till anfall)
-Vad menas när man spelar 3-3? (tror att det hette så)
-Vad är offensiv foul?
-Hur ser jag om en match är "bra"?
-Vad händer när bollen går utanför? (ibland ser jag att målvakten plötsligt får den)
-Annat som kan vara bra att veta om man nyligen intresserat sig för handboll??
Ni får ursäkta mina tämligen dumma frågor.
Vänligen
-Vad är tekniska fel?
-Vad gör de olika positionerna? (M9, V6 osv.)
-När är det spelarna ska passa tillbaka till målvakten? (jag tror att de gör det innan de går till anfall)
-Vad menas när man spelar 3-3? (tror att det hette så)
-Vad är offensiv foul?
-Hur ser jag om en match är "bra"?
-Vad händer när bollen går utanför? (ibland ser jag att målvakten plötsligt får den)
-Annat som kan vara bra att veta om man nyligen intresserat sig för handboll??
Ni får ursäkta mina tämligen dumma frågor.
Vänligen
-Tekniskt fel är när anfallande laget blir av med bollen utan att komma till avslut(ex. passningsmiss, tappad boll, dubbelstuds, felaktig spärr etc.)
-De olika positonerna berättar vilken utgångsposition spelaren har när laget anfaller, hur de positionerar sig i förhållande till motståndarmålet.
-Aldrig
-Försvarsstrategi, 3 spelare som försvarar 6-meters linjen, 3 spelare lite längre ut banan för att hindra motståndarnas niometersspelare.
-När en spelare i det laget som har bollen gör något otillåtet mot motståndaren, springer rakt in i honom t.ex.
-Svårt att förklara, högt tempo, få tekniska fel och mycket kamp brukar vara indikationer på det.
-Slår en utespelare ut bollen över linjen så går den till det andra laget. Slår målvakten ut den över kortsidan så får han behålla den, över sidlinjen så går den till motståndaren.
Hoppas det klarnar något, annars får du fråga igen så kanske någon annan kan förklara bättre.