Eftersom Rå-Gregern uppenbarligen inte själv kopplade den enkla instruktionen "svara i rätt tråd" så tar jag mig friheten att helt sonika flytta hans 911-diskussioner från Zeitgeisttråden till där de hör hemma.
Citat:
Ursprungligen postat av Rå-Gregern
Jag tycker att hastigheten det föll med och hur dessa explosioner som sägs vara tryckluft blåser ut fönster här och var precis när det börjar rasa är de starkaste argumenten för att det var något mysko med det hela.
Nu bommade du dessutom min initiala fråga vilket hus vi pratar om. Jag gissar att det är tornen i det här läget och svarar därefter.
Hur lång tid tog det enligt dig? Hur lång tid borde det ha tagit? Och när du räknat på falltiden (för det måste du ju ha gjort för att kunna säga att den var för kort), tog du då hänsn till att högen det rasade ner på var sisådär sex våningar hög? De måste du givetvis dra bort från den uträknade tiden, de föll ju inte hela vägen ner till marken. För övrigt kan man ju tydligt observera frifallande bråte som faller markant fortare än tornen kollapsade.
Vad gäller de sk explosionerna så är det inte särskilt ovanligt när byggnader kollapsar. Det har pekats ut på ganska många videos som inte är 911, fenomenet är alltså inte unikt eller märkvärdigt.
Citat:
För att huset ska rasa behöver man inte göra så nogranna planteringar av sprängämnen som man har i riktiga sprängningar där man tar hänsyn till människoliv och byggnader runt omkring, det räcker med några här och var för att skiten skall rasa.
Det syns det ju tydligt att tornen kollapsar uppifrån och ner, inte nerifrån och upp som är brukligt vid kontrollerade demoleringar. Mao skulle man varit tvungen att aptera sprängämnena EXAKT där planen körde in och sen pricka rätt med planen... Låter det mer eller mindre troligt än att konstruktionen helt enkelt inte pallade vikten av det som låg ovanpå med försvagad integritet och värme som sänkte hållfastheten ytterligare?
Och när du säger att man inte behöver göra så noggranna planteringar, vad har du för fakta att backa upp det med? Hur mycket skulle det gå åt? Det är ganska märkligt, för det där är ett påstående som vi "vakthundar" får höra ganska ofta, men det är ALDRIG någon som kan följa upp det med lite relevanta uträkningar om hur det skulle gå till.
Citat:
Men jag vet inget med säkerhet, jag har varken fakta eller kunskap för att veta hur detta har gått till men så långt mina kunskaper räcker säger de mig att det inte skedde så som utredarna säger att det gjorde.
Uppfattat! Jag är inte arkitekt, byggandsingenjör eller brandman själv och det mesta i uträkningsväg överlåter jag åt andra. Men, och det här är viktigt, det är för mig fullständigt uppenbart om det är "vakthundarna" eller "foliehattarna" som kunnat belägga sina teorier med artiklar och uträkningar som sen granskas av sakkunniga på området. Det är också uppenbart vilken sida som gång på gång blivit beslagen med lögner, osanningar, inkompetenta uträkningar etc. Det är DET som gör mig övertygad om att den officiella versionen i stort sätt stämmer.
Citat:
Det som presenteras i loose change är mer logiskt.
Så hur kan du säga det med tanke på vad du precis skrev ovan? Vi har å ena sidan en officiell utredning med tusentals experter, samt sakkunniga från jorden över som är i princip överens om hur det gick till, å andra sidan har vi ett gäng white-trash-tomtar som blivit beslagna otaliga gånger med rena lögner (bara det faktum att de för varje ny version av LC varit tvungna att ta bort de mer spektakulära inslagen för att inte ens de andra foliehattarna längre tror på dem säger väl en hel del), och ändå väljer du att lita på dem? Jag fattar inte hur du tänker där...
Citat:
Nej, jag kan omöjligt veta hur det ligger till, men jag kan använda mina ögon och sunda förnuft till så hög grad som möjligt och väga versioner mot varandra, just nu ligger inside job versionen högre på sannolikhetslistan.
Men det måste ju finnas någon slags argumentationskedja bakom? Eller? Hur ser den ut?
Citat:
Jag vet inte varför brandmän säger detta men jag tycker att den totala demoleringen av det huset också är helt sjukt och jag köper helt enkelt inte brandteorin även om några brandmän säger att det är normalt, jag kan tänka mig att det på något sätt kan ta skada men att allt rasar ihop som ett korthus är för otroligt för mig att förstå, du kan gärna länka någon bra redovisning för hur detta skulle gå till.
