Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Katz
Iofs spelar det ingen roll om ngn kan fantisera ihop en för dig tillräckligt bra teori för hur sprängmedlen apterades för att bevisen för att de fanns där ska fortsätta existera eller inte.
Kan tänka mig hunratals scenarion. Ett scenario är ju att det gjorts efter 1993-bombningen och vetskapen om att det är ett högriskmål. Mao risken att det vid en ny terrorattack skulle behöva rivas kan ju föranlett att det apterats i förebyggande syfte. Betydligt säkrare än att låta det tippa eller att aptera i en försvagad byggnad.
Förm ingen som offentligt vill ta på sig ansvaret för att ha tagit beslutet att verkställa demoleringen. Detta scenario skulle isf förklara hur denna fråga hanterats från press och officiellt håll.
Men som sagt, "your guess is as good as mine".
Förutom det lilla irriterande faktum att det krävs en rätt stor manstyrka som skall borra i bärande konstruktioner. Utan att någon misstänker något. Det finns inga indikationer på att någon sedan 1993 har rapporterat om vad som idag kan misstänkas vara aptering av sprängmedel. Man kan ju tycka att foliehattsrörelsen kunde hitta en ynka person som efter 9/11 rapporterat om underliga anläggningsarbeten.
Plus att man får beräkna apteringen på ett helt nytt sätt. Vid kontrollerad rivning utlöses laddningarna på bottenvåningen först. Här skall man riva en av världens största hus genom att spränga från toppen och nedåt. Något ingen - mig veterligen - har gjort innan. Ja och så skall som vanligt alla inblandade hålla käften.
Edit: Jag kan också tänka mig hundratals scenarion. En del innehåller våffelsmet. När jag slutat killa mig i fantasicentra i hjärnan försöker jag hitta troliga bevis som grundar sig i vad som är praktiskt möjligt och som håller vid en närmare granskning.
Då konspirationsnissarna av vana hoppar över själva delen med just hur bomberna kom dit och snabbt går över till vad det
lät och
såg ut som så har jag inga goda förhopningar om att ni faktiskt har en bärande grund för resten av ert resonemang. Men jag är öppen för förslag.