2008-09-15, 11:23
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerboy
De troende är inte ett dugg kritiska. Allt är solklart trots 1 000 000 oklarheter. Det är ett bevis i sig för deras intentioner i ämnet värt att tänka på.

Nu förstår jag ju hur du menar, men det blir ändå så humoristiskt eftersom det kommer från dig och eftersom det på ett bakvänt sätt blir så rätt.

Nej, att de troende (dvs de som tror på diverse foliehattsteorier) inte är särskilt skeptiska har ju visats gång efter annan. Det finns gott om exempel på att de blint trott på pårökta websidor eller jootjoob-filmer som sen visats sig vara helt fel. Precis som jin83 kliver de in, skriver att saker är solklara och sen blir det tyst när deras uppgifter kläs av och bunkas sönder.

Kul också att du försökte dig på en guilt-by-associatoion, det faktum att vi inte har några problem att hitta fel i era teorier skulle innebära att vi är köpta Bushlakejer och det är ett tecken på att det var ett inzide job. För det kan ju inte vara så enkelt att vi gillar ämnet och vill slå ett slag mot dumheten?

Och nu när du är tillbaka så kan jag ju också passa på att påminna dig om alla obesvarade argument och frågor du (liksom i princip alla andra foliehattar) lämnade efter dig när det blev för jobbigt sist i debatten. Du kanske är fylld av friska krafter att tag tag i det och städa upp efter dig. För visst är det märkligt att trots att du påstår att det är NI som har bra bevis på att något är fel så är det ändå VI som pallar med granskningen och NI som alltid försvinner med svansen mellan benen? Konstigt, eller hur?
Citera
2008-09-15, 11:43
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrColon
Nu vet jag att det är lönlöst att argumentera 9/11 då ena sidan tycker si och tänker aldrig tycka så, och andra sidan tycker så och tänker aldrig tycka si. Jag är likadan - iallafall tills det verkligen kan bevisas att byggnaderna kunde rasa på samma sätt som WTC rasade på grund av att bli rammade av ett plan.

Tycka kan man alltid göra. Om du beter dig artigt och är noga med vad som är spekulationer och tyckanden från din sida och vad du lägger fram som fakta och påståenden så kommer du inte att ha några problem med vakthundarna i alla fall. Principen vi tillämpar (och som retar upp foliehattarna något vansinnigt) är att kräva belägg och källor för påståenden. För bästa exemplet på vad jag menar kan jag tipsa dig om tråden "folk som jobbar med att debunka konspirationer här på flashback" - https://www.flashback.org/showthread.php?t=690117

För övrigt så är inte teorin att de föll för att de blev rammade av plan.

Citat:
Jag kan köpa att stålet smälter och att byggnaden rasar, men inte så fort som byggnaden rasa och på det sättet byggnaden rasade.

Hur fort, eller rättare sagt långsamt borde det gått tycker du? Och stålet smälte inte, det blir inte tillräckligt varmt för det. Däremot tappar stål mycket av sin bärkraft långt innan det smälter.

Citat:
Man vet själv efter att man spelat gänga, byggt korthus osv. att ett torn inte faller rakt ner. Nu är inte gänga och korthus byggt som WTC, men menar du, ThisIsSparta, att planen (båda planen) krockade med tornen på ett sånt perfekt sätt att tornen sviktade exakt likadant på alla sidor hela vägen ner?

Du har helt rätt, WTC går inte att jämföra med ett korthus. Korthus har extremt liten massa och stor area, det innebär att små vindpustar, luftmotstånd och liknande får väldigt stor betydelse. WTC vängde sjukt mycket, och gravitationen kommer hela tiden att vilja dra allting RAKT neråt. För att tippa saker så måste man övervinna den kraften, vilket inte är särskilt lätt.

För övrigt var det ett av tornen vars överdel definitivt tippade, och omkringliggande hus fick mängder av bråte och rasmassor på sig. Det är inte riktigt sant att de föll ner "in their own footprint" (undrar om det finns någon bra svensk term för det). Det var ett antal hus i komplexet som blev smulade och sjuan fick hela hörnet upprivet av ettans kollaps.

Citat:
Att det inte blev mer tyngd på ena sidan så att det började falla åt nåt håll utan rakt ner?

Tornen var ju i sig symmetriska, tyngden lär ju vara fördelad i princip jämnt över hela arean (visst, små avvikelser kan ju ha förekommit beroende på hur man inrett och möblerat, men det är ju ändå småsmulor jämfört med huset i sig).

