2008-04-21, 23:24
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialbidraget
http://www.wtc7.net/buildingfires.html här har du

Hur vore det om du läste på lite om det du länkar till? Jag kollade källorna och fick genast en förklaring till varför den bygganden inte rasade: " Unusually good application of fire resistive coating helped maintain structural integrity in fire. "
"8. Fire-resistive structures can maintain structural integrity if built w e l l .

The structural integrity of the building was a concern during and after the fire. Analysis revealed that no significant damage occurred to major structural elements. Part of this credit must go to the unusually good application of fire resisting materials on support members. The effects of this magnitude of fire on a less protected structure must be considered in plans review, inspections during construction, and developing codes."

Det är det hela grejen handlar om. Stål tappar bärighet redan vid 800 grader, närmare bestämt 90 % av bärigheten. Av den anledningen brandskyddar man stål (förut gjorde man det med asbets), och så var även fallet i WTC-tornen. Av den anledningen kunde det brinna i WTC tidigare (har för mig att det var på 90-talet) utan att tornen rasade: brandskyddet var intakt. När planen kraschade in i WTC1 och 2 så förstördes brandskyddet på flera av balkarna i fasaden och stålet frilades, vilket gjorde att det värmdes upp. Stål har extremt bra värmeledningsförmåga vilket gjorde att värmen spred sig i konstruktionen och den försvagades tills den inte längre orkade bära upp vikten från våningarna ovanför varpå byggnaden rasade.

Du har fått flera exempel på stålbyggnader som rasat vid brand nu, så nu passar det med ett "jag hade fel, jag ber om ursäkt" från din sida.
Senast redigerad av Majava 2008-04-21 kl. 23:26.
Citera
2008-04-21, 23:26
Medlem
Pads avatar
Citat:
Frågan är sedan hur uppbyggnaden på byggnaderna har varit, har det varit höghus eller små stålbyggnader? Dom tre stålbyggnaderna som raserat pga av en brand i USAs historia ska vara tornen och byggnad 7.

Hoppsan, man flyttade målstolparna minsann...

OK, nu vill jag att du berättar vad geografin har för betydelse? Hade Madridskrapan betett sig annorlunda om den stod i Texas och inte i Madrid? Skulle Kader toy factory ha klarat sig om den var byggd i Pittsburgh? Eller var det bara ett bekvämt sätt för dig att fortsätta med ditt "ingen stålbyggnad har någonsin...". Tja, vi ollade dig rätt friskt för det påståendet genom att peka ut andra exempel. Då hade du om du varit en ärlig och sansad debattör tagit tillbaka det uttallandet, kanske sagt "ja titta, där blev det fel, sorry" eller något liknande. Men istället försökte du flytta målstolparna och hoppades att vi inte skulle märka det. Men du, det gjorde vi.

Och sidan du länkade till ljuger fortfarande. Varför länkar du till sidor som ljuger samtidigt som du VET OM att de ljuger? Det måste ju innebära att du är oärlig...

Och appropå storleken på byggnader... Tror du att en byggnad kollapsar lättare eller svårare av att vara en smal hög skyskrapa?
Senast redigerad av Pad 2008-04-21 kl. 23:33.
Citera
2008-04-21, 23:27
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Hur menar du då? Konstruktionerna rasar inte för att stålet smälter, utan för att det tappar bärighet långt innan smältpunkten. Jag kan med 99% säkerhet garantera dig att det inte finns någon stålbyggnad som har rasat för att stålet har smält: byggnaden ligger i en prydlig (nåja) hög på marken långt innan stålet börjar smälta.

Ja, jo, *host*, det var det jag menade.
Citera
2008-04-21, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Hoppsan, man flyttade målstolparna minsann...

OK, nu vill jag att du berättar vad geografin har för betydelse? Hade Madridskrapan betett sig annorlunda om den stod i Texas och inte i Madrid? Skulle Kader toy factory ha klarat sig om den var byggd i Pittsburgh? Eller var det bara ett bekvämt sätt för dig att fortsätta med ditt "ingen stålbyggnad har någonsin...". Tja, vi ollade dig rätt friskt för det påståendet genom att peka ut andra exempel. Då hade du om du varit en ärlig och sansad debattör tagit tillbaka det uttallandet, kanske sagt "ja titta, där blev det fel, sorry" eller något liknande. Men istället försökte du flytta målstolparna och hoppades att vi inte skulle märka det. Men du, det gjorde vi.

Och sidan du länkade till ljuger fortfarande. Varför länkar du till sidor som ljuger samtidigt som du VET OM att de ljuger? Det måste ju innebära att du är oärlig...

Och appropå storleken på byggnader... Tror du att en byggnad kollapsar lättare eller svårare av att vara en smal hög skyskrapa?

Jag kan erkänna mitt fel då jag har läst på några sidor att ingen stålbyggnad har raserat pga av en brand.

MEN, man kan inte utesluta hur strukturen har sett ut och sådant.
Citera
2008-04-22, 00:18
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Citat:
Jag kan erkänna mitt fel då jag har läst på några sidor att ingen stålbyggnad har raserat pga av en brand.

Och i sanningens tjänst brydde du dig inte om att dubbelkolla.

Citat:
MEN, man kan inte utesluta hur strukturen har sett ut och sådant.
Exakt.
Hur kan du då jämföra WTC med andra byggnader.
Senast redigerad av plast_i_gräset 2008-04-22 kl. 00:24.
Citera
2008-04-22, 00:22
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plast
Din "lilla" inblandade skara har helt plötsligt växt till att även omfatta delar av brandkåren.
Grattis.

