Men vänta nu... Jag fick ju OCKSÅ tillbaka några tusen på skatten... och en inbjudan till ni-vet-var.
Eller också är det för att vissa är fascinerade av konspirationsteorier som fenomen och i synnerhet hur konspirationstroende fungerar. Att exempelvis studera hur sten.b bara kan ducka för bevis och sjunga la-la-la (studera gärna de sista sidorna i tråden om månlandningen för ett skolexempel) för att inte rubbas i sin tro får en onekligen att fundera på hur urverket tickar på där inne. Så en del nyfikenhet, en del lyteskomik skulle man väl kunna säga.
Citat:
Jag tror inte att FB har så stor påverkan, men du har rätt i att många här på tråden är endast intresserade av debunka intressanta teorier.
Dessutom verkar alla moddar ha gått en PK-kurs för att blivit antagna.
Det här var också så fascinerande att det förtjänar en egen kommentar.
1. Ingen har försökt hindra dig från att ha teorier. Det enda vi aktivt driver är principen att om man påstår hur saker är så bör man kunna backa upp de påståendena med bevis. Man får däremot tro på precis vad man vill. Men då bör man ju vara tydlig med det också, typ "Hej, jag heter sten.b och helt utan bevis TROR jag på kreationismen och Nibiru".
2. Menar du på fullt allvar att man inte skall granska en teori kritiskt för att du tycker att den är intressant? Är intressanta teorier undantagna från bevisbördan?
3. Kan du ge några konkreta exempel på felaktiga moderatorsåtgärder på grund av politisk korrekthet? Jag är förbluffad, för jag anser att de lyckas med balansgången riktigt väl och delar ut varningar och tillsägelser åt bägge hållen så fort det är välförtjänt. Och på vilket sätt tycker du att forumet skulle bli bättre av mindre pk moderatorer?