Vad som händer när pelare försvinner och huset värms upp (för teorin är ju att de kollapsade av en kombination av bränderna som försvagade stommen och de strukturella skador tornen fick av planen) är att de pelare som är hela kommer att få ta mer av ovanliggande tyngd. Om de som är kvar inte kan hantera den tyngden så kommer de att fallera i rask takt, en efter en. Resultatet blir som att slå undan fötterna på den ovanliggande biten, som rasar neråt.

Citat:
Sen är varken du eller jag arkitekter, men att spekulera är helt fritt, speciellt i Svea Rike. Jag väljer iallafall att tro att det finns mer till denna händelse och tänker aldrig lita på Amerika. De attackera sig själva för allt Amerika vill är att arbeta för sig själva och ingen annan.

Man behöver inte tro att 911 var en konspiration för att vara skeptisk till USA och deras utrikespolitik i synnerhet. USA är som andra länder, de gör saker som de tror kommer att gynna dem. Själv är jag inte alls nöjd med vad de hållt på med efter 11 september, jag tror att min son kommer växa upp i en osäkrare värld tack vare GWB, men det är inte samma sak som att jag tror att han var ansvarig.

Citat:
USA skulle kunna göra så mycket för världen i form av fredsarbeten, men istället väljer man att kriga.

Instämmer.

Citat:
Nu är det klart att USA har fredsorganisationer - men själva regeringen jobbar inte för fred - utan små organisationer inom regeringen eller privatägda. Vilket är stor skillnad motför resten av världen, t.ex. Sveriges militär.

Nu kan man ju i och för sig ha åsikter om Sveriges neutralitetspolitik också... Men det är föremål för en annan tråd, vad hade hänt om vi visat lite mer ryggrad under andra världskriget? Hade vi blivit mosade? Eller hade det inneburit att man kunnat rädda fler liv eftersom tyskarna blivit berövade möjligheter till snabba trupptransporter? Är det rimligt att Sverige inte hjälper till utrikespolitiskt idag on något land behöver hjälp? USA med flera fick befria Kuwait när Irak invaderade, hade vi något ansvar där? Eller skall andra behöva göra smutsgörat? Som sagt, stuff för en annan tråd, och jag kan ju inte neka till att jag är ganska glad att bo i ett land som haft fred i sisådär 200 år.

Citat:
Appropå byggnader som rasar ...WTC7, en regeringsbyggnad rasar men ingen annan byggnad runt om tvillingtornen? ANINGEN suspekt kanske då jag gärna tror att WTC7 borde vara starkare byggt än de civila byggnaderna runt omkring. Jag antar att USA:s regeringsanvända byggnader är lika säkra som strandbostäderna i Thailand.

WTC7 var inte en regeringsbyggnad. Det var en affärsbyggnad som vilken annan som helst som hade hyresgäster från olika myndigheter.

Har du sett vilka skador sjuan fick när tornen rasade? Den fick brinna ostört i flera timmar, vad tror du att det får för effekt? Och varför var brandmännen på plats övertygade om att huset skulle rasa? Kanske för att alla tecken tydde på det.

Välkommen till debatten för övrigt!
Senast redigerad av Pad 2008-09-15 kl. 11:59.
Citera
2008-09-15, 15:21
Medlem
Pads avatar
Något helt annat slog mig idag, är det inte väldigt talande att foliehattarna länkbombar i länktråden där det inte ställs några som helst krav på korrekthet på innehållet men är helt frånvarande i bevistråden?
Citera
2008-09-15, 15:41
Medlem
Citat:
Jag kan köpa att stålet smälter och att byggnaden rasar, men inte så fort som byggnaden rasa och på det sättet byggnaden rasade.

Har du någon utbildning, expertkunskap etc som ger någon tyngd åt detta? Att en vanlig lekman ser något fel med ett mycket komplext händelseförlopp säger ingenting.

Citat:
Man vet själv efter att man spelat gänga, byggt korthus osv. att ett torn inte faller rakt ner.

Du jämför alltså gängatorn med skyskrapor? Är det vetenskapligt? Tycker du att konstruktionen och egenskaperna hos WCT-tornen liknar den i dina gängatorn?

Citat:
Nu är inte gänga och korthus byggt som WTC, men menar du, ThisIsSparta, att planen (båda planen) krockade med tornen på ett sånt perfekt sätt att tornen sviktade exakt likadant på alla sidor hela vägen ner? Att det inte blev mer tyngd på ena sidan så att det började falla åt nåt håll utan rakt ner?