Vad tror du händer med ett hus som man låter brinna i flera timmar? Ett hus som dessutom fått sekundärskador från tornens ras? Du vet om att ena hörnet av WTC7 var helt bortrivet upp till 18 våningar?
http://www.kolumbus.fi/av.caesar/wtc/wtc7_2.jpg
För en snabb första analys av sjuan:
http://wtc7lies.googlepages.com/next%3Awhatreallyhappenedatwtcbuilding7on9
Och här har du en samling artiklar om vad som hände sjuan, samt svar på foliehattarnas vanligaste påståenden (inklusive kortfattade förklaringar av hur den kollapsade):
http://wtc7lies.googlepages.com/introduction
Det är för övrigt på gång en haverirapport om just sjuan från NIST, men vad jag vet är den inte släppt ännu. Jag gissar att det blir den sista spiken i kistan för "sannings"rörelsen, för alla andra anspråk de gjort har ju blivit så kraftfullt ollade så att det i princip bara är sjuan de vill dikskutera nuförtiden.
Citat:
Eftersom den handlar om samma sak som zeitgeists andra del gör, fast mer ingående i samma (fakta/skitsnack/vad som).
Eh... ok? Same same? Har man börjat ta del av skräp så är mer skräp som fördjupning bara bra? Ja du... vi resonerar nog lite olika du och jag.
Citat:
Att den innehåller överdrifter och konstiga slutsatser tillsammans med annan propaganda ibland är en negativ del av den men jag tycker att den är bra eftersom den även visar sådant som övertygar mig.
Du inser att ovanstående får dig att framstå som just ett sådant lättmanipulerat och viljelöst får som "sannings"rörelsen annars brukar anklaga oss skeptiker för att vara? För att inte tala om att det är signaturmaterial så det ryker om det. Helt ärligt, läs vad du just skrev och fundera på det en stund.
Citat:
Du måste ju hålla med mig om att den handlar i stort sett om samma sak zeitgeist del 2 handlar om, isf är det en fördjupning, om det är skitsnack eller ej är upp till var och en att bedömma.
Eller också så konstaterar men bara hur stor mängden rena sakfel är så slipper man fundera så mycket. Då vet man liksom att LC hör hemma i papperskorgen (gärna med dubbel påse och ordentligt knuten).
Citat:
Jag är fullständigt villig att ändra min uppfattning om vad som hände om något bättre och mer trovärdigt läggs fram, men tills dess kommer jag att tro (inte veta) att det var mer än bara flygplan som raserade husen och att det var några andra drivande krafter bakom attentatet.
Du kan ju börja med att plöja igenom NIST:s rapport, vilket torde vara det mest omfattande verket om händelserna. Mark Roberts websida:
http://wtc7lies.googlepages.com/
är också en bra samling för att snabbt kunna se hur alla foliehattsteorier blivit ollade. Och, det här är också viktigt, notera också hur källor presenteras tydligt och ärligt, till skillnad från merparten av konspirationstomtarnas pårökta sidor.
Citat:
Vem tjänade mest på attacken förutsatt att man skiter i människoliv?
Till att börja med, bara för att man tjänar på något så betyder inte det per automatik att man ligger bakom. Turistorter på andra ställen på jordklotet tjänade säkert på tsunamin i asien, men de är inte skyldiga till den i alla fall. Att Bush varit tillräckligt driftig för att dra maximal nytta av 911 är i sig inget som helst bevis på att han var inblandad, möjligtvis att han inte har några skrupler (för övrigt föraktar jag GWB och det mesta han står för, men tycker ändå att det inte är ok att anklaga honom för saker utan bevis).
För övrigt vill jag nog påstå att Al-Qaeda tjänade mest på attackerna. De visade att de är en faktor att räkna med, de lyckades få en fet fjäder i hatten,utvecklingen både i väst och i mellanöstern har gynnat dem och deras rekryteringsunderlag är mycket bättre nuförtiden. Det finns ju faktiskt organisationer och indiveider som ser mer instabilitet och kaos som något positivt för sina egna syften.
Citat:
Jag efterlyser länkar till sådant som du tror skulle kunna ändra min uppfattning, jag är enbart intresserad av sanningen. Trevlig stad du bor i förresten
Jag tycker mig ha gett dig ett fett gäng. Allra först tycker jag att du skall ta dig an screwloosechange (
http://screwloosechange.blogspot.com/ )och sen kika lite på Mark Roberts sidor. Det skadar inte heller att ta en titt i det är forumet i tråden för vederlagda teorier så kan du se vilka som inte räds bevisgranskning och vilka som på flera år inte lyckats få in ett enda bidrag i tråden.
Och jo, jag såg i någon annan tråd att du också kan rackla ful som en redig musch. =)