Citat:
Ursprungligen postat av socialen
Där var inga brandmän i byggnad 7!
Nä. Men till vem sa Larry "pull it"?
Citera
2008-04-22, 09:32
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Han får ju pengar av staden och staten till återuppbyggnaden. Över blir 830 - 861 dollar. Leta upp min gamla uträkning så får du se.

Jag har letat och hittar faktiskt inga uträkningar som omfattar Silversteins ekonomiska intressen i WTC från dig. Men du minns kanske vad du skrev då?

/S
Citera
2008-04-22, 10:21
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Pull it down används i kontrollerade demoleringar av byggnader. Pull it står för Pullt it down.
Det facinerande med den här anklagelsen är att Larry Silverstein, enligt truthers, inte bara är en byggnadsmogul och slug affärsman. Han är samtidigt en expert på demoleringslingo och vet exakt vilka termer han skall använda för att korrekt kunna ge order till demoleringsarbetare.
Naturligtvis kan LS ha gått kvällskurser i demolering eller liknande. Men jag har inte sett någon truther ta fram något som styrker LS kunskaper inom demoleringsområdet. Man bara antar att deras tolkning av ett förhållandevis öppet uttryck är det enda sanna och de har just avslöjat "dem" och deras onda planer.

Om LS hade sagt "beat it", hade truthersrörelsen då anklagat LS för att ha slagit ned WTC7 med påk och knytnävar?
Citera
2008-04-22, 10:25
Medlem
SLOBs avatar
Hittade ett inlägg som kanske är det Socialbidraget avser när han pratar om "uträkningar".

Om du menar här inlägget. Men det omfattar ju för det första bara WTC7:

Citat:
In February of 2002 Silverstein Properties won $861 million from Industrial Risk Insurers to rebuild on the site of WTC 7. Silverstein Properties' estimated investment in WTC 7 was $386 million. So: This building's collapse resulted in a profit of about $500 million!

Och det stämmer inte. För det andra förutsätter en eventuell 500 miljoners vinst att han inte bygger ett nytt WTC7. De 386 miljonerna är ju inte kostnader för att bygga en ny skrapa, utan hans låneskuld. För det tredje räknar det som Pad skriver inte in de hyresförluster Silverstein gjorde för WTC7. Siffrorna är vad jag förstår korrekta (artikeln är från 2002):

Citat:
Industrial Risk Insurers is set to pay around $861 million to Silverstein for the lost building, which the company has owned since the 1980's, long before it acquired the master lease on the WTC. The debt on the property is around $383 million, much of it securitized as mortgage bonds.

Artikeln som jag tog citatet ur handlar om att Silverstein vill använda delar av försäkringspengarna för att betala av den skuld han har:

Citat:
If Silverstein Properties decides to pay off the bondholders at face value, which it has no yet formally announced it will do, it would decrease the funds available for the company to begin rebuilding, but would avoid a fight with the bondholders, who have argued that they purchased securities backed by an existing property, and did not intend to provide construction financing.

Det betyder att han fick 478 (861-383) miljoner för att återuppbygga WTC7, något som också skedde. Nya WTC7 stod klart i maj 2006:

Citat:
Developer Larry Silverstein officially opened the 52-story 7 World Trade Center for business by unveiling a bright red sculpture called "Balloon Flower" outside his building and hosting a concert featuring Lou Reed and Suzanne Vega.

Kostnad för återuppbyggnaden blev 700 miljoner:

Citat:
It cost $700 million for Larry Silverstein to build the new 7 WTC, but that’s with all the floors unfinished

Sen ska våningarna inredas:

Citat:
They explained that it cost $12 million to finish the 40th floor for the NYAS. In all, there are 42 floors of space to lease in the building. (along with the mechanical space used by Con Edison)

12 miljoner * 42 = $502 miljoner.

700 miljoner+502 miljoner= 1,2 miljarder.

Var är vinsten?

Vidare hade han svårt att hyra ut ytan, fortfarande står delar tomma - delar av våning 33, 34, hela våning 36, 43-50, 51 och 52.

Och då har vi alltså inte tittat på vad Silverstein förlorade på de övriga byggnaderna.

/S
Senast redigerad av SLOB 2008-04-22 kl. 10:52.
Citera
2008-04-22, 11:17
Bannlyst
En snubbe tar ut två livförsäkringar på sin fru. Hon hittas ordentligt mördad. 16 knivhugg. Snubben får ut massor av pengar och säger på TV, "jag fixade slynan". Det skulle då inte alls vara misstänkt på något sätt utan det är en så kallad tillfällighet. När folk börjar undra så säger snubben, det är lugnt, jag har folk som kommer då fråga om vilken sort kniv jag använde.

Citera
2008-04-22, 11:24
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-ciada
En snubbe tar ut två livförsäkringar på sin fru. Hon hittas ordentligt mördad. 16 knivhugg. Snubben får ut massor av pengar och säger på TV, "jag fixade slynan". Det skulle då inte alls vara misstänkt på något sätt utan det är en så kallad tillfällighet. När folk börjar undra så säger snubben, det är lugnt, jag har folk som kommer då fråga om vilken sort kniv jag använde.

Så om du tecknar en försäkring på ditt hus och dagen efter brinner huset ner så har du själv brännt ner det?
Citera
2008-04-22, 11:47
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-ciada

Tills motsatsen bevisat är den personen helt oskyldig ja. Och om inga direkta anklagelser framförs är personen, i juridisk mening, absolut oskyldig.
Däremot står det dig fritt att sammanställa åtalbara punkter, något som fortfarande inte skett i fallet med LS. Bara beskyllningar når du ingenstans med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in