Det är ingen som menar det! Både NIST och FEMA skriver om hur stålet försvagades olika mycket på olika håll i husen, strukturförsvagningarna var asymmetriska och detta var en bidragande faktor till raset. När det södra tornet började kollapsa såg det ut så här, i mina ögon är det inte särskilt rakt.

http://www.civil.usyd.edu.au/latest/wtc_collapse4.jpg

Omkringliggande byggnader skadades av rasmassorna

Citat:
Appropå byggnader som rasar ...WTC7, en regeringsbyggnad rasar men ingen annan byggnad runt om tvillingtornen? ANINGEN suspekt kanske då jag gärna tror att WTC7 borde vara starkare byggt än de civila byggnaderna runt omkring. Jag antar att USA:s regeringsanvända byggnader är lika säkra som strandbostäderna i Thailand.

WTC-7 var inte en regeringsbyggnad, utan en kontorsbyggnad ägd av ett privat företag. Däremot hade USSS ett kontor där, USSS är dock inte en del av regeringen, så jag förstår inte vad du svamlar om här. Självklart är de byggnader som tillhör den amerikanska staten och används av regeringen, som Pentagon, starkare än andra byggnader, men att, helt utan fakta som pekar på det, tro att alla hus där en myndighet har ett kontor skulle vara säkrare än andra liknande hus är irrationellt. USA är liksom ett land, som Sverige, inte en actionfilm.
Citera
2008-09-15, 15:54
Medlem
Citat:
Sen är varken du eller jag arkitekter, men att spekulera är helt fritt, speciellt i Svea Rike. Jag väljer iallafall att tro att det finns mer till denna händelse och tänker aldrig lita på Amerika. De attackera sig själva för allt Amerika vill är att arbeta för sig själva och ingen annan.

Denna tilltro till arkitekter blir jag aldrig klok på, tror du att en arkitekt kan räkna på ett hus eller tror du han kan rita ett (det är stor skillnad)?
Citera
2008-09-15, 16:38
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Något helt annat slog mig idag, är det inte väldigt talande att foliehattarna länkbombar i länktråden där det inte ställs några som helst krav på korrekthet på innehållet men är helt frånvarande i bevistråden?
Det är väl i princip bara en enda smurf som postar där? Med den takten jin83 postar länkar tvivlar jag på att han ens hinner se en bråkdel av alla videos.
Kritiskt tänkande, my ass.
Citera
2008-09-15, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Denna tilltro till arkitekter blir jag aldrig klok på, tror du att en arkitekt kan räkna på ett hus eller tror du han kan rita ett (det är stor skillnad)?

Okej, låt mig rätta mig själv: Sen är varken du eller jag <person som vet hur en byggnad rasar och vad som kan få en byggnad att rasa här>, men att spekulera är helt fritt.

Förövrigt vill jag tacka Pad för att han höll en god ton mot mig vilket är sällsynt i konspirationsteoridiskussioner. Känner inte att jag behöver svara på Pad:s eller ThisIsSparta:s inlägg då jag riskerar att upprepa mig själv.
Citera
2008-09-15, 18:35
Medlem
Citat:
Okej, låt mig rätta mig själv: Sen är varken du eller jag <person som vet hur en byggnad rasar och vad som kan få en byggnad att rasa här>, men att spekulera är helt fritt.

Förövrigt vill jag tacka Pad för att han höll en god ton mot mig vilket är sällsynt i konspirationsteoridiskussioner. Känner inte att jag behöver svara på Pad:s eller ThisIsSparta:s inlägg då jag riskerar att upprepa mig själv.

Du har ingen aning om vem jag är eller vad jag är. Påstå gärna att du inte kan något, men håll mig utanför.
Okej, jag erkänner jag är inte huskonstruktör men jag har fler högskolepoäng i konstruktion, stål och hållfasthetslära än jag behöver.

Jag inser att jag ska förklara vad jag tjafsar om här, påståenden som är helt lösryckta är inte uppskattade. Men välkommen hoppas du skriver intressanta inlägg.
Citera
2008-09-15, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Du har ingen aning om vem jag är eller vad jag är. Påstå gärna att du inte kan något, men håll mig utanför.
Okej, jag erkänner jag är inte huskonstruktör men jag har fler högskolepoäng i konstruktion, stål och hållfasthetslära än jag behöver.

Jag inser att jag ska förklara vad jag tjafsar om här, påståenden som är helt lösryckta är inte uppskattade. Men välkommen hoppas du skriver intressanta inlägg.

Varför svarar du till mig som om jag hoppat på dig? Jag har inte sagt någonting om ditt yrke, jag har inte sagt någonting överhuvudtaget om dig som person. Faktum är att jag rättade mig själv. Du får vara precis vem du vill för mig, säger du att du jobbar på NASA så gör du väl det, jag bryr mig inte. Så länge du har nåt vettigt att tillägga i diskussionen.

Tror snarare att du missförstod mig, jag skrev "varken du eller jag" och syftade på ThisIsSparta - det var en rättelse av mitt förgående inlägg, det du själv citerade.
Citera
2008-09-15, 18:59
Medlem
Citat:
Varför svarar du till mig som om jag hoppat på dig? Jag har inte sagt någonting om ditt yrke, jag har inte sagt någonting överhuvudtaget om dig som person. Faktum är att jag rättade mig själv. Du får vara precis vem du vill för mig, säger du att du jobbar på NASA så gör du väl det, jag bryr mig inte. Så länge du har nåt vettigt att tillägga i diskussionen.

Tror snarare att du missförstod mig, jag skrev "varken du eller jag" och syftade på ThisIsSparta - det var en rättelse av mitt förgående inlägg, det du själv citerade.

Förlåt, ett missförstånd. Vad jag var ute efter var "lösa påståenden" men lyckades på något sätt tänka snett såhär på eftermiddagen.
Citera
2008-09-15, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
http://www.civil.usyd.edu.au/latest/wtc_collapse4.jpg

Nu bryter jag mot mina egna ord att jag inte behöver svara. Tänkte bara ställa en liten fråga: tornet rasade alltså på grund av tyngden som skapades då stålet försvagades av den intensiva värmen. Ändå försvinner den största tyngden där, delvis en stor bit av toppen av tornet då det rasar åt sidan. Borde inte det betyda att det svaga stålet - som borde finnas där planet träffade eftersom det var där det brann - nu befann sig längst upp i byggnaden? Alltså hade det inget att ge vika för.

Hoppas du förstår vad jag menar, kanske skrev lite luddigt där.

Hursomhelst, stålet UNDER branden var fortfarande lika stark som vanligt, eller hur? Tornen skulle tåla en träff av en Boeing 747 (inte i den hastigheten, jag vet) - men tål inte att en del av toppen ger vika utan hela byggnaden rasar rakt ner?

Torden: Ingen skada skedd.
Citera
2008-09-15, 19:11
Medlem
Citat:
Nu bryter jag mot mina egna ord att jag inte behöver svara. Tänkte bara ställa en liten fråga: tornet rasade alltså på grund av tyngden som skapades då stålet försvagades av den intensiva värmen. Ändå försvinner den största tyngden där, delvis en stor bit av toppen av tornet då det rasar åt sidan. Borde inte det betyda att det svaga stålet - som borde finnas där planet träffade eftersom det var där det brann - nu befann sig längst upp i byggnaden? Alltså hade det inget att ge vika för.

Hoppas du förstår vad jag menar, kanske skrev lite luddigt där.

Hursomhelst, stålet UNDER branden var fortfarande lika stark som vanligt, eller hur? Tornen skulle tåla en träff av en Boeing 747 (inte i den hastigheten, jag vet) - men tål inte att en del av toppen ger vika utan hela byggnaden rasar rakt ner?

Torden: Ingen skada skedd.

Och eftersom jag är/var en korkskalle nyss bjuder jag på ett svar.

Mnja, tyngden finns där hela tiden. Däremot så tappar stålet sin bärighet när det blir varmt. Något förenklat, anta att du har 5 balkar som klarar av att hålla uppe vikten M1.1, nu försvinner en balk, då överbelastar du alla andra balkar vilket gör att det rasar mer eller mindre rakt ner. Tänk på att du har enorma massor här och då krävs det enorma krafter för att få den att falla i sidled i en större utsträckning. Planet träffade mellan 93-99 våningen (WTC 1), huset var ungefär 110 våningar högt. WTC2 träffades mellan 78 och 85 våningen. Det fanns med andra ord bra mycket massa ovanför.

Här gör man ofta ett misstag, man räknar på toppen med statik, men när det börjat röra på sig är det dynamik vilket är en helt annan gren. Har du väl fått igång en tyngd är det mycket svårare att få stopp på den än det var innan den började röra sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in